Ik blog, dus ik maak contact

Ik blog, dus ik maak contact
  • Media
  • 29 jan 2015 @ 14:20
  • Link
  • Helga Voogd
    Helga Voogd

    Partner
    Van Santen Netwerk
  • CommunicatieInteractieStorytellingMediastrategie

Marketeers geloven niet in bloggen, las ik in een blog van blogger Ward van Beek. Het was een van de conclusies uit het 2015 State of Marketing-rapport dat SalesForce heeft uitgebracht. Of de uitspraak de lading dekt, is de vraag. Want meer dan de helft van de 5.000 wereldwijd ondervraagde marketeers, heeft geantwoord dat een blog zeer effectief is in de online marketingmix (en 27% denkt dat het ‘best wel’ effectief is). En aangezien bijna 70% van de marketeers content marketing - waar bloggen een belangrijk onderdeel van is – bijzonder effectief acht, neem ik de uitspraak dat ‘marketeers niet in bloggen geloven’ met een korreltje zout.

Oké, bloggen is misschien niet de meest effectieve manier om (potentiële) klanten een salesfunnel in te krijgen. Maar het is een belangrijk instrument om te laten zien waar je als bedrijf of als persoon voor staat. Door je visie of kennis te delen creëer je merkvoorkeur. Daarnaast dragen blogs bij aan de vindbaarheid van je merk, wat weer handig is in de digitale oriëntatiefase van klanten, in de customer journey ook wel bekend als het Zero Moment of Truth.

Een blog is een van de ‘zachtere’ tactieken waarmee marketeers beoogde klanten kunnen verleiden. Het succes van een blogstrategie laat zich niet altijd even makkelijk te vertalen in harde data die aangeven wat de return on investment is. De wereld is niet meer zo zwart wit. Het wordt zoetjes aan tijd voor een herdefiniëring van ROI.

Metrics zoals views, comments, shares, likes en ambassadeurschap worden nu nog niet meegerekend, maar is dat vol te houden? Ze geven hoe dan ook een indicatie van het effect van een middel als een blog, al zul je bottom-line nooit écht weten wat het resultaat van het verhaal is. Heeft het iemand overtuigd? Heeft het iemand aan het denken gezet? Is iemand na tien tellen volledig afgeknapt? Heeft iemand een uur na lezing de telefoon gepakt en de klantenservice gebeld?

Een blog is een engagement-medium, met de afweging: wat is een relatie je waard?
Voor de marketeer-van-gisteren is dat een wezensvreemd dilemma. Hij heeft meer affiniteit met het pushen van producten. Het ‘wat’ voert in zijn communicatie de boventoon. Hoe broos de resultaten van die activiteiten ook zijn, ze zijn in elk geval meet- en tastbaar. Het ‘hoe’ en vooral het ‘waarom’ vereisen een andere benadering en blijven mede daarom onderbelicht.

Uit het rapport van SalesForce blijkt dat er nog vrij veel marketeers-van-gisteren actief zijn. Jammer, want de marketeer-van-vandaag-en-morgen begrijpt dat marketing een grillige wetenschap is. Er is niet één zaligmakend recept. Mensen houden ervan als een merk zich menselijk presenteert en écht contact maakt. Dat vinden we sympathiek: hoe persoonlijker, des te groter de impact. Ik kan me daarom vinden in de sprong voorwaarts richting één-op-één marketing. De customer journey wordt steeds volwassener. Marketing anno 2015 is zo grillig als de klant zelf.

Context en emotie zijn de nieuwe kings van marketing. Maar welke middelen zet je in? Campagnes zonder inhoud of interactie hebben nooit die voorkeurspositie tot gevolg die merken wensen. Eén kanaal is geen kanaal. Het is mijn stellige overtuiging dat een merk een optelsom van interacties is. Het gaat om een veelheid aan indrukken. Ik durf daarom te voorspellen dat marketeers in 2015 meer zullen bloggen dan ooit te voren.

Denk, creëer en maak contact. Laat mensen zien wat je merk waard is. In elk fase van hun journey. Dan komt het succes vanzelf. En daar geloof ik oprecht in! 

Helga Voogd

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken