[onderzoek] Digitale vermoeidheid groeit onder jongeren
![[onderzoek] Digitale vermoeidheid groeit onder jongeren](/media/nieuws/2025/06/onderzoek-digitale-vermoeidheid-groeit-onder-jongeren/mt_trendonderzoek_ruigrok.jpg)
- Media
- 3 jun 2025 @ 09:31
- Link
-
Tamara de Vos
Allround redacteur
BBP Media - Geen tag
- 3 jun 2025 @ 09:31
- Tamara de Vos
Een groeiend aantal jongeren wil minder tijd besteden op hun smartphone, maar worstelt met het daadwerkelijk loskomen van het scherm. Dat blijkt uit het jaarlijkse What’s Happening Online trendrapport van onderzoeksbureau Ruigrok. Vooral Generatie Z kampt met digitale vermoeidheid en voelt de impact van social media op het mentale welzijn.
Uit het onderzoek blijkt dat 39% van de Nederlanders minder tijd op hun smartphone wil doorbrengen. Onder jongeren van Generatie Z loopt dat percentage op tot 59%. Ruim een derde van de respondenten neemt actief maatregelen, zoals het uitzetten van meldingen of het verwijderen van apps. Ook plant 14% bewust digitale pauzes in. Jongeren maken daarbij relatief vaak gebruik van schermtijdtools of tijdslimieten.
Toch lukt het maar weinig mensen om daadwerkelijk afstand te nemen van hun telefoon. Slechts 18% van de Nederlanders legt dagelijks bewust de smartphone weg. De belangrijkste redenen om tijdelijk offline te gaan zijn behoefte aan rust, ongestoord willen zijn en – vooral onder jongeren – aandacht voor mentale gezondheid en betere slaap.
Social media: onmisbaar maar belastend
Voor 25% van de gebruikers zijn socialmediaplatforms een vast onderdeel van het dagelijks leven. Bij Generatie Z ligt dit aandeel op 45%. Tegelijkertijd denkt 33% van de gebruikers weleens na over stoppen met social media, vooral Millennials overwegen dit regelmatig.
Social media beïnvloeden ook het gevoel van welzijn. Eén op de vijf gebruikers ervaart onzekerheid door wat ze online zien. Binnen Generatie Z loopt dit op tot 37%. Daarnaast zegt 23% van deze groep zich door social media minder gelukkig te voelen.
‘Veel jongeren willen wel minderen, maar vinden het moeilijk om de balans te vinden,’ aldus Julie Frommé, research consultant bij Ruigrok. ‘Ze zijn zich bewust van de negatieve impact, maar zijn ook erg gehecht aan hun online leven.’
Over het onderzoek
Het What’s Happening Online 2025 rapport is een jaarlijks initiatief van Ruigrok onderzoek en advies en biedt inzicht in online consumentengedrag onder Nederlanders van 14 jaar en ouder. In totaal vulden 2.196 respondenten de online vragenlijst volledig in.
-
Tamara de Vos
- Werkt bij: BBP Media
- Functie: Allround redacteur
- Website:https://bbpmedia.nl
- Profiel »
- online gedrag
- schermtijd
- mental health
- jongeren
- social media
- Generatie Z
- digitale vermoeidheid
- Ruigrok
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Telegraaf vernieuwt grondig app en website
- DPG Media zet nieuwe standaard in programmatic met eigen PMP...
- Nieuwe podcast Beauty Bullshit onderzoekt cosmeticamerken
- DPG Media deelt attention score met adverteerders
- Mediaconsumptie zomer: print, podcasts en puzzels winnen terrein
- Digital stuwt mediabestedingen naar recordhoogte
Laatste Nieuws
- Piet Parra ontwerpt literaire... 15-06-2025
- Mediaconsumptie zomer: print,... 13-06-2025
- DPG Media deelt attention score met... 13-06-2025
- Digital stuwt mediabestedingen naar... 10-06-2025
- Nieuwe podcast Beauty Bullshit... 06-06-2025
- DPG Media zet nieuwe standaard in... 05-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation