'Eén op de drie mannen leest roddelbladen'
- Media
- 31 mei 2022 @ 15:25
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 31 mei 2022 @ 15:25
- Michiel van Zaane
Eén op de drie Nederlandse mannen en bijna de helft van de vrouwen leest roddelbladen, volgens onderzoek van magazine- en krantenapp Readly. De schaamte over het lezen is groter bij de heren dan bij de dames.
De meest populaire plekken om in een roddelblad te neuzen zijn wachtruimtes, thuis op de bank en op vakantie aan het zwembad. De belangrijkste redenen voor het lezen van deze tijdschriften zijn het makkelijk doorkomen van de tijd (42%), het ontspannende effect (37%) en het afleiding (21%). Ook spreken de luxe lifestyle beelden aan (14%). Eén op de 10 personen leest de bladen om meer te weten te komen van het privéleven van de sterren. Eenzelfde aantal geeft aan dat deze kennis ze het gevoel geeft dichter bij hun favoriete beroemdheden te staan.
Guilty pleasure
Onderzoeksbureau YouGov deed namens digitale abonnementsapp Readly research in zeven landen: Nederland, Duitsland, Frankrijk, Italië, Engeland, Zweden en Australië. En wat blijkt? Nederlanders schamen zich het minst voor het feit dat ze roddelbladen lezen. Wel ligt deze gêne hoger bij de heren: elf procent van de Nederlandse mannen ten opzichte van vijf procent van de vrouwen. Binnen ons land worden in Brabant en Limburg de meeste roddelbladen gelezen. In de drie noordelijke provincies Friesland, Groningen en Drenthe geneert men zich het vaakst over deze leeskeuze.
Wetenschappelijke artikelen ingesteld als favoriet, maar meer leestijd in roddelbladen
‘Beroemdheden en amusement is een populaire leescategorie en Readly heeft meer dan 200 (inter)nationale titels in dit segment. De bijbehorende gêne die het onderzoek onthult kunnen we ook terugzien in onze gebruikersdata. Wetenschappelijke en hobby-gerelateerde tijdschriften worden bijvoorbeeld vaker ingesteld als favoriet maar alsnog wordt maandelijks het meeste tijd besteed aan het lezen van roddelbladen’, vertelt Jan-Sebastian Blender, Head of Content bij Readly. ‘De lijst met favoriete tijdschriften van een gebruiker is vaak gekoppeld aan intenties en waarschijnlijk zijn ze ook trots om deze met vrienden te delen, toch blijkt deze in contrast te staan met hun daadwerkelijke leesgedrag.’
Stereotypering
Uit een eerder onderzoek van Readly onder de eigen gebruikers bleek dat hoewel categorieën zoals sport of IT populair zijn onder mannelijke lezers, van stereotypes weinig sprake is. Zo lezen jonge mannen ook vaker over breien en oudere heren over mode. En ook de roddelbladen worden dus niet gemeden.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
- Warc Media 100: 'Gebruik van partnerships vergroot impact op...
Laatste Nieuws
- MamaMagazine.nl nieuwe aanwinst... 29-03-2024
- Kabinet wil concessie NPO met twee... 29-03-2024
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing