Onderzoek: geen leven zonder streamingdiensten
- Media
- 13 jan 2023 @ 14:50
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 13 jan 2023 @ 14:50
- Sjaak Hoogkamer
Bijna een kwart van de Nederlanders (23%) kan zich geen leven voorstellen zonder hun favoriete series en films op streamingdiensten. Ondanks de kosten blijven streamingdiensten populair: meer dan de helft van Gen Z (53%) en Millennials (56%) kijkt liever naar een streamingdienst dan de traditionele televisie.
Het gemiddelde onder Nederlanders ligt met 33% veel lager. Dit blijkt uit onderzoek van online consumentenadviseur Pricewise onder 1.000 respondenten, in samenwerking met onafhankelijk veldwerkbureau Panel Inzicht.
In tegenstelling tot het gemiddelde van Nederlanders (28%) geeft een groter gedeelte van deze jongere generaties (45%) hun geld liever uit aan streamingdiensten dan aan een tv-abonnement. Zij sluiten ook vaker alleen een internetabonnement af. Dit in tegenstelling tot de oudere generaties, Generatie X (58%) en Babyboomers (79%), die nog altijd gaan voor een alles-in-1-pakket.
Alleen internet steeds populairder
Een abonnement voor internet en tv blijft vooralsnog het populairst onder Nederlanders, blijkt uit data van online prijsvergelijker Pricewise. Hans de Kok, directeur van Pricewise, ziet toch dat tijden veranderen: ‘Waar we vroeger na het eten de tv aanzetten, klappen we nu onze laptop open of streamen we series en films van onze favoriete streamingdienst naar de tv. Hiervoor heb je alleen internet en een streamingabonnement nodig.
Met de komst van al deze diensten zien we dat een internet only-pakket de laatste jaren sterk toeneemt in populariteit, vooral onder de jongere generaties.
Zij hebben geen zin meer in tv-reclames en zijn niet graag gebonden aan een vast kijkschema. Dat bepalen zij liever zelf. Een vaste telefoonlijn hebben zij al helemaal niet meer nodig.’
Opstapelen kosten streamingdiensten
Volgens De Kok stapelen al die kosten voor streamingdiensten zich snel op. ‘Er zijn tegenwoordig zoveel streamingdiensten: van Viaplay tot NPO plus en van Videoland tot het populaire Netflix. Allemaal met unieke content en rond de 5 tot 15 euro per maand. We zien dat een gedeelte van de jongeren vaak voor één specifieke serie een abonnement afsluit. In tegenstelling tot een tv-abonnement zit je hier niet een jaar aan vast en kun je het makkelijk opzeggen. Dat moet je dan alleen niet vergeten.’
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- MamaMagazine.nl nieuwe aanwinst... 29-03-2024
- Kabinet wil concessie NPO met twee... 29-03-2024
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing