Mediahuis groep koopt Veronica van Talpa en Radiocorp van aandeelhouders

Mediahuis groep koopt Veronica van Talpa en Radiocorp van aandeelhouders
  • Media
  • 3 apr 2023 @ 13:10
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • RadioMarketing

Radio Veronica wisselt van eigenaar. De radiozender wordt door Talpa Network verkocht aan Mediahuis groep. Het legendarische radiomerk zal naar eigen zeggen een belangrijke rol gaan spelen in de audio-ambities van de groep. Ook Radiocorp wordt ingelijfd.

Daarmee heeft Veronica een optimale uitgangspositie voor de mooie toekomst die de luisteraars en medewerkers van het station verdienen, aldus de betrokkenen. Met de verkoop van Radio Veronica, heeft Talpa Network nog drie sterke audiomerken: Radio 538, Radio 10 en Sky Radio.  

Ook RadioCorp overgenomen door Mediahuis
Het radiobedrijf RadioCorp, bekend van de merken 100% NL, Slam! en Sunlite, is eveneens overgenomen door de Mediahuis groep. De aandeelhouders Karl Habsburg, Herbert Visser en Carlo de Boer hebben 100% van hun aandelen verkocht aan Mediahuis dat in Nederland bekend is van onder andere De Telegraaf, NRC en radiostation Sublime.  

Voor de aanstaande FM-frequentieveiling - waarvoor Talpa Network zich heeft aangemeld - heeft de overheid besloten dat één eigenaar maximaal drie FM-kavels mag verwerven. Dit was voor Talpa Network de noodzakelijke reden één van haar vier radiomerken te verkopen aan Mediahuis groep. 

Paul Römer, managing director Radio & Televisie Talpa Network: 'Radio Veronica is een merk met een rijke historie. De komst van Veronica binnen het omroepenstelsel was in 1960 de start van commerciële radio en daarmee de grondlegging van de radio zoals tegenwoordig nog te horen. De zender is na 63 jaar nog altijd één van de belangrijke spelers in het radiolandschap met een onderscheidende muziekprofilering, prachtige programmering en toonaangevende activaties als de Top 1000 Allertijden en Veronica Express. Met de verkoop aan Mediahuis groep heeft Radio Veronica een optimale uitgangspositie om ook in de toekomst een belangrijke plek in het radiolandschap te blijven behouden. Zowel voor als achter de schermen wordt door het team van Veronica met veel passie en liefde aan het merk gebouwd. We zijn blij dat we met deze wisseling van eigenaar hen meer zekerheid kunnen bieden over de toekomst van het merk.'

Oud-zeezender deel van groep
De finalisering van de overeenkomst, waaronder het adviestraject met de Ondernemingsraad, vindt plaats voor de geplande start van de FM-frequentieveiling, tot die tijd blijft Radio Veronica onder de vlag van Talpa Network te beluisteren. 
Radio Veronica was per januari 2017 onderdeel van Talpa Network. Sinds juni 2020 staat de zender onder leiding van zendermanager Rob Stenders en Creative Lead Caroline Brouwer. De ooit als zeepiraat gestarte zender, zie foto boven, kreeg na een lange strijd een zendvergunning en ging vanaf land uitzenden op radio, tv en later ook internet. Het voormalig zendschip verhuisde na vele omzwervingen naar een ligplaats op het IJ in Amsterdam-Noord bij het NDSM pontje, waar het sinds 18 november 2013 is afgemeerd. Het Veronica-schip 'de Norderney' doet daar nu dienst als 'multifunctioneel activiteitencentrum'.
Radio Veronica trekt anno april 2023 wekelijks 1,2 miljoen luisteraars, de zenders van RadioCorp uit Bussum bereiken wekelijks 1,4 miljoen luisteraars (100% NL), 850.000 luisteraars (Slam!) en 80.000 luisteraars (Sunlite). Sunlite radio met non-stop relaxte muziek, is pas recent actief op DAB+ en online.
(PvWK, beeld: Hans Peters, Hans / Wiki commons, Anefo - Nationaal Archief)

Lees ook: [analyse] Radio is oorlog

Over Mediahuis
'
Mediahuis is als een van de leidende Europese mediagroepen actief in België, Nederland, Ierland, Luxemburg en Duitsland. Als uitgever gelooft Mediahuis onvoorwaardelijk in onafhankelijke journalistiek en sterke en relevante media die een positieve bijdrage leveren voor mens en maatschappij. Vanuit die visie investeert Mediahuis permanent in zijn sterke merken, zowel op papier als digitaal. Sinds haar oprichting in 2013 heeft Mediahuis een sterk gediversifieerd portfolio van nieuwsmedia en digitale merken opgebouwd. De nationale en regionale nieuwstitels van Mediahuis voorzien dagelijks meer dan 10 miljoen lezers van nieuws, zowel online als via de gedrukte krant. Naast deze nieuwsmerken exploiteert Mediahuis ook een aantal belangrijke digitale marktplaatsen in België, Nederland, Luxemburg en Ierland, voornamelijk in het domein van de vastgoed-, de arbeids- en de automarkt. Met zo’n 4.600 medewerkers realiseert Mediahuis een jaarlijkse omzet van meer dan een 1,2 miljard euro.'
(bron: Mediahuis)

Over Talpa
'Talpa Network is de onderneming waarbinnen John de Mol zijn (multi)media-activiteiten heeft ondergebracht. Talpa Network bestaat uit de onderdelen Video (o.m. SBS6, Net5, Veronica, SBS9, Kijk, TV538), Audio (o.m. 538, Sky Radio, Veronica, Radio 10 en Juke), Social (o.m. StukTV en Nieuwe Gasten), Linda en de eCommerce divisie (o.m. VakantieVeilingen en Actievandedag) en Events. Deze onderdelen worden ondersteund door Media Solutions & het Bureau. Met dit netwerk is het Nederlandse multimediabedrijf meer dan relevant voor de consument en de adverteerder. John de Mol is de bedenker van een aantal wereldwijde blockbuster formats, zoals Big Brother, Deal or No Deal en The Voice. Voor laatstgenoemde show ontving hij vier Emmy Awards.'

(bron: Talpa Network)

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken