ACM waarschuwt influencers

ACM waarschuwt influencers
  • Media
  • 11 mrt 2022 @ 13:24
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Influencers en bedrijven zijn gestopt met het gebruiken van neplikes en nepvolgers. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft eind vorig jaar 6 influencers die op grote schaal neplikes kochten, hierop aangesproken.

Deze 6 influencers zijn inmiddels gestopt met het gebruik van neplikes en nepvolgers. Ze kwamen uit verschillende sectoren zoals mode, lifestyle, fitness, voedsel en kunst. Daarnaast heeft de ACM begin dit jaar tienduizenden kopers van neplikes en nepvolgers erop gewezen dat ze consumenten misleiden door deze te gebruiken. Bedrijven of influencers die nu nog neplikes of nepvolgers gebruiken, riskeren een boete vanwege misleiding van consumenten.

Cateautje Hijmans van den Berg, bestuurslid van de ACM: ‘Consumenten moeten kunnen vertrouwen op de informatie die zij online zien. Bedrijven en influencers die spullen verkopen of promoten, mogen geen neplikes of nepvolgers inzetten om hun social media profiel betrouwbaar of populair te laten lijken. Met het bewust inzetten van neplikes en nepvolgers worden consumenten misleid. We hebben nu ook op grote schaal kopers van neplikes en nepvolgers gewaarschuwd. We hopen dat ze beseffen dat het ‘pimpen’ van je profiel met nepvolgers en neplikes niet door de beugel kan.’

Bedrijven verkopen volgens ACM online neplikes of nepvolgers voor platforms als Facebook, Instagram, YouTube, TikTok en Google.

‘Deze likes en volgers zijn nep, omdat ze niet de echte ervaring van mensen zijn. Bedrijven en influencers gebruiken deze neplikes en nepvolgers om het beeld van zichzelf of hun bedrijf, product of dienst te manipuleren. Hierdoor worden consumenten misleid over de kwaliteit of populariteit van een bedrijf, een persoon of een product of dienst.’

De digitale economie is een belangrijk onderwerp voor de ACM. In de Leidraad Bescherming online consument heeft de ACM beschreven waar verleiding overgaat in misleiding.

Daarin staat ook uitgelegd dat het inzetten van neplikes, nepreviews en nepvolgers niet is toegestaan.

De ACM geeft tips via ACM ConsuWijzer hoe je nepreviews, neplikes en nepvolgers kunt herkennen. Ook ontvangt de ACM graag signalen van consumenten over hun ervaringen met online misleiding via neplikes, nepvolgers en nepreviews. Deze informatie gebruikt de toezichthouder in haar onderzoek naar overtredingen.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken