Virtuele echtheid

Virtuele echtheid
  • Media
  • 13 nov 2015 @ 11:12
  • Link
  • Rogier van Kralingen
    Rogier van Kralingen

    Schrijver/spreker/marketeer
    TheWholeStory
  • DigitaalTrendsOnline

Eerlijk? Ik schrok behoorlijk. Niet zozeer van het effect van zo’n virtuele bril, daar ben je echt in een minuut wel aan gewend. Maar de mogelijkheden en bedreigingen die er op ons afkomen als je praat over Virtual Reality zijn echt waanzinnig te noemen. Zwevend boven IJsland bekroop mij de vraag of dit de toekomst is van marketing. En vooral… willen we dat wel?

We beginnen met de bedreigingen. Een aantal van de grootste markten op onze aardbol zijn stevig gebouwd op de donkere kant van de mens. We kijken enge films, eten vet en suiker met verve, speuren naar pornografie. Het zal niet de eerste keer zijn dat een nieuwe technologie groot wordt omdat ze ons de zeven zonden in sleept.

Virtuele seks met Penélope Cruz

Dus laten we ons eerst eens lekker onderdompelen en met een donkere marketingbril naar VR kijken. Mooie gewetensvraag: als ik straks virtuele seks heb met Penélope Cruz, schend ik dan haar beeldrecht? Als ik straks in 3D Amerikaanse soldaten omver schiet, kan ik dan gearresteerd worden? Mag ik Freddy zijn? Uit Nightmare on Elmstreet?

You’re catching my drift: er liggen alweer best wat ethische vragen klaar. Het is best wel eng als je geweld of donkere vormen van pornografie koppelt aan deze indringende technologie. Het is ook allemaal zo vers nog. Net nu het marketingspel zo diffuus is geworden, komt er alwéér een nieuwe technologie aan. Eentje met ethische vragen.

Moeten we daar dan nu al op gaan letten? In een helikopter, zwevend over IJsland tijdens de Dutch VR Days met zo’n bril op m’n hoofd is het antwoord zeker ja. Dit is waanzinnig! Ik vlieg echt over gletsjers samen met de zeemeeuwen. Het triggert direct de fantasie. Ik wilde onmiddellijk op het vliegtuig stappen naar Reykjavik.

Virtueel shoppen

De mogelijkheden lijken eindeloos. Je kan denken aan virtueel shoppen. Aan architectuur (waar de technologie overigens al in zwang is). Aan reispromotie. Het bestrijden van fobieën. Huizen verkopen. Je kunt het zo gek niet bedenken. Ik werd op een andere headset omringt door lekkere wijven die een rockband naspeelden. Geen onprettige ervaring. Ook seks hoort er gewoon bij.

Als marketinginstrument heeft het een voordeel en nadeel. Het nadeel is kosten: ook al zijn de headsets in hoog tempo goedkoop aan het worden, de productie van 3D-content is nu nog flink aan de prijs. De technologie zit op dit moment in een Catch 22: er is geen kritische massa van brilletjes, dus het loont ook nog niet om er bovenop te duiken.

Immersive marketing

Daar staat tegenover dat iedereen die de content te zien krijgt, direct verkocht is. Het is fantastisch, echt immersive marketing. Alsof een hele nieuwe wereld voor je opengaat. Juist voor de kwaliteit van marketing is dat bijzonder goed nieuws. De consument zal samen met jouw merk met liefde de diepte in duiken. Ik zie mezelf al in een F1-auto van Red Bull mee racen met de kampioenen.

De vraag zodirect is dus niet zozeer wat je met Virtual Reality kunt doen, maar vooral wat jij ermee zou willen. Aangezien we in deze tijden al dieper de content in zouden moeten duiken, past VR daar bijzonder goed bij. Zolang we maar in ons achterhoofd blijven houden dat de duurzame (en soms zelfs ethische) vraagstukken worden uitvergroot in een omgeving die zo dichtbij komt.

Schrijver, spreker en contentmarketeer Rogier van Kralingen publiceerde dit najaar zijn nieuwe boek 'The Outerweb. En de vrouwen tegen de robots'. Bestel het hier

Rogier van Kralingen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken