Talpa blijft aandelen TMG kopen - wat wil John de Mol? Een analyse

Talpa blijft aandelen TMG kopen - wat wil John de Mol? Een analyse
  • Media
  • 23 mrt 2017 @ 18:04
  • Link
  • Bas Vlugt
    Bas Vlugt

    Eigenaar
    Nederlands MediaNetwerk
  • Dagbladen

Op dinsdag 21 maart deed de Ondernemingskamer uitspraak in de zaak die Talpa had aangespannen tegen TMG. Daar werd reikhalzend naar uitgekeken. Daarna gebeurde er eigenlijk verrassend weinig.

Ja, de media die roerden zich, zij verklaarden John de Mol kansloos. FD schreef: John de Mol bijt in het stof bij de Ondernemingskamer en De Telegraaf: De Mol verliest slag om TMG. In het FD zegt de advocaat van Van Puijenbroek: 'Er is geen reden aan te nemen dat het bod niet slaagt."

Talpa kwam met een korte reactie: 'Wij zijn teleurgesteld door deze uitspraak van de Ondernemingskamer en zullen ons gaan beraden op vervolgstappen.'

TMG zei dit: 'TMG is van mening dat de uitspraak van de Ondernemingskamer een belangrijke stap is naar duidelijkheid rondom de onderneming. Deze uitspraak bevestigt de ingezette koers en TMG zal zich verder richten op de uitvoering van het met Mediahuis en VP Exploitatie gesloten merger protocol. Daarnaast zal de Raad van Commissarissen samen met de recent benoemde interim-bestuurder Hans Bakker, die is belast met de dagelijkse aansturing van TMG, de komende tijd zijn aandacht richten op het creëren van interne rust zodat de volledige focus van alle medewerkers weer kan uitgaan naar de producten en diensten die TMG haar klanten en lezers biedt.'

Opmerkelijk genoeg kwam er van zowel Mediahuis als VP Exploitatie geen enkele reactie.

De dag na de uitspraak gebeurde er niets. Er werd niets bekend gemaakt, geen enkel persbericht verstuurd, geen enkele zichtbare actie ondernomen.

Op één ding na dan: Talpa ging gewoon door met het kopen van aandelen TMG. Op woensdag 22 maart kocht Talpa 74.000 aandelen TMG, waarmee Talpa het belang in TMG verhoogde tot 26,9 procent.

Wat kunnen we daaruit afleiden?

Er zijn twee mogelijkheden om mee te beginnen: John de Mol geeft de overnamepoging op of hij geeft het niet op.

Als hij het opgeeft, waarom koopt hij dan aandelen bij? Ik denk aan deze vier dingen:

  • Het is een puur financiële transactie. John de Mol weet dat Mediahuis hem zal moeten uitkopen om TMG van de beurs te kunnen halen, waarvan we weten dat het de bedoeling is van Mediahuis/Van Puijenbroek. John de Mol zegt dan: voor 8 euro per aandeel TMG kun je me uitkopen. Of 10 euro (of 20).
     
  • John de Mol wil iets anders dan geld. Bijvoorbeeld het volledige eigendom van Talpa Radio, waarin TMG op dit moment een groot minderheidsbelang heeft, uitkomst van de mediadeal van 2016. Talpa trekt zich dan terug uit TMG als TMG zich terugtrekt uit Talpa Radio.
     
  • Hij verkoopt zijn aandelen niet. TMG blijft dan beursgenoteerd en Talpa houdt een zeer groot minderheidsaandeel. TMG gaat gewoon verder met de operatie en De Mol wacht dan wellicht op een volgende gelegenheid om alsnog TMG over te nemen.
     
  • Ik ken John de Mol niet persoonlijk maar het zou kunnen dat hij het belang aanhoudt om de operatie van TMG moedwillig te frustreren, uit bijvoorbeeld - ik noem maar wat - persoonlijke rancune. Wellicht in de hoop dat die eerder genoemde volgende gelegenheid zich snel zal voordoen.


Als hij de overname niet opgeeft, is het (ook) logisch dat hij aandelen bijkoopt. Hier zie ik twee scenario's.

  • Het zou kunnen dat Talpa doorprocedeert. Dit lijkt niet erg voor de hand liggend gegeven het feit dat alle eisen door de Ondernemingskamer zijn afgewezen maar je weet het niet.
     
  • Het zou kunnen dat Talpa met een nieuw, (veel) hoger bod komt. Puijenbroek zegt natuurlijk wel heel stoer dat er niet wordt verkocht maar bedrijven zijn er natuurlijk in de basis voor om winst te maken. Als het bod van Talpa maar hoog genoeg wordt, zal er toch een moment komen, dat het geld en de winst wordt gepakt en John de Mol krijgt wat hij wil.
Bas Vlugt

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken