Aftermath SXSW: Metaverse is toch wel interessant (3)
- Media
- 29 mrt 2022 @ 12:08
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 29 mrt 2022 @ 12:08
- Sjaak Hoogkamer
Terugblik op SXSW in 5 korte interviews, gehouden door onafhankelijk deelnemer Sylvie Verbiest, eigenaar van Small research. In aflevering 3: Benjamin de Wit, festivaldirecteur van Immersive Tech Week.
South by Southwest (afgekort tot SXSW) is een festival dat sinds 1987 jaarlijks wordt gehouden in Austin (Texas) in de Verenigde Staten. Dit jaar was het van 11 tot 20 maart. Het festival draait om muziek, film, interactieve media, tentoonstellingen en educatieve bijeenkomsten. De Nederlandse creatieve industrie was op SXSW vertegenwoordigd door de zogenoemde New Dutch Wave.
Verbiest maakte diverse interviews voor MarketingTribune met professionele communicatiemensen zoals Benjamin de Wit (op de foto boven: Nonny de la Peña en Benjamin de Wit rechts), festivaldirecteur van Immersive Tech Week, dat in het teken staat van de toepassingen van virtual en augmented reality, Metaverse, NFT, blockchain en AI op het gebied van wetenschap, kunst en media. De komende editie is dit jaar in Rotterdam. (www.vrdays.co)
De Wit: ‘Ik wilde SXSW nu eindelijk eens meemaken. Is het echt zo tof als mensen zeggen. Is de Fear of Missing Out die ik al jaren heb, terecht? Daar wilde ik achter komen. Daarnaast wilde ik graag de hele crew van New Dutch Wave en CreativeNL leren kennen - en ze natuurlijk laten weten dat ons eigen event er in november weer aankomt. Verder keek ik er enorm naar uit om veel VR/AR vrienden die ik de afgelopen twee jaar niet heb kunnen zien weer live te ontmoeten. En ze waren er gelukkig in grote getalen. Enkele van hen heb ik direct kunnen boeken om bij ons te spreken, zoals de Godmother of VR Nonny de la Peña en Philip Rosedale. Ook heb ik een paar heel toffe VR-experiences gezien en een waanzinnig optreden van de Japanse act Haru Nemuri.’
En, was het een bezoek waard?
‘Het antwoord op mijn eigen vraag of de FOMO terecht is: ja. Hoewel de kwaliteit van de sessies te wisselend is om te spreken van een geweldige conferentie is de diversiteit van het aanbod, de hoeveelheid interessante mensen die je tegenkomt en de opgewekte en positieve sfeer absoluut uniek. Als ik volgend jaar een slaapplaats kan krijgen voor een beetje normaal bedrag - want dat was dit jaar krankzinnig - ga ik volgend jaar zeker terug.’
Wat zijn de belangrijkste inzichten?
‘Ik was voornamelijk te vinden bij de XR Summit waar Metaverse, NFT en blockchain om je oren vlogen. Superinteressante talks met hier en daar een beetje te veel hype. De creators economy is groter en groter aan het worden en de rol van de Metaverse daarin sprak mij het meest aan. Zoals Aaron Lamke van Wave die uitlegde hoe de Metaverse een tool kan worden voor artiesten om onafhankelijk shows te geven en zo zelfstandig hun fanbase nog vollediger te kunnen bedienen en aan zich te binden. En ik heb sprekers en experiences gevonden die ik zelf kan programmeren. Kan niet beter toch?!’
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Kabinet wil concessie NPO met twee... 29-03-2024
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing