Rechtszaak GeenStijl-Playboy: wie wint er nou?
- Media
- 20 nov 2013 @ 12:41
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - OnlineJournalistiek
- 20 nov 2013 @ 12:41
- Jeroen Mirck
GeenStijl en Playboy stonden in hoger beroep tegenover elkaar over het linken naar blootfoto’s van Britt Dekker, maar over de uitkomst verschillen de lezingen nogal. ‘GeenStijl moet Playboy betalen’, lezen we ergens. Maar ook: ‘GeenStijl wint hoger beroep Sanoma.’ Zelf roept de aangeklaagde blog triomfantelijk: ‘Internet gered!’ Wie heeft er gelijk, wie won nou eigenlijk deze rechtszaak?
Als je alleen op de nieuwskoppen afgaat, lijkt het net alsof allebei de partijen gewonnen hebben. Je zou zelfs bijna denken dat het om twee totaal verschillende rechtszaken handelt. Zo meldt de NOS dat GeenStijl ‘Playboy moet betalen’, terwijl VillaMedia schrijft: ‘GeenStijl wint hoger beroep.’ Hoe zit het nou?
Feit is dat het Gerechtshof Amsterdam het eerdere vonnis van de rechtbank gedeeltelijk terugdraait. Linken naar illegale blootfoto’s is wel onrechtmatig, maar geen inbreuk op het auteursrecht. Dat formuleert het hof als volgt:
“Onrechtmatige daad: Het plaatsen van een hyperlink naar een elders openbaar gemaakt werk is in beginsel geen zelfstandige manier van openbaar maken of van interventie daarbij en levert geen inbreuk op auteursrecht op. De afbeelding van een ander lichaamsdeel dan het gelaat van betrokkene is in het onderhavige geval geen portret. Het plaatsen van een hyperlink die faciliteert dat derden kennis kunnen nemen van een onrechtmatig openbaar gemaakt werk, is in casu onrechtmatig jegens de auteursrechthebbende.”
Het is de aloude discussie tussen printmedia en websites: linken naar content is niet het publiceren van content, maar wel het verspreiden en delen ervan. De juridische vraag is dan: is linken een vorm van openbaarmaking? Het linken naar blootfoto’s van Britt Dekker die elders illegaal zijn geüpload is geen openbaarmaking aan het publiek en dus geen inbreuk op auteursrechten, oordeelt het Gerechtshof Amsterdam. Volgens Webwereld boekt GeenStijl hiermee ‘een belangrijke overwinning op Playboy-uitgever Sanoma’.
‘In beginsel is linken legaal, er zijn uitzonderlijke gevallen waarbij het onrechtmatig is’, meldde ICT-jurist Arnoud Engelfriet in de aanloop naar het vonnis. ‘Maar een openbaarmaking en daardoor een directe inbreuk op het auteursecht? Nee. Ik hoop dan ook dat de rechter gehakt maakt van de inbreukaanklacht.’ En zo geschiede.
Wel moet GeenStijl dus een schadevergoeding betalen. Volgens het gerechtshof wist GeenStijl dat de foto’s illegaal op het internet stonden. De website heeft zijn publiek gefaciliteerd en enthousiast gemaakt om de foto’s te bekijken, aldus het hof. GeenStijl wordt daarom veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding aan Dekker en Playboy. De hoogte daarvan moet nog in een aparte procedure worden vastgesteld.
Eigenlijk heeft deze zaak dus niet zozeer louter winnaars, maar louter verliezers. Sanoma wordt in het ongelijk gesteld inzake auteursrecht, GeenStijl moet een boete betalen voor het onrechtmatig linken naar illegaal verspreide content. De enige winnaar is het internet zelf: linken blijft legaal.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- Playboy
- rechtszaak
- Sanoma
- linken
- Britt Dekker
- Arnoud Engelfriet
- Geenstijl
- Webwereld
- gerechtshof
- hoger beroep
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- MamaMagazine.nl nieuwe aanwinst... 29-03-2024
- Kabinet wil concessie NPO met twee... 29-03-2024
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing