'Helft Nederlanders is tv anders gaan gebruiken tijdens pandemie'

'Helft Nederlanders is tv anders gaan gebruiken tijdens pandemie'
  • Media
  • 6 jul 2022 @ 11:12
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

De helft van de Nederlanders is hun tv tijdens de pandemie anders gaan gebruiken. Meer dan een derde van de Nederlanders (35%) is meer gebruik gaan maken van streamingplatforms of is hiermee gestart. Dat blijkt uit onderzoek van PanelWizard in opdracht van Philips TV.

De tv speelt een belangrijke rol in Nederlandse woonkamers en is belangrijker geworden tijdens de coronacrisis. In 2020 vond 59% van de Nederlanders dat hun tv een belangrijke rol speelde in hun woonkamer, nu is dit gestegen naar 68%. Sterker nog: vergeleken met 47% in 2020 vindt nu 55% van de Nederlanders dat hun tv een essentieel onderdeel uitmaakt van hun leven. Uit dit onderzoek, uitgevoerd in opdracht van Philips TV onder meer dan 1.000 Nederlanders, blijkt dat maar liefst een derde van de Nederlanders meer tv kijkt dan voor de coronacrisis.  

Nieuwe toepassingen
De helft van de Nederlanders is hun tv tijdens de pandemie anders gaan gebruiken. Meer dan een derde van de Nederlanders (35%) is meer gebruik gaan maken van streamingplatforms (zoals Netflix of Amazon) of is hiermee gestart. Andere activiteiten waarmee is gestart of waar meer gebruik van is gemaakt tijdens de pandemie: on-demand tv kijken en muziek luisteren via de tv (beide 15%), sporten (7%), en gamen (6%). Twintig procent van de Nederlanders heeft tijdens de coronacrisis een nieuwe tv aangeschaft, vooral om hun tv te vervangen door een grotere of beter exemplaar. En: hoe belangrijk onze smartphone ook is in ons leven, 90% van de Nederlanders gebruikt toch liever hun tv om content op af te spelen.

Wordt de smartphone de belangrijkste bron van entertainment?

Streamen
De meeste Nederlanders (39%) hebben één tv in huis, 38% heeft twee tv’s en 21% heeft er drie of meer. De tv wordt hoofdzakelijk voor entertainment (88%) en om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen in de wereld (75%) gebruikt. Vergeleken met alle mogelijke nieuwsbronnen is tv nog steeds het meest gebruikte platform om op de hoogte te blijven van het nieuws. Kijken Nederlanders nog steeds naar reguliere tv-zenders (lineair tv kijken)? Ja, vier van de tien Nederlanders kijken regulier tv, maar dit verschilt enorm per generatie. Zo gebruiken jongeren (18-29 jaar) hoofdzakelijk streamingdiensten (45%), slechts 16% van deze groep kijkt naar reguliere tv-zenders. Het tegenovergestelde effect is te constateren bij Nederlanders tussen 60 en 75 jaar oud: 61% kijkt naar reguliere tv-zenders, en slechts 10% gebruikt streamingdiensten.

Over vijf jaar…
Waar staan we over vijf jaar als het gaat om tv-kijken? Bijna iedereen (90%) verwacht dat er nog steeds een tv prijkt in hun woonkamer. Meer dan een derde (36%) denkt dat ze een grotere tv zullen hebben dan nu, en slechts 17% van de Nederlanders verwacht dat ze nog naar reguliere tv-zenders zullen kijken (op de groep 60-75 jaar na die dit wel verwacht). Wordt de smartphone de belangrijkste bron van entertainment? Verrassend genoeg: nee. De meeste Nederlanders (80%) verwachten dat zij over vijf jaar nog steeds hun tv gebruiken voor hun entertainmentbehoefte.

Foto: ©cicchettiwalter/123RF.COM.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken