Recordboete voor Google is een lachertje
- Media
- 7 jul 2017 @ 08:39
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - Geen tag
- 7 jul 2017 @ 08:39
- Gastblogger
Groot nieuws: Alphabet, het moederbedrijf van Google, kreeg van de Europese commissaris voor mededinging Margrete Vestager een recordboete opgelegd van 2,4 miljard euro wegens machtsmisbruik van haar zoekmachine in 2010. Google heeft de Europese mededingingsregels overtreden en heeft hiermee dus illegaal gehandeld.
'Het heeft andere bedrijven de kans ontnomen om te concurreren op basis van verdiensten en te innoveren. En, het belangrijkste, het heeft Europese consumenten een echte keuze onthouden tussen diensten en de volledige voordelen van innovatie', aldus Vestager.
Google heeft haar eigen Google Shopping-dienst voorgetrokken in de zoekmachine ten koste van andere Europese prijsvergelijkers. Die dienden daarover een klacht in bij de EU vergezeld door Google’s concurrenten Microsoft en Oracle. En nu moet Alphabet betalen. Maar liefst 2,4 miljard euro. Een recordboete wegens machtsmisbruik. Internationaal voorpaginanieuws.
Maar voor een bedrijf met een jaaromzet van bijna 90 miljard euro en een totale gekapitaliseerde marktwaarde van meer dan 559 miljard euro is dit natuurlijk een lachtertje.
Google en Facebook samen zetten inmiddels meer advertentieomzet om dan alle dagbladen, magazines en radionetwerken in de hele wereld, kopte de Amerikaanse techsite Inc.com deze week. Met Google als grote leider. Met een paar geinige rekensommetjes illustreerde het deze totale dominantie: een boete van 0,42 procent van je totale waarde staat gelijk aan het gemiddelde Amerikaanse huishouden met een nettowaarde (inclusief pensioenen en vastgoed) van 80k beboeten voor 336 dollar. Daar zie ik de humor wel van in.
Of deze: de totale advertentieomzet van Google overstijgt die van alle dagbladen en tijdschriften ter wereld en uitgesplitst naar hoofden van de wereldbevolking is dat ongeveer een tientje per bewoner van planeet aarde.
De Google die in 2010 deze regels aan zijn laars lapte is in de zeven jaar die inmiddels alweer achter ons liggen, alleen maar groter gegroeid en is niet van plan zich door deze boete te laten tegenhouden. Sterker nog, het gaat zo goed dat men zich kan veroorloven te stoppen met het veel bekritiseerde dataminen van persoonlijke Gmail-berichten om er advertenties bij te serveren. Data is het nieuwe goud en essentieel voor het verbeteren van de targettingmogelijkheden voor de advertentieproducten van Google. Met het verzamelen daarvan gaat het natuurlijk niet stoppen. In het licht van de toekomstige opbrengsten is die 2.400.000.000 euro voor Alphabet dus maar klein bier. En dat is het échte nieuws.
Maarten Ros is Head of Business bij Contenture, onderdeel van FD Mediagroep.
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: discussiedansjes, Brazilian...
- Hornbach pioniert met 4DX-bioscoopcommercial, 3D OOH en...
- Onderzoek: podcastadvertising loont
- [column] Talpa en ViaplayTV samen naar de finish maar...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
Laatste Nieuws
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
- Talpa en Viaplay sluiten... 02-04-2024
- MamaMagazine.nl nieuwe aanwinst... 29-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing