'Eén op de drie mannen leest roddelbladen'

'Eén op de drie mannen leest roddelbladen'
  • Media
  • 31 mei 2022 @ 15:25
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Eén op de drie Nederlandse mannen en bijna de helft van de vrouwen leest roddelbladen, volgens onderzoek van magazine- en krantenapp Readly. De schaamte over het lezen is groter bij de heren dan bij de dames.

De meest populaire plekken om in een roddelblad te neuzen zijn wachtruimtes, thuis op de bank en op vakantie aan het zwembad. De belangrijkste redenen voor het lezen van deze tijdschriften zijn het makkelijk doorkomen van de tijd (42%), het ontspannende effect (37%) en het afleiding (21%). Ook spreken de luxe lifestyle beelden aan (14%). Eén op de 10 personen leest de bladen om meer te weten te komen van het privéleven van de sterren. Eenzelfde aantal geeft aan dat deze kennis ze het gevoel geeft dichter bij hun favoriete beroemdheden te staan.

Guilty pleasure
Onderzoeksbureau YouGov deed namens digitale abonnementsapp Readly research in zeven landen: Nederland, Duitsland, Frankrijk, Italië, Engeland, Zweden en Australië. En wat blijkt? Nederlanders schamen zich het minst voor het feit dat ze roddelbladen lezen. Wel ligt deze gêne hoger bij de heren: elf procent van de Nederlandse mannen ten opzichte van vijf procent van de vrouwen. Binnen ons land worden in Brabant en Limburg de meeste roddelbladen gelezen. In de drie noordelijke provincies Friesland, Groningen en Drenthe geneert men zich het vaakst over deze leeskeuze.

Wetenschappelijke artikelen ingesteld als favoriet, maar meer leestijd in roddelbladen

‘Beroemdheden en amusement is een populaire leescategorie en Readly heeft meer dan 200 (inter)nationale titels in dit segment. De bijbehorende gêne die het onderzoek onthult kunnen we ook terugzien in onze gebruikersdata. Wetenschappelijke en hobby-gerelateerde tijdschriften worden bijvoorbeeld vaker ingesteld als favoriet maar alsnog wordt maandelijks het meeste tijd besteed aan het lezen van roddelbladen’, vertelt Jan-Sebastian Blender, Head of Content bij Readly. ‘De lijst met favoriete tijdschriften van een gebruiker is vaak gekoppeld aan intenties en waarschijnlijk zijn ze ook trots om deze met vrienden te delen, toch blijkt deze in contrast te staan met hun daadwerkelijke leesgedrag.’

Stereotypering
Uit een eerder onderzoek van Readly onder de eigen gebruikers bleek dat hoewel categorieën zoals sport of IT populair zijn onder mannelijke lezers, van stereotypes weinig sprake is. Zo lezen jonge mannen ook vaker over breien en oudere heren over mode. En ook de roddelbladen worden dus niet gemeden.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken