Lineair tv-kijken ook van de toekomst

  • Media
  • 10 feb 2017 @ 08:39
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • TelevisieOnlineKijkcijfers

Traditionele patronen zijn niet meer aan de orde van de dag. Je kunt op moment dag naar de supermarkt om de hoek en op ieder moment kijken wat je wilt. Online. Sinds een halfjaar heb ik mijn televisie-abonnement opgezegd. Iets waarmee veel kijkers mij zijn voorgegaan. Ik hoef geen programma te missen, want ik kan alles online kijken, uiteindelijk via Chromecast nog steeds op mijn televisie-beeldscherm.

Toch blijf ik hunkeren naar vaste momenten, die ik zelf creëer. 's Ochtends als ik wakker word en mijn ontbijtje nuttig, kijk ik het nieuws via de NOS-app. Onderweg naar mijn werk lees ik de achtergronden van het nieuws in een digitale NRC Next. 's Avonds na het eten kijk ik een TED Talk via Youtube en voor het slapengaan een serie via Netflix. Inmiddels weten Youtube en Netflix ook waar ik van houd, dus creëer ik mijn eigen bubbel, die eerst op nationaal niveau door media werd gecreëerd.

38 procent kijkt nog lineair televisie

Volgens onderzoek van DAN DNA (oktober 2016) wordt er veel minder (38 procent nog maar) lineair televisiegekeken. Dat klopt volgens mij niet. De definitie van lineair televisiekijken is alleen aan inflatie onderhevig. Dan gaat het me met name om het begrip lineair. Waar in het verleden de gids door televisie-/mediabedrijven werd bepaald, bepaalt nu de mediaconsument. Een switch van top-down, naar bottom-up; een brede maatschappelijke beweging. Interessant is het om die nieuwe patronen te ontdekken, te onderzoeken of er nieuwe massamediale lijnen in zitten en hoe je daarop kunt inspelen. Dat kan beter dan ooit te voren, door data-analyse. 

30 Seconds moeilijker te winnen

Het enige dat ik echt kwalijk vind en kwijtraak door mijn geëvolueerde mediaconsumptie, is binding met de omgeving. Zoals ouders op het schoolplein de capriolen van Ludo uit de Goede Tijden Slechte Tijden aflevering van de voorgaande avond bespreken of bespreken wat er in Nieuwsuur te zien was, zo bespreek ik graag hoe Dan Pallotta in zijn TED talk vertelt dat we commerciëler moeten kijken naar goede doelen. Het effect: moeizamer winnen met 30 Seconds. Ik wist niet dat Lieke van Lexmond met een zwangere buik Idols staat te presenteren. Het is dus lastiger om small talk te voeren op basis van massamediale input. Maar lineair media nuttigen doe ik nog steeds en zal ik altijd blijven doen. Patronen kun je doorbreken, maar zullen weer gevormd worden.

Oh, het enige patroon dat onder sociale druk standhoudt is zondagavond om 19.00 uur met het bord op schoot kijken naar Studio Sport Eredivisie.

---

Didier Kick is permission marketeer (gespecialiseerd in conceptontwikkeling en growth hacking) met wortels in de media.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken