Minister wil verlenging concessie publieke omroep met twee jaar

- Media
- 20 nov 2024 @ 13:41
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 20 nov 2024 @ 13:41
- Michiel van Zaane
Minister Eppo Bruins (Cultuur en Media) wil de huidige concessieperiode van de landelijke publieke omroep met twee jaar verlengen. Hiervoor is een wetswijziging nodig. De huidige periode loopt tot en met 2026.
Met deze verlenging krijgen de Tweede Kamer en het kabinet voldoende tijd om zorgvuldig te beslissen over een herziening van het landelijke publieke omroepbestel. De NPO en omroepen kunnen de hervormingen vervolgens doorvoeren. Dat schrijft Bruins in de Mediabegrotingsbrief 2025, die op 20 november 2024 verscheen. Het idee is overgenomen van het vorige kabinet, dat het idee al besprak tijdens de ministerraad op 28 maart. Het voorstel komt overeen met de aanbevelingen van het Adviescollege Publieke Omroep onder leiding van Pieter van Geel.
In het regeerprogramma staat dat de landelijke publieke omroep wordt hervormd. De vindbaarheid, zichtbaarheid en herkenbaarheid in de digitale omgeving staat onder druk. Daarom wil deze regering de landelijke publieke omroep hervormen, waarbij onder andere het aantal bestuurlijke spelers fors wordt verminderd
Snel maar zorgvuldig
Minister Bruins: ‘Het uitwerken van hervormingsvoorstellen om de publieke omroep klaar te stomen voor de toekomst vraagt om snelheid, maar moet ook zorgvuldig gebeuren. Er spelen veel thema’s die we in samenhang moeten bekijken, zoals de inrichting van het bestel en de gevolgen die dat heeft voor interne en externe toezichttaken. De landelijke publieke omroep moet ook voldoende tijd krijgen om de hervormingen door te voeren. Doel is een publieke omroep die een groot deel van de Nederlanders bereikt met een variatie aan geluiden en genres, waarin verschillende groepen uit de samenleving zich kunnen herkennen.’
Het is belangrijk dat er snel duidelijkheid komt over de verlenging van twee jaar zodat NPO en omroepen weten waar ze aan toe zijn. Als niet snel verlengd wordt moeten de omroepen beginnen met de voorbereidingen voor een nieuwe concessieperiode. Landelijke omroeporganisaties moeten iedere vijf jaar een aanvraag indienen voor een nieuwe erkenning. Om een erkenning te krijgen, moeten de omroepen voldoen aan een aantal voorwaarden waaronder een ledeneis.
De minister is in gesprek met publieke en commerciële partijen en externe deskundigen over de hervorming van het omroepbestel. Een brief met het hervormingsvoorstel gaat in het 1e kwartaal van 2025 naar de Tweede Kamer.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- EO
- VPRO-HUMAN
- publieke omroep
- BNNVARA
- Omroep MAX-WNL
- hervorming
- kabinet
- verlenging
- NPO
- AVROTROS-PowNed
- KRO-NCRV
- concessie
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Pink Ribbon benadrukt de kracht van kleine gebaren in nieuwe...
- Ad Alliance breidt Total Video-innovaties verder uit met HBO...
- Nieuw retailmedia-format brengt merken dichter bij consument
- NRC Vandaag voor derde jaar op rij beste 'Dagelijkse podcast'
- RTL AdAlliance benadrukt kracht van vertrouwde media
Laatste Nieuws
- RTL AdAlliance benadrukt kracht van... 07-11-2025
- NRC Vandaag voor derde jaar op rij... 06-11-2025
- Ad Alliance breidt Total... 03-11-2025
- Nieuw retailmedia-format brengt... 31-10-2025
- Pink Ribbon benadrukt de kracht van... 28-10-2025
- Vandaag Inside en Krabbé winnen... 17-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

