De oorlog tegen de consument
- Media
- 5 apr 2016 @ 12:31
- Link
-
Rogier van Kralingen
Schrijver/spreker/marketeer
TheWholeStory - NieuwsmediaOnline advertisingReclameConsumentenJournalistiek
- 5 apr 2016 @ 12:31
- Rogier van Kralingen
Iedereen begrijpt waarom advertenties er zijn. Sterker nog, we gebruiken ze en leven er vaak zelfs van. Maar er dreigt nu iets gi-gan-tisch mis te gaan: uitgevers willen mensen met adblockers gaan weren van hun online content. Oei… Sun Tzu zei het al: 'Choose your battles wisely.' Deze battle? Die wint de consument met de handen op de rug.
Het begon in Zweden, waar een grote groep uitgevers besloten een maand lang mensen die adblockers hadden, te weren van hun online content. In Frankrijk volgt nu een soortgelijk initiatief. Nederland zal dit vast braaf volgen.
Waarom is dit zo’n slecht idee? Allereerst: het mediamerk gaat te grabbel. Een merk is een relatie. Die in deze tijd al onder druk staat. Er is steeds minder sprake van merktrouw juist omdat er zoveel media is. Als de consument dus op het ene medium geen artikelen kan lezen, dan surfen ze naar de ander. Eén klik. En foetsie is ie.
Dat heeft weer een ander gevolg: serieuze nieuwsmedia worden minder bezocht. Dat derft inkomsten op de lange termijn. Minder inkomsten betekent ook minder goede nieuwsgaring. Je drijft de consument daarmee rechtstreeks in handen van andere, minder professionele media (kuch: verslaggeving verkiezingen Amerika?).
Het vermijdt bovendien het echte probleem: reclame is gewoon irritant. Waarom bestaan adblockers anders? De pop-up – veroorzaker van de adblocker - was al vreselijk. Veel websites hebben nu ook nog eens video-advertenties. Niets is irritanter dan een commercial terwijl je even het weer wilt checken. De druppel. En hop: adblocker.
Als online media deze fout herhalen, starten ze een vicieuze cirkel. Minder bezoekers, waardoor nog meer reclame, waardoor nog minder bezoekers. Het lijkt op de tv-zenders. Vanwege angst op dalende inkomsten werden reclameblokken verder uitgebreid, luider (en niet zo’n beetje ook) en met allerlei kunstgrepen ('Terug binnen één minuut!').
Het gevolg? De Netflixen van deze wereld. Waar mensen overigens gewoon voor betalen. De smeekbede aan de media is dus: doe dit alsjeblieft niet. Het is een waarschuwing die maar één keer kan klinken. Als je het toch doet, is er geen weg meer terug. Je wordt dan een soort SBS6: nagenoeg alleen nog maar commercials. En niemand die meer kijkt.
Het antwoord op de vraag hoe er dan toch geld verdiend kan worden bestaat al lang: eigen producties, contentmarketing en storytelling van adverteerders en ja: ‘rustige’ advertenties. Werk aan je merk, je inhoud en je profiel. En aan die advertenties.
De gouden regel is dat het interessegebied van de ontvanger van de boodschap stijf bovenaan moet staan. En niet jouw inkomsten als zender. Dat is de paradox. Hoe meer relevante content je maakt voor de ontvanger, hoe meer inkomsten je zult genereren. De strategie is dus: voorkom dat ze überhaupt een adblocker installeren! Dit is het pact dat je moet sluiten met z’n allen: we gaan minder irritant adverteren.
Adblocker-gedrag bestraffen is daarmee de slechtste move die je kunt maken. Het is zelfs een regelrechte oorlogsverklaring. Voor volstrekt logisch gedrag. En net als in een relatie: als je de wensen van een ander negeert, zal deze uiteindelijk van je weglopen. Choose your battles wisely.
-
Rogier van Kralingen
- Werkt bij: TheWholeStory
- Functie: Schrijver/spreker/marketeer
- Website:http://www.thewholestory.eu
- Profiel »
- media
- klant
- Sun Tzu
- consument
- advertenties
- websites
- pop-up
- banners
- oorlog
- online
- nieuwsmedia
- reclame
- adblockers
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing