Els Rozenbroek ontvangt Mercur d'Or

Els Rozenbroek ontvangt Mercur d'Or
  • Media
  • 15 aug 2022 @ 11:07
  • 18279 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

De 21e oeuvreprijs Mercur d’Or/LOF-prijs voor Magazines is door de besturen van de MMA en het LOF toegekend aan Els Rozenbroek, die al 45 jaar de toon zet bij vele magazines in Nederland. Als (eind)redacteur, bladenmaker en columnist.

De award bekroont een langdurige en opvallende prestatie op de Nederlandse magazinemarkt en wordt sinds 2000 uitgereikt. De award is een samenwerking van de Magazine Media Associatie (MMA) en het Lucas-Ooms Fonds (LOF).

Els Rozenbroek, onlangs in een interview met Cécile Koekkoek in Volkskrant Magazine ‘het best bewaarde geheim van de bladenwereld’ genoemd, begon in 1977 als redacteur bij Libelle, in 1980 werd ze eindredacteur van het Belgische Flair en later van Story. In 1987 startte ze als hoofdredacteur van Kinderen, in 1994 van Top Santé en in 1998 van Vrouw Vandaag. Sinds 2002 is ze freelancer, onder andere voor LINDA. en Saar Magazine.

Met Rozemarijn de Witte, onder andere founding editor van LINDA. en in 2004 Mercur d’Or  winnaar, stond ze aan de wieg van LINDA. De Witte: ‘God, wat heeft Els die Mercur d’Or verdiend. Zij maakt het verschil. Haar geest werkt snel en is loeischerp. Ze legt de vinger op de zere plek, neemt geen blad voor de mond en heeft lak aan conventies. Zij vogelde de gewaagde toon van LINDA. uit, vol humor, emotie en zelfspot. Met koppen als ‘Rot op met je appeltaart’, ‘Liegen moet’, ‘Mens of klompje cellen’, ‘Even uw kaak breken’, ‘Wijvengezeik moet verboden worden’ en ‘Schop die kinderen je bed uit’. Els is veruit de beste tekstredacteur die Nederland kent. Met stip. Met afstand. Als je ‘Pinkeltje huilt’ zet bij een portrettengalerij over mannen met een micropenis, dan ben je briljant.’

Met Barbara van Erp en Femke Sterken zette Els Rozenbroek Saar Magazine op, in 2016 bekroond met de Mercur Lancering van het Jaar. In januari van dit jaar verscheen de Saar podcast waarin Rozenbroek, Van Erp en Sterken wekelijks openhartig met elkaar praten, onder andere over de ziekte van Rozenbroek. De podcast staat inmiddels al op meer dan 100.000 luisteraars.

Franska Stuy, Mercur d’Or winnaar 2011, werkte als hoofdredacteur van Libelle ruim 12,5 jaar met Rozenbroek: ’Eindelijk de Mercur d’Or voor Els. Dat ik dat loeidure potje Chanel nagellak móest en zou hebben, was haar schuld. 'French manicure in vijf minuten' had ze boven de foto in LINDA. gezet. Met open ogen tuinde zelfs een door de wol geverfde bladenmaker als ik erin. Elke kop, elke covertekst, elk intro of regeltje dat door haar handen ging veranderde in een juweeltje. Een hele diepe buiging voor de enige echte en allerbeste eindredacteur ooit.’

Eerdere winnaars Mercur d’Or/LOF-prijs voor Magazines:

2019 – Jaap Biemans; 2018 – FLOW; 2017 – Luc van Os; 2016 – Blendle; 2015 – Jildou van der Bijl; 2014 – vtwonen; 2013 – Arendo Joustra; 2012 – Donald Duck; 2011 – Franska Stuy; 2010 – Vrij Nederland; 2009 – Jacques de Leeuw; 2008 – Cisca Dresselhuys; 2007 – Veronica Magazine; 2006 – Auke Visser; 2005 – Margriet; 2004 – Rozemarijn de Witte; 2003 – Rob van Vuure; 2002 – Libelle; 2001 – Rupert van Woerkom; 2000 – Elsevier.

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken