90% Nederlanders kijkt live TV programma's

- Media
- 1 feb 2023 @ 14:41
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 1 feb 2023 @ 14:41
- Michiel van Zaane
Negen van de tien Nederlanders kijken live TV ondanks de groei van alle andere kijkvormen in 2022. Dat blijkt uit het Trends in Digitale Media onderzoek, uitgevoerd door GfK en representatief voor alle internettende Nederlanders (98% van de totale populatie 13+).
Screenforce heeft de belangrijkste video-ontwikkelingen samengevat. Zo laat het onderzoek verder zien dat actualiteiten- en nieuwsprogramma’s bij voorkeur live via TV-zenders worden gekeken. YouTube, Netflix, NPO Start/Plus, on demand kijken via de TV-aanbieder en Videoland zijn de Top 5 kijkplatforms. Wat men op TV heeft gezien is voor bijna viervijfde weleens aanleiding om online aankopen te doen. Het bezit van een smart TV is inmiddels 69%.
In het TIDM onderzoek wordt gevraagd naar het gebruiken van de kijkplatforms voor de onderstaande vijf verschillende vormen van kijken naar TV- en videocontent. Negen van de tien Nederlanders kijkt live TV (90%), dit percentage is nog steeds hoog ondanks dat alle andere kijkvormen in 2022 meer worden gebruikt. De groep Nederlanders die uitgesteld TV kijkt is bijna even groot als de groep die live kijkt. Vier van de vijf Nederlanders kijkt korte video’s en bijna driekwart streamt films, series en programma’s. Bijna een derde van de Nederlanders kijkt TV-programma’s vooruit. Vooruit TV-kijken is vooral onder jongeren (13-34 jaar) populair maar inmiddels ook populair onder 35-49 jarigen.
Gebruik van verschillende vormen van kijken naar TV- en videocontent.
Een nieuwe vraag in het TV-deel van de TIDM vragenlijst is: Voor welke manier van kijken heeft u een voorkeur in onderstaande situaties? De vraag is voorgelegd aan iedereen die weleens TV kijkt. Nederlanders hebben de sterkste voorkeur voor het live via TV-zenders kijken van actualiteiten- en nieuwsprogramma’s. Kijken via een streamingsdienst heeft de voorkeur als men op zoek is naar ontspanning.
Voor welke manier van kijken heeft u een voorkeur in onderstaande situaties?
In 2022 zijn de meest gebruikte kijkplatforms achtereenvolgens YouTube, Netflix, NPO Start/Plus, on demand kijken via de TV-aanbieder en Videoland. De nieuwkomers HBO Max en Viaplay hebben een goede start gemaakt. In de onderstaande grafiek vergelijken we de cijfers uit 2019 vóór Corona met die van 2022.
Welke platforms gebruikt u weleens voor kijken?
Mensen surfen en doen vaker online aankopen via de smartphone dan via de tablet. In 2022 gebruikt 81% van de ondervraagden de smartphone om te surfen en 58% om online aankopen te doen. Voor de tablet liggen deze percentages lager, 58% surft via de tablet en 27% doet online aankopen via de tablet. Van de personen die online aankopen doen via de smartphone of de tablet geeft ruim een kwart aan dat dit vaak/soms is naar aanleiding is van iets dat men op TV heeft gezien. Dit percentage is sinds 2019 (18%) steeds verder gestegen (2022 27%).
Als u op het internet online aankopen doet, hoe vaak is dat dan naar aanleiding van iets dat u op TV heeft gezien?
Het bezit van smart TV’s, game consoles en smart speakers stabiliseert na een stijgende trend. Het bezit van tablets neemt af. Het bezit van een smart TV is inmiddels 69%. Dit bezit is het hoogst onder 35-49 jarigen (72%). Onder 65 plussers blijft het bezit iets achter (67%). Het bezit is hoger onder mannen (72%) dan onder vrouwen (66%).
Welke apparaten bezit u?
Het onderzoek is hier te downloaden.
Grafieken/tabellen: GfK Trends in Digitale Media.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Mediahuis Nederland breidt team... 28-03-2023
- Fremantle neemt productiebedrijf A... 23-03-2023
- ‘Streamingdiensten moeten 4,5% omzet... 23-03-2023
- Kijken, lezen en luisteren in... 22-03-2023
- Bindinc zet favoriete binge-series... 21-03-2023
- Spotler Group neemt Wireless... 20-03-2023
MarketingTribune Events
- 16mei 2023
Branded Content Event
- 15jun 2023
NIMA Marketing Day