Marc Stubbé (Sanoma): Big Data wordt Big Insight

Marc Stubbé (Sanoma): Big Data wordt Big Insight
  • Media
  • 24 jan 2014 @ 15:30
  • 45536 x gelezen
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnlineMarketingDigitaal

Er zijn wat hoopvolle berichten voor de economie. We zijn als Nederlandse economie heel erg afhankelijk van het buitenland en dan zouden positievere leidende indicatoren in de Verenigde Staten en Duitsland ook voor ons gunstig moeten zijn. Een betere economie helpt altijd in de zeer cyclische advertentiemarkt. Aan de andere kant geloof ik niet dat een aantal zeer structurele problemen in de Europese economie, zoals de hoge schuldenlast, nu zijn opgelost.

Ik vind dit wel een mooi artikel over de niet opgeloste problemen in de Eurozone.

Echter, sommige zaken zijn ook bij een betere economie definitief veranderd. Die goede oude tijden - afhankelijk van je perspectief - komen niet meer terug. In cijfermatige zin, hoop ik overigens op een klein plusje voor de totale advertentiemarkt, er zijn wat signalen die dat bevestigen. 

Voorspellingen zijn uiteraard leuk maar de uitkomsten laten zich niet heel erg in een jaar gieten. Om ontwikkelingen te zien helpt het altijd om over de Atlantische plas te kijken. De Verenigde Staten lopen voorop, dan komt de UK en dan Nederland. De grootste ontwikkelingen zullen plaatsvinden in het digitale domein.
 
Nederland is door IAB wel eens genoemd als de front runner van het Europese continent. We hebben een extreem open economie, zijn behoorlijk angelsaksisch georienteerd, Google Search is nagenoeg alleenheerser - let evenwel op Startpagina; het nieuwe zoeken, snelle adoptie en penetratie van social networks als Facebook, Twitter en LinkedIn. Het is wachten tot Amazon.com zich aan zal sluiten bij de Amerikaanse tech giganten die de Nederlandse markt (zullen) domineren. Marktvorsers zien signalen dat dat in 2014 al zal gaan gebeuren. Dat zal een behoorlijke impact hebben op de Nederlandse markt. 

Maar wat heeft Amazon als etailer nou te maken met de advertentiemarkt? Omdat Amazon een markt op zichzelf is. Amazon is de grootste data leverancier van Amerika. Als je Google vraagt, wie zijn jullie grootste concurrent dan zullen ze zeggen Amazon. Juist vanwege die data. Hier en hier wat feiten over Amazon.
 
Er komen dus heel veel mensen op het platform van Amazon en die laten een zogenaamd goudspoor achter. Amazon investeert gigantisch in data mining en wil ook een mobiele telefoon in de markt zetten met een eigen mobile wallet. Reden, nog betere data en dichterbij de transactie. Het schrikbarende als je moet concurreren met Amazon is echter dat ze na 20 jaar nog nauwelijks winst maken, met hun schaalgrootte. De aandeelhouders maakt het niet uit, de koers/winstverhouding is zo’n 550! Vergelijk dat met consistente winstmakers met aanzienlijke online retail activiteiten als Google (k/w 29), Wal-Mart Stores (2) of eBay (25).
 
Zijn de aandeelhouders gek? Ze zullen overdrijven, en wellicht veel teveel, maar ze vinden Amazon uitstekend gepositioneerd om een winnaar te zijn voor de toekomst.
 
Big Data wordt Big Insight. Voor deze ontwikkeling springen een aantal IPO’s in het oog. En dan met name die van Rocket Fuel dat na zijn IPO een indrukwekkende spurt maakt. Forbes noemt het de op 3 na meest belovende bedrijf in de VS. Wat doet Rocket Fuel?  Rocket Fuel levert een toonaangevend programmatic media-buying-platform op big data-schaal. Het maakt gebruik van artificial intelligence om de marketing-ROI van digitale media op internet en op mobiele, video- en sociale kanalen te verhogen.
 
Samenvattend, programmatic buying van digitale advertenties zal flink gaan groeien. Waarde wordt toegevoegd door data te koppelen aan desktop, online video en mobiele impressies.
 
Wat nog meer?
 
En alles gaat nog veel meer plaatsvinden via mobiel, dat in 2014 ook door adverteerders meer erkend zal worden als volwaardig medium.
 
Verder denk ik dat in 2014 een belangrijk agendapunt wordt hoe we straks de andere media gaan verbinden met deze ontwikkelingen. Het meten van audiences zal zoveel mogelijk geïntegreerd moeten gaan worden. Ik hoop dat we op dit gebied al wat stappen kunnen zetten ter voorbereding op.

Als laatste nog een leuke lijst van trends.

Marc Stubbé is CCO bij Sanoma
www.sanoma.nl

De visie van Marc Stubbé is onderdeel van een forum over de ontwikkeling van de advertentiemarkt in 2014.

Dat forum staat hier

Marc Stubbé spreekt op 14 mei 2014 op het Cross Media Congres

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken