[onderzoek] Digitale vermoeidheid groeit onder jongeren

[onderzoek] Digitale vermoeidheid groeit onder jongeren
  • Media
  • 3 jun 2025 @ 09:31
  • Link
  • Tamara de Vos
    Tamara de Vos

    Allround redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Een groeiend aantal jongeren wil minder tijd besteden op hun smartphone, maar worstelt met het daadwerkelijk loskomen van het scherm. Dat blijkt uit het jaarlijkse What’s Happening Online trendrapport van onderzoeksbureau Ruigrok. Vooral Generatie Z kampt met digitale vermoeidheid en voelt de impact van social media op het mentale welzijn.

Uit het onderzoek blijkt dat 39% van de Nederlanders minder tijd op hun smartphone wil doorbrengen. Onder jongeren van Generatie Z loopt dat percentage op tot 59%. Ruim een derde van de respondenten neemt actief maatregelen, zoals het uitzetten van meldingen of het verwijderen van apps. Ook plant 14% bewust digitale pauzes in. Jongeren maken daarbij relatief vaak gebruik van schermtijdtools of tijdslimieten.

Toch lukt het maar weinig mensen om daadwerkelijk afstand te nemen van hun telefoon. Slechts 18% van de Nederlanders legt dagelijks bewust de smartphone weg. De belangrijkste redenen om tijdelijk offline te gaan zijn behoefte aan rust, ongestoord willen zijn en – vooral onder jongeren – aandacht voor mentale gezondheid en betere slaap.

Social media: onmisbaar maar belastend

Voor 25% van de gebruikers zijn socialmediaplatforms een vast onderdeel van het dagelijks leven. Bij Generatie Z ligt dit aandeel op 45%. Tegelijkertijd denkt 33% van de gebruikers weleens na over stoppen met social media, vooral Millennials overwegen dit regelmatig.

Social media beïnvloeden ook het gevoel van welzijn. Eén op de vijf gebruikers ervaart onzekerheid door wat ze online zien. Binnen Generatie Z loopt dit op tot 37%. Daarnaast zegt 23% van deze groep zich door social media minder gelukkig te voelen.

‘Veel jongeren willen wel minderen, maar vinden het moeilijk om de balans te vinden,’ aldus Julie Frommé, research consultant bij Ruigrok. ‘Ze zijn zich bewust van de negatieve impact, maar zijn ook erg gehecht aan hun online leven.’

Over het onderzoek

Het What’s Happening Online 2025 rapport is een jaarlijks initiatief van Ruigrok onderzoek en advies en biedt inzicht in online consumentengedrag onder Nederlanders van 14 jaar en ouder. In totaal vulden 2.196 respondenten de online vragenlijst volledig in.

Tamara de Vos

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken