[column] Met Fiona uit Playboy

[column] Met Fiona uit Playboy
  • Media
  • 24 jan 2019 @ 09:23
  • 10991 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Evenement

Ik trof een vertwijfelde Frank. ‘Ik zweer je, alles goed geregeld, half jaar aan gewerkt. Tachtig mensen uitgenodigd, vijftig hadden meteen toegezegd te komen, tien zeiden daarna nog af. En wat denk je met hoeveel ik gisteravond aan tafel zat? Vier en twintig’.

Frank: ‘Het bekende gesmoes van onverwacht naar buitenland, vrouw ziek, dubbele afspraak’. Frank groothandelt in landbouwmachines. Eén keer per jaar nodigt hij al zijn afnemers uit om het nieuwste van het nieuwste te laten zien, persoonlijk contact is daarbij belangrijk. Ik werk zelf ‘in de media’ en ook ik word vaak uitgenodigd. Daarom weet ik: je raakt verwend, het moet steeds spectaculairder, luxer, opvallender. Vroeger versierde je iemand met een kaartje voor Ajax, nu wordt gemompeld: misschien als ze úit spelen, tegen Barcelona. Soms helpt een bijzondere locatie, een exclusief souvenir, een inleider die je wel eens wilt zien.

Efteling

De uitgeverij waar ik werkte, huurde voor éen dag exclusief de complete Winter Efteling af. (Ja, een grote rijke uitgeverij). Ie-der-een kwam, zo’n duizend relaties met familie en buren en vriendjes van vriendjes van vriendjes. Duizend mensen in de Efteling stelt niets voor. Het was zelfs een beetje wezensvreemd: nergens een echte rij, drie keer achter elkaar zonder wachten in Droomvlucht. Ander voorbeeld: toen de Amsterdam Arena nog maar drie dagen klaar was, organiseerden we een adverteerderslunch op de kersverse middenstip: bijna 100% aanwezigheidsscore. En natuurlijk allemaal een stukje gras mee naar huis. Mag ik een stukje middenstip? (Nee). Ook niet vergeten: die mannenblad-brainstorm in de kleedkamer van Feyenoord, in De Kuip. Mag ik op het stoeltje van Coen Moulijn? (Ja). Ooit hield ik een presentatie op een booreiland, ook vertelde ik een verhaal in de bouwput van de Noord-Zuid lijn. We zaten een keer met 46 adverteerders in een vliegtuig, alleen op die manier kon je de zonsverduistering goed zien. En waarom die nieuwe deo per se tijdens Parijs-Dakar moest worden gepresenteerd, begreep niemand. Maar ze stonden er wel allemaal.

Playboy

Eén keer moesten we stoelen bijzetten. Ik was hoofdredacteur van Playboy, de aandacht voor het jaarlijkse relatiediner was tanende. Verwend, verwend, verwend, de verse kaviaar uit Oekraïne was een jaar eerder al ingevlogen. Dus schakelden we Fiona in. Ze was de centerfold van de maand, ze lag languit met nietjes in het septembernummer. Fiona zou die bewuste avond tafeldame zijn-alleen dat was al genoeg geweest. Maar we gingen verder. We hadden Fiona zéer realistisch laten schilderen(Peter Klashorst) en haar afbeelding op de bodem van vijftig speciale dinerborden laten meebakken. Uniek gespreksstof-servies! Zelden werden borden zo haastig tot op de bodem leeg geschraapt. Na afloop kreeg iedereen zijn bord afgewassen mee naar huis, gesigneerd door Klashorst en ter plekke door Fiona. Het echte schilderij werd die avond onder de aanwezigen verloot.

Ik gaf toe: Playboy. Iets anders, Frank, dan jouw nieuwe dorsmachines. Toch mijmerden we nog lang na over Yvonne Jaspers, Boer zoekt Vrouw en boerenserviezen.

 

Rob van Vuure is een Nederlands bladenmaker en columnist (onder andere van Haarlems Dagblad waarin deze column verscheen en van Marketingtribune). Van Vuure was hoofdredacteur van een tiental bekende Nederlandse publieksbladen als Libelle en Playboy.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken