NPO Radio 2 blijft meeste luisteraars trekken

NPO Radio 2 blijft meeste luisteraars trekken
  • Media
  • 8 mrt 2023 @ 15:00
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

NPO Radio 2 trok in week 5 tot en met 8 van 2023 de meeste luisteraars, gevolgd door Radio 10 en Qmusic. Dat blijkt uit de luistercijfers van het NMO luisteronderzoek.

Sinds 1 januari van dit jaar is de opzet van het luisteronderzoek gewijzigd. Voorheen werden de cijfers gebaseerd op een online dagboek, dat de luisteraars zelf moesten invullen. Nu wordt het gedrag gemonitord door een app. De MediaCell+ app van Ipsos registreert via de techniek van audiomatching welke zender ‘aan’ staat. Daarnaast kan watermarking (een onhoorbare code in het audiosignaal) worden ingezet om vast te stellen via welk platform wordt geluisterd, zoals via FM, DAB+ of internet. Ook kan de app, door de RealityMine component, al het voor mediaconsumptie relevant onlineverkeer op de smartphone meten. Met de lancering van het nieuwe luisteronderzoek komt ook het crossmedia-bereiksonderzoek een stap dichterbij. De meetoplossing is namelijk breed inzetbaar voor diverse mediumtypen, niet alleen voor audio. Ook tv/video, online en zelfs het verplaatsingsgedrag ten behoeve van buitenreclame kunnen via MediaCell+ worden gemeten.

Naast deze al doorgevoerde verandering wordt de lijst van gemeten (radio)stations vanaf week 9 aangevuld met Grand Prix Radio en worden de extra zenders van Audiohuis onderdeel van de rapportage.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken