MMA waarschuwt tegen btw-verhoging tijdschriften
- Media
- 17 mei 2024 @ 10:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - JournalistiekPolitiek
- 17 mei 2024 @ 10:30
- Peter van Woensel Kooy
De MMA (de Magazine Media Associatie) vreest dat de voorgenomen verhoging van het btw-tarief van 9% naar 21% op tijdschriften zal leiden tot prijsverhogingen en een daling van de verkoop. De NVJ vindt intussen de bezuinigingen op de NPO 'meevallen'.
Daarmee komen ook de pluriforme journalistiek, een rijk geschakeerd magazine medialandschap, de leesvaardigheid en de werkgelegenheid bij mediabedrijven onder druk te staan, aldus de MMA.
'In het Hoofdlijnenakkoord hebben de coalitiepartijen afgesproken de btw op dagbladen en tijdschriften, zowel gedrukte als digitale, te verhogen van 9% naar 21%.
Het nieuw te vormen kabinet gaat de btw op journalistieke producten fors verhogen. Dat volgt uit de budgettaire bijlage bij het Hoofdlijnenakkoord dat de fracties van PVV, VVD, NSC en BBB vandaag presenteerden. Door de belasting op dagbladen, weekbladen en tijdschriften te verhogen willen de coalitiepartijen ruim 300 miljoen euro per jaar ophalen. Dagbladen en tijdschriften ondergaan een moeilijke transitie naar een digitale toekomst. Deze voorgenomen btw-verhoging maakt journalistiek voor de consument duurder en daarmee voor velen minder toegankelijk. Uit eerder onderzoek van Decisio bleek dat zelfs al een kleine btw-verhoging tot rode cijfers bij kleinere uitgevers zou leiden. Met de nu voorgestelde zeer forse btw-verhoging zullen de effecten schadelijk zijn voor het hele magazinelandschap', stelt de associatie.
De Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) vindt intussen de plannen van het beoogde nieuwe kabinet om vanaf 2026 100 miljoen euro te bezuinigen op de NPO meevallen, 'gegeven de eerdere voornemens van PVV en VVD om fors op de omroep te bezuinigen of deze zelfs af te schaffen'. Dat zegt Thomas Bruning, algemeen secretaris van de NVJ, tegen het ANP. Ook de Bond van Adverteerders sprak zich kritisch uit over de NPO-bezuinigingen in Trouw en adverteerdersvakblad MarketingTribune, onder de kop: 'Wees zuinig op de brugfunctie van de NPO'. De NVJ zouden liever een versterking van de journalistieke taak van de publieke omroep zien. De btw-verhoging wordt door de vereniging gezien als een drempelverhoging richting 'onafhankelijke media', in deze tijd van ontlezing.
(PvWK, bronnen: HD, NVJ, ANP en MMA ; beeld: Laura Chouette / Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- dagbladen
- btw
- Mercuur
- ontlezing
- Magazine Media Associatie
- Harriet Schrier
- journalistiek
- kiosk
- lezen
- MMA
- magazines
- luxe
- krant
- tijdschriften
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Mediahuis: lancering Mediahuis Raakt10-12-2024
- Artsen zonder Grenzen:... 06-12-2024
- Samen kijken versterkt impact van... 27-11-2024
- Onderzoek: jongere generatie kiest... 26-11-2024
- Publieke omroep brengt alle... 21-11-2024
- Advertentieverkoop FilmBox vanaf... 20-11-2024