Mediabedrijven vrezen forse klap door Google's nieuwe AI modus

Mediabedrijven vrezen forse klap door Google's nieuwe AI modus
  • Media
  • 13 okt 2025 @ 08:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

De introductie van Google AI modus in de Nederlandse zoekmachine zorgt voor grote onrust in de mediasector, blijkt uit onderzoek van het FD. Het nieuwe systeem geeft gebruikers uitgebreide AI-antwoorden op zoekvragen – ook bij nieuws – waardoor veel uitgevers vrezen dat lezers niet langer doorklikken naar hun sites.

‘De impact van deze feature op de manier waarop het publiek nieuws tot zich neemt, kan enorm zijn,’ zegt Herman Wolswinkel, directeur van brancheorganisatie NDP in de zakenkrant.

In Engelstalige markten zijn de gevolgen al zichtbaar. Volgens Press Gazette daalde het verkeer naar de vijftig grootste nieuwssites tussen augustus 2024 en augustus 2025 fors: Forbes.com verloor 53% bezoekers, Washingtonpost.com 41% en CNN.com 31%. Alleen Substack noteerde groei. Hoewel ook sociale media hun nieuwsaanbod temperen, wijzen veel mediabedrijven vooral naar Google’s AI-functies als oorzaak.


Effecten nieuwe AI Modus op bezoek nieuwsmedia.
Grafiek: FD / RVDW; bron: Similarweb

In Nederland blijven de bezoekersaantallen volgens het Nationaal Media Onderzoek voorlopig stabiel, maar mediabestuurders zien donkere wolken samenpakken, meldt het FD. ‘Op korte termijn staat er bij ons nog niks in de fik,’ aldus Stefan Havik van DPG Media, ‘maar voor de lange termijn maak ik mij wel zorgen.’ Rien van Beemen van Mediahuis Nederland noemt het ‘zorgelijk dat Google niet langer doorverwijst, maar zelf het platform wil zijn’.

Volgens Wolswinkel kan Google’s dominante positie botsen met de Europese Digital Markets Act. Uitgevers dringen in Brussel aan op een effectief opt-out-mechanisme voor het gebruik van journalistieke content door AI-bedrijven. Lees het volledige artikel [hier].


bron: Het Financieele Dagblad | foto FT Weekend:  Plant / Unsplash

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken