Femke Leemeijer: Pleidooi voor mooie tijdschriften

Femke Leemeijer: Pleidooi voor mooie tijdschriften
  • Media
  • 19 jan 2015 @ 07:30
  • 21156 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Print

Twee maanden geleden was ik in Engeland om tijdschriftenschappen te bestuderen. Ik weet het, er zijn interessantere studieobjecten, maar het was even nodig. Wat mij opviel, is dat ik nog steeds zo ontzettend veel – in mijn ogen – liefdeloos gemaakte tijdschriften tegenkwam. Schreeuwerig. Lelijk vormgegeven. Op de verkeerde manier goedkoop.

Schapvervuiling.

Nu hebben ze in Engeland de riooljournalistiek geloof ik uitgevonden, en in die tak van sport is mooi natuurlijk nooit een issue geweest. Ik ben als commercieel type binnen de uitgeefbranche overigens helemaal geen aanhanger van briljant gemaakte maar onverkoopbare uitgaven, maar staande voor dat lelijke schap (denk er nog even een soort nylon-tapijttegel-vloer voor waarin hier en daar een kauwgomklompje vastzat) bekroop mij een ongemakkelijke vraag: is het erg dat het niet goed gaat met een branche die zoveel lelijkheid voortbrengt?

Waarom gooien we het roer niet volledig om? Alle bagger de winkel uit! Helemaal niet erg als bloedeloze, slecht gemaakte magazines, haastig vertaalde, slecht geschreven en op het goedkoopste papier gedrukte boeken geheel naar het digitale universum worden verbannen. Dat geeft lucht en ruimte. En die ruimte kunnen we vervolgens gebruiken om de vele prachtig gemaakte producten die nu in een hoekje weggedrukt worden de vloer te geven die ze verdienen. Producten die laten zien dat papier niet dood is maar iets kan toevoegen.

Ter inspiratie een paar van mijn favorieten:

Het tijdschrift Das Magazin – geweldig vormgegeven en mooi gedrukt, op papier dat je telkens weer even oppakt om te voelen. Tussen haakjes een oproep aan de dames/heren van Das Magazin: mag de inhoud wel weer wat beter? Er wordt me nu iets te veel genavelstaard…

Een handige dromer – drie prachtig gemaakte boeken in een foedraal van A.L. Snijders, uitgegeven door AFdH Uitgevers. De binnenzijde van het foedraal is bedrukt met de tekst ‘De weg is bestendig daadloos, nochtans blijft niets ongedaan’. Alleen daarom al haal je de boeken af en toe uit hun omhulsel.

Flow – inhoudelijk helemaal geen blad dat ik op mijn nachtkastje leg, maar een feest voor het oog en alweer een product dat je wilt vastpakken. In een geheel andere league geldt dat trouwens ook voor het blad Daphne’s Diary – nog minder mijn cup of tea maar wel een mooi voorbeeld van een met–liefde-aan-de-keukentafel-gemaakt magazine van de familie Bemboom.

Het zou toch heerlijk zijn als de schappen alleen maar met boeken en tijdschriften gevuld zouden zijn waar we blij van worden? Zo kunnen we toch ook niet door? Wat denken jullie ervan, dames en heren uitgevers, boekverkopers en tijdschriftendistributeurs? Zullen we het gewoon eens proberen?

Wordt het niets, dan gaan we in elk geval in stijl ten onder. 

Femke Leemeijer is zelfstandig marketing consultant

www.kantoorfiftyfour.nl

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken