Peter Vandermeersch: NRC wordt rap digitaler

  • Media
  • 17 mei 2014 @ 17:38
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • PrintOnlineJournalistiekDigitaal

De jaarcijfers van HOI laten zien dat de verschuiving van papier naar digitaal doorgaat bij NRC. NRC Handelsblad daalt in betaalde oplage bijna 6 procent in papier, en stijgt met circa 39 procent in digitaal. De totale betaalde oplage van NRC Handelsblad verandert licht ten opzichte van 2012, met -1,9 procent tot 199.262 exemplaren in 2013.

Bij nrc.next daalt de doordeweekse papieren oplage sterker met 25 procent. We zien een snellere verandering van leesgedrag bij een nieuwe generatie. Digitaal stijgt daarom ook zeer hard met 212 procent. In totaal verminderde de oplage van nrc.next 11,6 procent ten opzichte van 2012, uitkomend op 65.377 exemplaren. Hier staat tegenover dat de succesvolle introductie van de nieuwe titel Next zaterdag niet is meegenomen in de jaarcijfers 2013. Terecht, omdat die titel niet het hele jaar verschenen is. Goed om te weten is dat de zaterdagkrant van nrc.next nu een oplage van ruim 25.000 exemplaren heeft. De daling van nrc.next doordeweeks wordt ruimschoots gecompenseerd door deze innovatie op zaterdag.
 
Wie in detail de jaarcijfers vergelijkt met het gemiddelde van de kwartaalcijfers, zal zien dat er op sommige punten een afwijking is. NRC heeft dit met HOI besproken. Samen kwamen HOI en NRC tot deze conclusie: de jaarcijfers van nrc.next en NRC Handelsblad zijn in een aantal oplage categorieën afwijkend van het gewogen gemiddelde van de reeds gepubliceerde kwartalen in 2013. De aantallen zijn gecorrigeerd binnen de gecertificeerde jaarcijfers 2013. De totaal verspreide oplage blijft echter in het verlengde liggen van de reeds gepubliceerde kwartalen. Er is geen sprake van minder verkochte cq verspreide exemplaren.

Peter Vandermeersch is hoofdredacteur van NRC
www.twitter.com/pvdmeersch

www.nrc.nl

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken