Onderzoek: Europese retailers lopen warm voor commerce media

Onderzoek: Europese retailers lopen warm voor commerce media
  • Media
  • 1 feb 2023 @ 08:21
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Technologiebedrijf PubMatic presenteert nieuw onderzoek naar de Europese markt voor commerce media. 67% van de commerce mediabedrijven en retailers willen de investeringen in commerce media verhogen. Daarnaast is 24% van plan om hun huidige investeringen op peil te houden.

Het onderzoek, The Evolution of Commerce Media in Europe, is in samenwerking met ExchangeWire uitgevoerd. 

Commerce media wordt gedefinieerd als advertising die wordt verkocht binnen het digitale domein waar ook producten of diensten worden verkocht. Dit zijn meestal websites en apps van retailers of online marktplaatsen, maar het kunnen ook digitale displays on-site zijn, zoals schermen bij de ingang van winkels of signage in winkels.

De resultaten van het onderzoek laten onder andere zien hoe verkopers van goederen en diensten in Europa omgaan met commerce media.

Het rapport gaat ook dieper in op de belangrijkste redenen en obstakels voor investeringen in commerce media.

Verder wordt geanalyseerd hoe retailers samenwerken met technologiepartners om de kansen in de sector te benutten.

De belangrijkste bevindingen van het onderzoek zijn:

•          Alle ondervraagde Europese retailers gebruiken direct media selling voor commerce media. Programmatic direct en real-time bidding (RTB) worden door retailers in de hele regio breed toegepast.

•          Retailers zien commerce media als een manier om hun eigen media-eigendommen te verbeteren. Hierbij worden de uitbreiding van eigen advertentiekanalen, betere targeting en personalisering van advertenties, en versterking van de brand safety in commerce media-kanalen als de belangrijkste redenen genoemd.

•          In heel Europa worden zorgen over de kosten van de technologie en het inhuren van mensen met de juiste vaardigheden als belangrijkste obstakels genoemd voor investeringen in commerce media. In het huidige economische klimaat is dit niet verrassend.

•          De overgrote meerderheid (80%) van de Europese retailers staat open voor samenwerking met externe partijen om commerce media in te zetten, waarbij 20% van de ondervraagden aangeeft al met een partner te werken.

•          De meerderheid staat ook open voor samenwerking met externe technologieleveranciers om hen te helpen deze ambities waar te maken. Hierbij worden kostenbesparingen en betere data-activatie als belangrijkste criteria voor de keuze van een partner genoemd.

Dit onderzoek toont aan dat er enorme groeimogelijkheden zijn binnen de Europese markt voor commerce media.

De bevindingen helpen adverteerders, uitgevers en de hele digital advertising-sector om beter vooruit te plannen en optimale reclames voor consumenten te creëren,’ stelt Ekkehardt Schlottbohm, regional VP, Northern Europe bij PubMatic.

Commerce media zullen in 2023 een belangrijke inkomstenbron zijn voor Europese retailers en de bevindingen uit dit onderzoek laten zien dat 2023 een belangrijk jaar wordt om samenwerkingen aan te gaan met externe leveranciers. De opmars van datagedreven RTB-strategieën valt of staat met technologie en expertise, waardoor weloverwogen investeringen noodzakelijk zijn,’ aldus Mat Broughton, Senior Editor bij ExchangeWire.

Het onderzoek kan hier worden gedownload.

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken