AD, stop ermee

AD, stop ermee
  • Media
  • 22 dec 2017 @ 13:50
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • NieuwsmediaOnderzoek

Begin volgend jaar dient het geding dat een miskende vishandelaar heeft aangespannen tegen het AD over de Haringtest. 'Dat gaan we winnen', zei de onbezorgde AD hoofdredacteur Hans Nijenhuis. Kort na de eerste AD Haringtest klonken er al signalen dat deze niet koosjer was. Elk volgend jaar kwamen die geluiden sterker door.

Het AD ontkende elke aantijging over vriendjespolitiek, het voortrekken van visboeren die op cursus gingen en gedwongen winkelnering. Vanuit reputatiemanagementoptiek zou de hoofdredacteur moeten ingrijpen. Want deze haringtest bezoedelt de reputatie van het AD.

Betrouwbaar en onafhankelijk

In het AD redactiestatuut staat dat die krant een populair, betrouwbaar, onafhankelijk landelijk ochtendblad zou moeten zijn. Die betrouwbaarheid en onafhankelijkheid zijn in gevaar. De reputatie van het AD heeft stevige deuken opgelopen. In een krant las ik dat Nijenhuis een onderzoek zou beginnen. Ik belde hem op en vertelde zijn medewerkster graag naar Rotjeknor af te reizen om kond te doen van de methodologisch aberraties in de AD Haringtest. 'Meneer Nijenhuis gaat u terugbellen.' Dat gebeurde gisteren, na drie weken. 'Ja sorry, we zijn druk bezig met de oliebollen', verontschuldigde Nijenhuis zich.

Corrupt

Mijn probleem met de AD Haringtest is dat deze methodologisch gezien corrupt is. Elke student leert methoden en technieken, want goed onderzoek gaat niet uit het losse polsje. Maar de AD Haringtest tart elke methodologische richtlijn. Daarmee is de waarde van de test nul. Het AD test op bacteriën en temperatuur. Bacteriën kan de consument niet zien. Koel serveren komt de smaak ten goede, maar hartje zomer krijg je nooit een strak gekoelde haring. De enige belangrijke variabele voor een consument is de smaak.

Een informatieve rondgang in haringland leert, dat de smaak van haring regionaal is bepaald. In Leiden houden wij van middelgrote, vette, zachte haring, terwijl men in Rotterdam juist houdt van grote, harde haring. In Alkmaar eet men haring met diverse zuren en augurk-achtigen. Daarom kan het nooit zo zijn dat één AD-mannetje voor heel Nederland bepaalt of de haring lekker is.

In de haringbranche weet iedereen van de methodologisch malafide test. 'Ach Bob,' zei een van Neerlands grootste vlooteigenaren, 'wij weten dat die test doorgestoken kaart is, maar dat interesseert ons niets. Nu hou jij je ermee bezig en straks weer anderen. Al die tijd is het product haring in de media. En daar gaat het ons om.' Dus de AD Haringtest is voor de industrie rumour around the brand.

Reputatie eerst

Wat moet je met iemand die de reputatie van een bedrijf willens en wetens in gevaar brengt, persisteert in corrupte testen, hardwerkende middenstanders schoffeert en niet openstaat, zelfs niet na harde statistische bewijzen, voor opbouwende kritiek? Zo iemand brengt het vertrouwen van het publiek in het medium in gevaar. Mijn advies aan het AD zou dan ook zijn: stop direct met deze testen! Hou er definitief mee op! Zorg dat de reputatie van het AD herstelt, door deze zwendel uit te bannen.

De reputatie van een instituut gaat altijd voor die van personen. Hoofdredacteur Nijenhuis is de eerstverantwoordelijke nieuwe haring van het AD. Hij kan schoon schip maken door deze fake testen af te schaffen. Als Nijenhuis verstandig is, kiest hij voor de reputatie van het AD, want een goede reputatie is beter voor het AD dan het in de lucht te houden van een frauduleuze of aangepaste test. Lezers willen weten waar zij de beste haring kunnen kopen; niet wie het meest betaalt om hen voor te liegen.

Voorspelbare uitslag

Een goede test moet herhaalbaar zijn en dezelfde resultaten opleveren. Dat is bij de AD Test niet het geval. Vishandels die het zakelijk niet zo goed doen en van een bepaalde leverancier hun haring betrekken, hebben veel kans om hoog te eindigen in de test. Elk jaar voorspelt mijn collega dan ook correct wie de AD Test gaat winnen. Nijenhuis zei: 'Dan moet ie daarmee gaan wedden.' Dat vind ik verbijsterend. Het feit dat de uitslag van de test goed voorspelbaar is, geeft al aan dat er heel veel mis is. Stel je voor dat de Consumentenbond op de AD-manier haar testen uitvoert, dan zou dat het einde betekenen van die club. Misschien moet hoofdredacteur Nijenhuis eens gaan praten met de bond over hoe echte tests eruitzien.

---

Bob Goulooze is een onafhankelijk communicatieconsultant voor creatieve oplossingen. 

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken