Rookvrije Generatie roept media op roken niet meer te laten zien
- Media
- 20 apr 2023 @ 08:21
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 20 apr 2023 @ 08:21
- Michiel van Zaane
In de nieuwe campagne van Hartstichting, KWF en Longfonds (Gezondheidsfondsen voor Rookvrij) zetten mediamakers zich in voor een rookvrije tv-, film-, muziek-, mode- en fotografiewereld.
Onder andere regisseur Tim Oliehoek, presentator Dieuwertje Blok, hoofdredacteur Linda meiden Mandy Woelkens, actrice Olivia Lonsdale en artiest Nnelg maken zich hard om het aantal rookbeelden in de media te verminderen. In samenwerking met Gezondheidsfondsen voor Rookvrij en bureaus Boris Creative en Hammerfest, zijn zij een campagne gestart voor een Rookvrije Generatie.
Beelden met rokende acteurs, actrices, artiesten en modellen komen nog altijd veel voor in de (op jongeren gerichte) media. Een hogere blootstelling aan rookbeelden in films zorgt ervoor dat jongeren twee keer meer kans hebben om te gaan roken. Mandy Woelkens, hoofdredacteur Linda meiden: ‘Tijdens fotoshoots werd een sigaret gezien als een cool accessoire. Met de kennis van nu is het tijd dat de media hun verantwoordelijkheid nemen en geen sigaretten en vapes meer laten zien. We moeten het goede voorbeeld geven. Het voegt niks toe om het wel in beeld te brengen.’ Zelf belooft ze geen sigaretten en vapes te laten zien in het magazine en roept ze vakgenoten op hetzelfde te doen.
Rookvrije belevingswereld
Carla van Gils, directeur KWF en voorzitter Gezondheidsfondsen voor Rookvrij: ‘Terwijl steeds meer plekken rookvrij zijn, is de (online) belevingswereld nog verre van rookvrij. Iedere dag worden jongeren geconfronteerd met rokende mensen in de media. We moeten stoppen met jongeren het signaal te geven dat roken aantrekkelijk of interessant is, terwijl het extreem ziekmakend en verslavend is. We zijn ontzettend blij dat er nu invloedrijke mensen uit diverse media opstaan, om hierin het voortouw te nemen en andere vakgenoten oproepen hen te volgen. Hiermee zetten zij de norm voor een nieuwe generatie.’
Doorpakken
De campagne duikt in de wereld van diverse mediamakers. Deze invloedrijke mensen zijn zich bewust van hun voorbeeldgedrag en zetten zich in om het aantal rookbeelden in de media te verminderen. De campagne wordt breed uitgerold. Naast een out of home campagne en bioscoopreclame is de campagne ook online volop zichtbaar en wordt er op social media een groot scala aan content geplaatst. Mini-documentaires zorgen voor verdieping in de campagne. Mediamakers vertellen over hun eigen ervaringen en hun visie op het huidige imago. Ook hun ideeën en advies over hoe de mediawereld het anders kan doen komt aan bod.
‘Door de komst van meer en meer rookvrije plekken zou je zeggen dat we bewuster zijn geworden van de impact die roken heeft in de buurt van kinderen, maar wanneer je een serie streamt of social media opent word je er nog steeds constant mee geconfronteerd. Het imago is vastgeroest in onze belevingswereld en wordt overgedragen van generatie op generatie. Het is belangrijk dat mensen in de media zich inzetten voor verandering. We vinden het dan ook heel moedig van deze mediamakers dat ze zich uitspreken, ook al is het idee eromheen eigenlijk niet meer dan normaal’ aldus Boris Peters, samen met Guy Lokhoff creatief eindverantwoordelijk voor de campagne.
Credits:
Opdrachtgever: Gezondheidsfondsen voor Rookvrij, Monique Moerkens, Patricia van Rossum, Kolja Urban, Renate van Eijk, Manouk Peters
Bureaus: Boris Creative, Hammerfest
Creative lead: Boris Peters, Guy Lokhoff
Creative: Sabrina Beek
Project lead: Benthe Boersma
Productie herofilm: Halal
Regie: Rogier Smalhout
DOP: Sam du Pon
Producer: Roos Blan
Editor: Camille Boumans, Samantha Groesbeek
Grading: Laurens Orij
Sound design: Lars Blakenburg
Music: Joris Titawano
Fotografie: Michèle Giebing
Productie mini-docu’s: Hammerfest
Regie: Fergus Riem Vis
DOP: Thomas van Krugten
Producer: Ida Bulölö
Editor: Chee-Han Kartosen-Wong, Karim Jobe
Website: aim
Copy website: Simone Alicia ten Caat
Media: Hammerfest
PR: Gardeners
Casting: A Million Faces
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Onderzoek: podcastadvertising loont
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
Laatste Nieuws
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
- Talpa en Viaplay sluiten... 02-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing