KRO-NCRV lanceert campagne tegen homofobe spreekkoren in voetbalstadions

KRO-NCRV lanceert campagne tegen homofobe spreekkoren in voetbalstadions
  • Media
  • 16 mei 2022 @ 08:35
  • 13459 x gelezen
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

KRO-NCRV heeft op social media de campagne #Spreekjeuit gelanceerd, die zich richt tegen homofobe spreekkoren in voetbalstadions. Tegelijkertijd startte de serie De roze supporters op NPO 3.

Deze vierdelige docuserie toont de strijd van LHBTIQ+ voetbalfans voor acceptatie in de voetballerij. In de campagne #Spreekjeuit spreken oud-international/trainer Rafael van der Vaart, Inter Milan-speler Stefan de Vrij en oud-Oranjeleeuwin Anouk Hoogendijk zich uit tegen homofobie in de voetballerij. Anouk Hoogendijk over de campagne #Spreekjeuit: ‘Dit gedrag op de tribunes doet zoveel mensen pijn. Dat moet echt stoppen. De liefde voor voetbal én de club moet ons verbinden. Zulke spreekkoren en opmerkingen verpesten het zo voor alle supporters én de spelers.’

Campagne broodnodig
‘Helaas zijn elk weekend homofobe spreekkoren en opmerkingen schering en inslag op de voetbaltribunes en op het veld’, licht KRO-NCRV directievoorzitter Peter Kuipers de noodzaak voor deze campagne toe. ‘Samen met (oud-)internationals willen wij zo de miljoenen voetbalfans in ons land in beweging brengen om zich uit te spreken tegen homofobie. Voetbal is van iedereen en moet voor iedereen leuk zijn. Daarom willen wij dat de stille meerderheid zich luid en duidelijk uitspreekt tegen homofobe spreekkoren en opmerkingen. Of het nu op de tribune van een eredivisieclub is of bij de F’jes op zaterdagmiddag bij je lokale voetbalvereniging. Het enige wat telt, is de kleur van je voetbalhart!’

(Ex)voetballers spreken zich uit
In de campagne die vanaf 16 mei 2022 te zien is op YouTube, TikTok, Instagram en Facebook spreken oud-international/trainer Rafael van der Vaart, Inter Milan-speler Stefan de Vrij en oud-Oranjeleeuwin Anouk Hoogendijk zich uit tegen homofobie in de voetballerij. De campagne #Spreekjeuit bestaat de komende weken uit drie fases waarbij ook nadrukkelijk voetbalfans worden aangesproken op wat zij zelf kunnen doen tegen kwetsende spreekkoren en teksten in de stadions. De campagne #Spreekjeuit is ontwikkeld door content- en activatiebureau Helden van Barbara Barend.

De video van Anouk Hoogendijk is hier te bekijken.

De video van Rafael van der Vaart is hier te bekijken.

De video van Stefan de Vrij is hier te bekijken.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken