TV-schermtijd daalt verder in mei
- Media
- 10 jun 2022 @ 08:35
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 10 jun 2022 @ 08:35
- Michiel van Zaane
De totale tijd die voor het televisiescherm werd doorgebracht (TV Schermtijd) kwam in mei 2022 uit op gemiddeld 167 minuten per dag. In april was dit 178 minuten. Hiermee zet de daling zich door: in januari van dit jaar was de TV-schermtijd nog 215 minuten.
De gemiddelde kijktijd naar televisiezenders over de gehele dag was 127 minuten, meldt de SKO. Hiervan werd 100 minuten live gekeken. Er werd gemiddeld 40 minuten per dag gekeken naar niet-televisie gerelateerde videocontent (overig schermgebruik). In april was dit 41 minuten. De cijfers gaan over het kijkgedrag naar televisiezenders tijdens live uitzending en uitgesteld kijken tot en met zes dagen na uitzenddag.
Grafiek 1: Kijktijd naar kijkmoment, gehele dag (02-26 uur), 6 jaar en ouder
De publieke omroepen behaalden in mei 2022 over de gehele dag gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel van 34,2%. De zenders van RTL Nederland behaalden in deze maand een marktaandeel van 24,7% en de Talpa TV zenders 17,1%. In het avondtijdvak behaalden de publieke omroepen een marktaandeel van 36,7%, de zenders van RTL Nederland 28,5% en de Talpa TV zenders 19,1%. Het marktaandeel van de zendergroepen NPO, RTL en Talpa is daarmee in de avond hoger dan overdag.
Tabel 1: Kijkcijfers per zender en zendergroep, gehele dag (02-26 uur) en avond (18-24 uur), 6 jaar en ouder
Grafiek 2: Marktaandelen 2021 en 2022, gehele dag (02-26 uur), 6 jaar en ouder
Meest bekeken programma's en bereik
De top-25 van meest bekeken programma's (inclusief uitgesteld kijken t/m 6 dagen na de uitzenddag) wordt aangevoerd door Boer zoekt vrouw van 1 mei. Gemiddeld over de gehele uitzending waren er 3.343.000 kijkers. Het totaal aantal kijkers dat het programma bereikte was 4,1 miljoen.
Tabel 2: Top-25 meest bekeken programma’s, 6 jaar en ouder, gehele dag (02-26 uur), incl. sport
Uitgesteld kijken
Er werd in mei gemiddeld 27 minuten per dag uitgesteld gekeken. In april was dit 30 minuten. Het programma Boer zoekt vrouw van 8 mei had met 1,4 miljoen kijkers de meeste ‘terugkijkers’.
Tabel 3: Top-10 meest uitgesteld bekeken programma’s, 6 jaar en ouder, gehele dag (02-26 uur)
Online TV & Video
De TV-uitzending met het hoogste aantal gestarte streams online is Boer zoekt vrouw van 1 mei. De stream werd 462.482 keer gestart. Op de tweede plek staat de finale van het Eurovisie Songfestival van 14 mei met 381.620 gestarte streams.
Tabel 4: Top-25 meest online bekeken programma's op basis van het aantal gestarte streams, 6 jaar en ouder, gehele dag (02-26 uur). Duur in minuten.
Bron: Stichting KijkOnderzoek
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing