Dossier Media: Initiative

Dossier Media: Initiative
  • Media
  • 7 apr 2022 @ 08:00
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Televisie

In editie 04 zoals elk jaar de Top-100 Adverteerders in samenwerking met Nielsen. Initiative, onderdeel van Mediabrands, staat op de 3e plek van de Top-10 Mediabureaus. In gesprek met Eva Hollander, managing director bij het bureau. Wat ziet zij als belangrijkste trends op mediagebied? ‘Versnippering en schaarser wordende aandacht, krapte op de traditionele kanalen en een sterke toename van bewustwording.’

Initiative staat wederom op de 3e plaats van de Top-10 Mediabureaus. Blij mee en hoe is jullie succes te verklaren?
Het was wederom geen jaar as usual, het was een uitdaging om onze cultuur levend te houden in coronatijd. We wilden de voordelen behouden van hybride werken, maar tegelijkertijd voelden we dat we onze mensen weer bij elkaar moesten brengen. De klantambities waren hoog, de pitches omvangrijk, de war on talent heftig en onze commerciële groeidoelstelling uitdagend. Wij hebben direct een duidelijke keuze gemaakt: het welzijn van onze mensen komt op de eerste plek. Door ze te beschermen werd het werk beter, processen zijn meer gestroomlijnd en de tevredenheid bij klanten nam toe.

Welke meerwaarde biedt een mediabureau voor de adverteerder?
Onze toegevoegde waarde beperkt zich niet tot scherpe tarieven. Wij nemen voor de merken waar we voor werken het initiatief in cultuur. En door ons te focussen op het in beweging krijgen van de juiste mensen leveren we meerwaarde in het navigeren van complexe journeys. Wij hebben een niet te evenaren bak aan data en – eigen - research en precies het juiste kaliber slimme koppen in ons team die op basis hiervan unieke inzichten genereren voor onze adverteerders. Het zijn deze inzichten en de regie op de customer journeys die essentieel zijn voor de groei en doelstellingen van onze adverteerders.

Met welke vragen komen adverteerders anno 2022?
Om er een paar concreet te noemen: Hoe kan ik sneller groeien, ook in Social Commerce? Hoe behaal ik het maximale resultaat uit mijn Employer Branding? Hoe ga ik om met Brand Safety? Wat zijn de kansen om retailmedia in te zetten? Op welke manier kan ik transformeren rondom first party data? Is mijn media-inzet sustainable? Wat zijn mijn kansen bij de groeiende rol voor audio?

Wat was het voor mediajaar, zeker ook gezien de nasleep van corona? Is er herstel zichtbaar?
In 2021 was er zeker herstel zichtbaar. Dat was branchebreed het geval. Bij Initiative is dat te danken aan een het feit dat we een prachtig gevarieerd portfolio aan klanten hebben. Als mediabureau van de Rijksoverheid zijn alle coronacampagnes, in een speciaal team, door ons huis gegaan. Een enorme uitdaging om continu op de veranderende omstandigheden in te spelen. Anderzijds is er ook groei omdat wij adverteerders uit opkomende branches mochten verwelkomen, zoals energie en bitcoin.

Welke ontwikkelingen en trends zie jij op mediagebied?
De hoofdlijnen die zich aftekenen zijn redelijk compact: versnippering en schaarser wordende aandacht, krapte op de traditionele kanalen en een sterke toename van bewustwording. Maar ook het toenemende gebruik van data, technologie en zaken als sustainability, inclusion en equality hebben onze aandacht. Media moeten in sterkere mate ingezet worden om op een positieve manier hieraan bij te dragen. Dat past heel goed bij wie wij zijn en waar we in geloven. Tot slot is het ontwikkelen van talent in ons vakgebied een absolute must op ieders trendlijstje.

Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 04, 2022.

Ook de editie met de Top-100 Adverteerders in samenwerking met Nielsen ontvangen? Vraag dan nu een exemplaar aan.

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken