Minister wil verlenging concessie publieke omroep met twee jaar

- Media
- 20 nov 2024 @ 13:41
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 20 nov 2024 @ 13:41
- Michiel van Zaane
Minister Eppo Bruins (Cultuur en Media) wil de huidige concessieperiode van de landelijke publieke omroep met twee jaar verlengen. Hiervoor is een wetswijziging nodig. De huidige periode loopt tot en met 2026.
Met deze verlenging krijgen de Tweede Kamer en het kabinet voldoende tijd om zorgvuldig te beslissen over een herziening van het landelijke publieke omroepbestel. De NPO en omroepen kunnen de hervormingen vervolgens doorvoeren. Dat schrijft Bruins in de Mediabegrotingsbrief 2025, die op 20 november 2024 verscheen. Het idee is overgenomen van het vorige kabinet, dat het idee al besprak tijdens de ministerraad op 28 maart. Het voorstel komt overeen met de aanbevelingen van het Adviescollege Publieke Omroep onder leiding van Pieter van Geel.
In het regeerprogramma staat dat de landelijke publieke omroep wordt hervormd. De vindbaarheid, zichtbaarheid en herkenbaarheid in de digitale omgeving staat onder druk. Daarom wil deze regering de landelijke publieke omroep hervormen, waarbij onder andere het aantal bestuurlijke spelers fors wordt verminderd
Snel maar zorgvuldig
Minister Bruins: ‘Het uitwerken van hervormingsvoorstellen om de publieke omroep klaar te stomen voor de toekomst vraagt om snelheid, maar moet ook zorgvuldig gebeuren. Er spelen veel thema’s die we in samenhang moeten bekijken, zoals de inrichting van het bestel en de gevolgen die dat heeft voor interne en externe toezichttaken. De landelijke publieke omroep moet ook voldoende tijd krijgen om de hervormingen door te voeren. Doel is een publieke omroep die een groot deel van de Nederlanders bereikt met een variatie aan geluiden en genres, waarin verschillende groepen uit de samenleving zich kunnen herkennen.’
Het is belangrijk dat er snel duidelijkheid komt over de verlenging van twee jaar zodat NPO en omroepen weten waar ze aan toe zijn. Als niet snel verlengd wordt moeten de omroepen beginnen met de voorbereidingen voor een nieuwe concessieperiode. Landelijke omroeporganisaties moeten iedere vijf jaar een aanvraag indienen voor een nieuwe erkenning. Om een erkenning te krijgen, moeten de omroepen voldoen aan een aantal voorwaarden waaronder een ledeneis.
De minister is in gesprek met publieke en commerciële partijen en externe deskundigen over de hervorming van het omroepbestel. Een brief met het hervormingsvoorstel gaat in het 1e kwartaal van 2025 naar de Tweede Kamer.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- VPRO-HUMAN
- KRO-NCRV
- publieke omroep
- AVROTROS-PowNed
- BNNVARA
- verlenging
- EO
- hervorming
- concessie
- kabinet
- Omroep MAX-WNL
- NPO
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Telegraaf vernieuwt grondig app en website
- [onderzoek] Digitale vermoeidheid groeit onder jongeren
- DPG Media zet nieuwe standaard in programmatic met eigen PMP...
- Nieuwe podcast Beauty Bullshit onderzoekt cosmeticamerken
- Boudewijn de Groot wint Lennaert Nijgh Prijs
- Digital stuwt mediabestedingen naar recordhoogte
Laatste Nieuws
- Mediaconsumptie zomer: print,... 13-06-2025
- DPG Media deelt attention score met... 13-06-2025
- Digital stuwt mediabestedingen naar... 10-06-2025
- Nieuwe podcast Beauty Bullshit... 06-06-2025
- DPG Media zet nieuwe standaard in... 05-06-2025
- Telegraaf vernieuwt grondig app en... 04-06-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation