De toekomst van Telegraaf Media Groep ligt achter ons

De toekomst van Telegraaf Media Groep ligt achter ons
  • Media
  • 17 dec 2014 @ 08:08
  • Link
  • Bas Vlugt
    Bas Vlugt

    Eigenaar
    Nederlands MediaNetwerk
  • Print

We hebben in 2014 al heel wat dynamiek in de media gezien. Sanoma, dat een flink deel van het tijdschriftenportfolio verkoopt en snoeihard inzet op digitaal en televisie. De Persgroep die grote stappen zet, Wegener overneemt - eigenlijk moet je zeggen; die het portfolio van Wegener overneemt en volledig integreert in het eigen bedrijf.

Cebuco, dat probeert de stap te maken van de promotie van mediumtype dagbladen naar promotie van nieuwsmerken maar struikelt en wordt opgeheven. En gisteren nog een soortgelijke aankondiging bij Groep Publiekstijdschriften, die beweegt van tijdschriften naar magazine media - het tijdschrift als multimediaal merk.

En vandaag dan op de valreep van het jaar de nieuwe koers van TMG, uitgezet door de nieuwe CEO Geert-Jan van der Snoek. Er werd de afgelopen periode al volop gespeculeerd over waar hij mee bezig is. Er was een flink aantal wisselingen op sleutelposities waarvan het vertrek van Frank Volmer - hij  werd vervangen door Harry de Wit, die al eerder voor TMG werkte - de meest opvallende is. Er waren meer wisselingen en in de markt werd gezegd: Geert-Jan Snoek neemt mensen aan vanuit de richting waar TMG vandaag komt, niet de richting waar TMG naartoe gaat - of: zou moeten gaan.

Vandaag is daar dan de koerswijziging. Geert-Jan Snoek presenteert zijn strategie en die ligt in het verlengde van de recente benoemingen: "De focus van de onderneming komt sterker dan ooit te liggen op de hoofdmerken, de ontwikkeling van onderscheidende redactionele inhoud en daarmee op versterking van het kernbedrijf."

Er kan geen misverstand zijn over wat die hoofdmerken zijn want ze worden met naam genoemd: De Telegraaf, Metro, Autovisie, Privé, VROUW, de regionale dagbladen, de radiozenders (exclusief digitaal).

Waarop is dan geen focus en wat staat daarmee meteen op de nominatie om te worden verkocht dan wel opgeheven? Heel wat. Het afstoten van 17 titels door Sanoma is hier werkelijk niets bij.

En Geert-Jan Snoek is glashelder - en keihard - in zijn analyse: "Als je de onderneming van de niet-kernactiviteiten verlost, blijft er een sterk kernbedrijf over dat in potentie het verschil kan maken in het Nederlandse medialandschap." En hij heeft haast ook: "De ontwikkelingen in de markt en de inzichten van de afgelopen maanden tonen aan dat een snelle transformatie van de onderneming noodzakelijk is en in hoog tempo moet worden uitgevoerd."

Waar te beginnen? Misschien bij de drukkerijen. Die worden door TMG genoemd als een niet-kernactiviteit. TMG wil niet meer drukken, de drukkerijen worden afgestoten.

Huis-aan-huis bladen behoren ook niet tot de kernactiviteiten. En een groot aantal van hen is verliesgevend. Wie zou die willen hebben? Zetten we voorlopig even afstoten/opheffen bij.

Dan komen we bij digitaal. Waar de hele media digitaal massaal omarmt en in digitaal de toekomst ziet, neemt TMG hier duidelijk een compleet andere afslag: "Vrijwel alle andere [dat is: niet behorend bij de hoofdmerken, red] digitale initiatieven van de afgelopen jaren, inclusief de acquisities in dat domein, zijn marginaal succesvol of zelfs verliesgevend. Ook zijn ze niet complementair aan de core business."

TMG heeft natuurlijk met de dure overname van Hyves - wat op een totale mislukking uitdraaide - een traumatische ervaring op digitaal vlak opgedaan maar dit is toch wel opmerkelijk.

Kijken we bijvoorbeeld naar Sky Radio Group. Dat portfolio blijft niet overeind. Sky Radio, Radio Veronica - waar Erik de Zwart orde op zaken aan het stellen is - en Classic FM zijn veilig. Maar een digitaal initiatief als MyRadio gaat het bij TMG in ieder geval niet redden en wij zetten daar met potlood voorlopig even opheffen bij. Radio Veronica mag dus blijven maar De Zwart kan zijn mouwen opstropen: "Het luisterbereik en de verbinding van de consument met het merk Radio Veronica is teruggelopen tot een onacceptabel niveau."

Dus wat Geert-Jan Snoek heeft besloten, is dat het complete digitale portfolio dat niet direct aan de genoemde hoofdmerken is gekopppeld geen kernactiviteit meer is en derhalve - zover ik begrijp - zal worden afgestoten. Dus - en ik pak het portfolio er maar even bij - zou dat exit betekenen voor, ik noem er maar een paar: Geen Stijl, Dichtbij, Jaap, Relatieplanet, Vacaturekrant, Groupdeal en Glamorama.

De positie van Keesing Media Group wordt mij uit de berichtgeving niet duidelijk maar ik neem aan dat die veilig is.

Goed, dan de digitale componenten van de hoofdmerken, wordt daar dan volop op ingezet? Dat is niet helemaal duidelijk maar ook hier klinkt er niet overdreven veel enthousiasme: "Het aantal unieke bezoekers van de digitale exponenten van de hoofdmerken neemt snel toe. De onderneming slaagt er echter niet goed in deze groeiende belangstelling commercieel te benutten."

De afgelopen jaren is er veel gereorganiseerd bij TMG: "Vanwege kostenreductieprogramma’s hebben veel mensen de onderneming verlaten in de afgelopen jaren... Er is stagnatie ontstaan op het gebied van talentontwikkeling, doorstroming en carrièrekansen binnen de onderneming."

Dat wordt dus investeren geblazen! Of niet? Van der Snoek zegt dit: "Komend jaar zullen ook personeelsreducties en flexibilisering van de arbeidsinzet  onderdeel zijn van het transformatieproces.”

Ik denk dat Van der Snoek dit zegt: alles wat bloedt gaat eruit. Dan hou je vanzelf over wat winst maakt. Van der Snoek heeft zich richting commisssarissen en aandeelhouders compleet gecommiteerd aan het weer winstgevend maken van TMG. Ten koste van wat dan ook.

Ik denk dat dat Van der Snoek gaat lukken. Een veel kleiner TMG dat winst maakt. Ik denk dat het kan. Voor een paar jaar misschien.

Het werk van Van der Snoek zal er dan opzitten en hij kan dan afzwaaien.

Maar TMG is ten dode opgeschreven. Hier de ontwikkeling van de betaalde kernoplage van het hoofdmerk De Telegraaf in de afgelopen drie jaar. Q2 2012: -2,8 procent. Q2 2013: -9,6 procent. Q2-2014: -4,8 procent.

TMG is een stervende zwaan die zich nog één keer zal oprichten en dan is de koek op. De toekomst van geen enkel mediabedrijf ligt in het verleden, ook de toekomst van TMG niet.

Bas Vlugt

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken