Kickstart op TikTok voor De Kindertelefoon

Kickstart op TikTok voor De Kindertelefoon
  • Media
  • 28 apr 2022 @ 10:48
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Met De Kindertelefoon kunnen jongeren over alles praten. Van verliefdheid tot verwaarlozing en alles daar tussenin. Om de zichtbaarheid onder jongeren te vergroten, is de organisatie sinds kort ook te vinden op TikTok.

LVB ontwikkelde het concept. Met video’s waarin jongeren het gesprek met elkaar aangaan over allerlei soorten thema’s wil de organisatie het belang van praten onder de aandacht brengen. Hoe identificeren deze jongeren zich? Laten ze zich wel eens leiden door groepsdruk in het gebruik van alcohol en drugs? En wat vinden zij een normale leeftijd voor de eerste keer seks?

De Kindertelefoon werkt vraag gestuurd, wat betekent dat nieuwe initiatieven in samenspraak met de doelgroep worden opgezet.

Zo speelde de jongerenraad van De Kindertelefoon een rol in de totstandkoming van het kanaal en het concept. Aan de hand van hun input stelde contentmarketingbureau LVB een TikTok-strategie op, inclusief een creatieve serie voor op het kanaal.

Gevoelige onderwerpen brengen op TikTok

Anouk Teijema, social media specialist bij LVB: ‘De Kindertelefoon stond voor een interessante uitdaging: zoveel mogelijk jongeren kennis te laten maken met de kracht van praten, ook over gevoelige onderwerpen. Jongeren voelen vaak een drempel om hierover te praten. Máár, de thema’s zijn ook spannend en jongeren zijn er nieuwsgierig naar. We zagen in TikTok een ideaal kanaal om de jonge doelgroep te bereiken met eigentijdse content, waarbij we niet insteken op een zo groot mogelijke volgersbase, maar op een zo groot mogelijke relevantie en bereik via de For You-page.’

Franny Pouderoyen, contentspecialist bij De Kindertelefoon: ‘TikTok is op dit moment een populair platform onder onze doelgroep. Naast het vergroten van ons bereik sluiten de actuele thema’s op TikTok zoals seksualiteit, gender en mentale gezondheid inhoudelijk ook naadloos aan op de gesprekken die we voeren met jongeren.’

De Kletskoker

Buiten de kanaalstrategie ontwikkelde LVB ook een creatief format om de Kindertelefoon herkenbaar op TikTok te positioneren: De Kletskoker. Een branded koker met (actuele) themakaartjes; iedere video trekken twee jongeren een kaartje en bespreken het onderwerp aan de hand van hun eerste associaties. Van seksuele- en genderdiversiteit tot drank en drugs, het wordt besproken door jongeren die de breedte van de doelgroep representeren.

Medewerking van TikTok-influencers

Naast de serie op het officiële TikTok-account van de Kindertelefoon, werken ook populaire TikTok-makers mee aan deze beweging. Influencers die met hun eigen aanwezigheid op TikTok ook praten over alles wat er in hen omgaat, zoals Noaz & Maartje, Nienke van Dijk en Sydney Tros.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken