Twee geloven op een kussen, daar slaapt de duivel tussen
- Media
- 8 apr 2016 @ 16:41
- Link
-
Sante Torresan
strateeg
Mindshare - ContentNieuwsmediaJournalistiekBranded content
- 8 apr 2016 @ 16:41
- Sante Torresan
Opmerkelijk en verontrustend nieuws deze week over het vervagen van de grenzen tussen redactie en commercie. Allereerst werd bekend dat het gerenommeerde persbureau Reuters een ‘branded content’ samenwerking aangaat met Red Bull. Het persbureau zal fungeren als distributiekanaal voor de content die Red Bull zelf genereert tijdens haar actiesport evenementen. Daarnaast stond in het NRC Handelsblad een uitgebreid artikel over de opkomst van branded content in de redactionele kolommen van de kranten.
Je kunt vanuit drie perspectieven naar deze ontwikkeling kijken. Vanuit de adverteerder gezien is het argument te begrijpen dat het steeds moeilijker wordt om de gewenste boodschap bij de gewenste doelgroep te krijgen. Immers, ‘on-demand’ tv kijken, ‘adblockers’ en dalende oplages van print media dwingen de adverteerders naar andere contact mogelijkheden te zoeken. Daar tegenover staat echter de vraag hoe dit gedrag van vermomde reclame past binnen de heersende corporate mantras van transparantie en authenticiteit.
Vanuit het perspectief van de media wordt primair het feit aangehaald van de dalende advertentie inkomsten en dat dit het voortbestaan van deze media op het spel zet. Onderzoek van Nielsen laat inderdaad zien dat de Nederlandse kranten bijvoorbeeld in 2000 nog 1,2 miljard euro verdienden met reclame. Dit was in 2015 nog maar ruim 300 miljoen. Als gevolg moet er in de kosten worden gesneden en krimpen de redacties. Men probeert logischerwijs het hoofd boven water te houden door andere inkomstenbronnen te zoeken.
De vraag die hier natuurlijk meteen de kop op steekt, is of het mengen van journalistiek en commercie niet de doodsteek is voor de journalistieke onafhankelijkheid, hun belangrijkste kapitaal. Ik moet gelijk denken aan een geweldige slogan van een Engelse kwaliteitskrant: ‘The Independent. It is. Are you?’ Ik hoop oprecht dat ze het nog steeds zijn.
Dan rest nog het perspectief van de consument. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat de consument zeer moeilijk of helemaal niet het verschil kan zien tussen wat gesponsord is en wat niet. Natuurlijk moet bij een dergelijk gesponsord artikel altijd een vermelding staan dat het een commerciële boodschap bevat, maar de lezer ziet dit simpelweg niet.
Hier is de vraag dus of de consument nog wel zijn eigen oordeel kan vormen op basis van veronderstelde neutrale informatie. Voorstanders van deze redactionele vorm zeggen dat lezers het helemaal niet erg vinden zolang de geboden informatie maar relevant is. Ja, zo lust ik er nog een paar. Maar deze belangenverstrengeling ruikt toch wel erg naar misleiding.
Noem het wat je wil: branded content, native advertising, storytelling of advertorial 2.0. Vroeger heette dit gewoon sluikreclame en kregen we daar een vieze smaak van in de mond. Helaas lijkt tegenwoordig het opportunisme bij zowel adverteerder als mediapartner te winnen van de moraliteit. Transparantie, onafhankelijkheid en commercie aan dezelfde kant van het bed, een waar duivelspact.
-
Sante Torresan
- Werkt bij: Mindshare
- Functie: strateeg
- Website:https://www.mindshareworld.com
- Profiel »
- vermenging
- redactie
- kranten
- dagbladen
- NRC
- duivel
- commercie
- column
- lezer
- Reuters
- consument
- branded content
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Speciale gast bij Joe Radio11-10-2024
- Koning opent DPG Media-kantoor... 10-10-2024
- DPG Media brengt Europees... 09-10-2024
- Kijktijd tv loopt iets terug NPO... 08-10-2024
- Ohra en VakantieDiscounter winnen... 07-10-2024
- Airborne gaat vanaf vandaag... 04-10-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing