Reactie BvA op column Ruud de Langen: 'BvA is juist kritisch op tv-ontwikkelingen'

Reactie BvA op column Ruud de Langen: 'BvA is juist kritisch op tv-ontwikkelingen'
  • Media
  • 16 sep 2022 @ 10:20
  • 12010 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Henriette van Swinderen, directeur BvA, reageert op de column van Ruud de Langen, Chief Growth Officer Benelux Dentsu van 9 september (zie onder dit bericht) waarin hij BvA kortzichtigheid verwijt en pleit voor prijsregulering van tv-reclame.

Beste Ruud,

Wij waren niet in die parkeergarage en hebben dan ook geen informatie van kuchende mannen (of vrouwen) in grijze regenjassen gekregen. Wel kunnen wij jou informeren hoe wij tegen de voorgenomen fusie van RTL en Talpa aankijken.

Inderdaad maken wij als BvA ons zorgen over de korte termijn. Afhankelijk van het tijdslot kan het gezamenlijke marktaandeel van de fusiepartijen oplopen tot 80%. Misschien nog meer als je het afnemende aanbod van Ster mee zou nemen.

Geen enkele zichzelf respecterende belangenvereniging zou zo’n monopoliepositie zonder meer accepteren.

Zeker wanneer je ziet dat de inflatie van prijzen voor tv-zendtijd nú al torenhoog is en die -aangewakkerd door de voorspellingen van Ster-  volgend jaar onverminderd door lijkt te zetten.

Vandaar dat wij onze zorgen, die gebaseerd zijn op zorgvuldige analyse van de feiten, met de ACM hebben gedeeld.  

Kijken we bij BvA dan alleen maar naar lineaire tv en de korte termijn? Nee. Op alle momenten dat consolidaties in de Nederlandse markt werden voorgesteld, bij RTL/Talpa maar ook bij Sanoma/DPG  hebben wij aangegeven dat fusies ook positieve effecten kunnen hebben. Door consolidatie van elkaar aanvullende partijen kan een sterker nationaal aanbod van reclameruimte gerealiseerd worden met voordelen voor adverteerders op het gebied van bereik, brand safety, meetbaarheid en transparantie.

Helaas hebben eerdere samenvoegingen tot nu toe nog te weinig geleid tot deze kwaliteitsverbeteringen en innovatie. Maar niets staat partijen in de weg om deze handschoen op te pakken en met plannen hiervoor te komen.

Ook in de ogen van de ACM zou dat een positieve ontwikkeling moeten zijn.

Wat betreft alternatieven voor lineaire tv: wij kunnen niet wáchten tot adverteren op streamingdiensten en addressable tv op substantiële schaal in Nederland beschikbaar komt. In ons webinar later deze maand besteden we ruim aandacht aan de ontwikkelingen in België op dit gebied, zodat onze leden zich daar alvast op kunnen voorbereiden.

Tenslotte het search-monopolie van Google. Het is een interessante gedachte om dat in Nederland aan te vechten, maar het lijkt ons verstandiger to pick our battles. Die strijd laten we met vertrouwen over aan de World Federation of Advertisers, WFA, onze wereldwijde koepelorganisatie.

We hopen hiermee je stellingname over BvA’s vermeende kortzichtigheid genuanceerd te hebben en praten er natuurlijk graag verder over met je. Liever niet in een sombere parkeergarage, maar gewoon op een plek met veel daglicht!

Lees hier de column van Ruud de Langen

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken