Promoted tweets of revolutie in Midden-Oosten?
- Media
- 25 sep 2013 @ 11:55
- Link
-
Remco Janssen
social PR-consultant
Proudly Represents - MarketingDoelgroepOnline
- 25 sep 2013 @ 11:55
- Remco Janssen
Promoted tweets. Yuk. Op een of andere manier krijg ik van de woorden alleen al een kleffe bek. Alsof ik de verkeerde pijnboompitjes heb gegeten, promoted tweets, yuk - een nare metalen smaak in mijn mond. En dat een week lang. Minstens.
Wat is dat toch dat die promoted tweets geheel tegennatuurlijk aanvoelen? Is het de bombastische tekst die Twitter vroeger op zijn homepage had staan? Dat Twitter een democratische stem gaf aan eenieder in den gansen wereld, zoiets stond er en meer van die intrinsiek gemotiveerde, Think Different, Golden Circle-achtige kreten?
Tijdens de hoogtijdagen van de social mediaconferenties (2009, lichtjaren terug) mocht ik op een podium een pleidooi houden. Zomaar. Het ging over Twitter. Dat de Verenigde Naties het maar snel moesten kopen. Opdat iedereen een democratisch stem had. Voordat bedrijven – lees de adverteerders – ermee aan de haal gingen. Wat zegt Twitter tegenwoordig over zichzelf? Kijk zelf maar eens voor de gein.
Toen de eerste promoted tweet in Nederland opdook, heb ik mij daar gigantisch over opgewonden. Hashtagspam, rot op ermee! Het was mij, de zelfbenoemde social media expert, totaal niet duidelijk dat het advertenties waren.
Daar is twee jaar later weinig aan veranderd, getuige een recente case. Een campagne van Arke zorgde voor een hausse aan afkeurende reacties. En krachtige pleidooien voor, en tegen, promoted tweets. Tegen, het geijkte verhaal: niet relevant, inbrekend. Ik volg je niet, ik wil je boodschap dus niet zien. Voor, vanuit de koker van Arke, je kent de argumenten wel: massa bereik, probeer het zelf. Jaja, het zal wel.
Dat is het dus gewoon. In plaats van dat ik een revolutie zie ontketend worden ergens in het Midden-Oosten, zit ik naar een Twitter frenzy over een 'kutreclame voor Tokkie-vakanties' te gluren. Zoals een twitteraar geheel poetisch en democratisch omschreef. Want dat is dan wel weer het voordeel van Twitter. Iedereen kan en mag lekker tekeergaan tegen de promoted tweets, ongeacht afzender en boodschap. Dat die democratische edoch gratis mening volledig gefinancierd wordt door de betalende klanten (de adverteerder), maakt de paradox alleen maar paradoxaler.
Die nare metalige smaak bleef bij mij in elk geval langer dan één week hangen. Aquapark of duikparadijs? Nee, revoluties, dát willen we zien!
Aquapark of duikparadijs? http://t.co/7FDbxF0tGm
— Arke (@Arke) September 4, 2013
-
Remco Janssen
- Werkt bij: Proudly Represents
- Functie: social PR-consultant
- Website:http://www.proudlyrepresents.com
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Mercurs jubileumfilm genomineerd... 05-02-2025
- Eisma Media Groep neemt PRINTmatters... 03-02-2025
- Mediahuis NRC en Mindshare... 03-02-2025
- ALLsportsradio dagelijks live vanaf... 30-01-2025
- Koopman is BM's Mediapersoon van het... 30-01-2025
- Marketeers op stelling #1 202530-01-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day