Klaar met de waarheid

Klaar met de waarheid
  • Media
  • 25 nov 2016 @ 09:12
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • JournalistiekOnderzoek

De Volkskrant had er de voorpagina voor over, voor die grote groep hoogopgeleide jonge ouders die er steeds vaker voor kiezen om hun kind niet te laten inenten. Vanuit de soms onzalige gedachte dat je beide kanten van een verhaal moet laten horen, ook wanneer één van die twee kanten totale onzin is, komen de prik-critici onevenredig vaak aan het woord. In dit verhaal komt er vaak een jonge ouder aan het woord die iets heel redelijks lijkt te zeggen: “Of je het nou wel of niet doet, je neemt altijd een risico.” Dat lijkt dus een heel redelijk, genuanceerd standpunt. Het is echter onzin.

Er zijn stapels wetenschappelijk bewijsmateriaal dat vaccineren een enorme gezondheidswinst oplevert. Aan de andere kant vind je niets dan anekdotes en complottheorieën.

We zijn dus een beetje klaar met de waarheid en met de instituties die feiten aandragen die iets van een waarheid construeren. Neem nou bijvoorbeeld Corrie van Brenk. Van Brenk staat op de kieslijst voor 50plus en ze twijfelt aan de cijfers van het CBS. Zonder verdere toelichting beweerde ze tegenover de Telegraaf dat we helemaal niet zo oud worden als het CBS beweerd, wat een partij-trekje is, want ook lijssttrekker Krol beschuldigt het CBS regelmatig. Een beetje van het kaliber Donald Trump die tijdens zijn campagne herhaaldelijk over de klimaatverandering beweerde dat dat onzin was, want: “Kijk maar naar buiten.”

De wetenschap, de Verenigde Naties, de WHO, onze regering, de media (wat dat ook moge zijn): alles en iedereen liegt, bedriegt en konkelt. Althans, de groep mensen die er zo over denkt, laat steeds luider van zich horen. Zij weten ook wel dat de populisten die de stem van het volk zeggen te vertegenwoordigen dat net zo goed doen, maar zij gebruiken de wapens van de gevestigde orde tégen de gevestigde orde en dat is blijkbaar minder erg. Populisten worden onwaarheden door hun achterban veel minder hard aangerekend. Een misser van The Post Online is minder dramatisch dan een misser van het NRC, een misser van Wilders minder erg dan een misser van Buma. In de Brexit-campagne werd de Britten voorgelogen dat een Brexit zou betekenen dat de 350 miljoen pond die Groot-Brittanië wekelijks aan de EU overmaakt, ook ten goede zou kunnen komen aan de NHS (de nationale gezondheidszorg). Zowel het bedrag als de alternatieve besteding van dat fictieve bedrag bleken onzin. Dat bleek op de avond van het referendum zelfs al, maar dat kan de die hard Brexiteers dus eigenlijk niks schelen, want zij zijn tegen de EU. En dat tegen zijn heeft weinig te maken met feiten.

Zullen we de schuld maar weer geven aan het internet? Die gigantische digitale bak where all information is created equal? Is het de internetbubbel die met name Facebook en Google werd aangerekend? Of komt het doordat mensen niet voldoende mediawijs zijn om onderscheid te kunnen maken tussen echt nieuws en nepnieuws? Het zal vast een rol spelen, maar het belangrijkste lijkt me dat we moeten constateren dat je mensen niet kunt overtuigen met informatie. Nooit in de geschiedenis van de aarde had een groep mensen het zo goed als wij nu qua welvaart, veiligheid, gezondheid en vrijheid. Dat is niet een mening, dat zijn gewoon vastgelegde feiten. Maar Van Brenk overtuig je daar niet mee. Want Van Brenk is er voor de mensen die wel een beetje klaar zijn met de waarheid en die zien elke dag om zich heen mensen die het moeilijk hebben. En dat gevoel, dat argumenteer je niet weg.

---

Erwin Fisser is campagneleider bij Soa Aids Nederland

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken