[column] De koning van de televisie

[column] De koning van de televisie
  • Media
  • 25 mei 2019 @ 00:07
  • Link
  • Rogier van Kralingen
    Rogier van Kralingen

    Schrijver/spreker/marketeer
    TheWholeStory
  • VerdienmodellenContentFilmTelevisieMedia

‘Content is King’ blijkt uit de felle strijd tussen Disney, Amazon, Netflix, Apple, HBO, YouTube en ook de NPO. Game of Thrones lijkt potverdrie wel een theekransje. Dus met HBO nu eventjes zonder hit-serie is het hoog tijd om een langer artikel te wijden aan welk huis de volgende heerser wordt in medialand.

House Apple

We starten bij het bedrijf dat al zo vaak de markt vóór was. Apple TV+ lanceert straks met namen zoals Spielberg en Oprah. Dat klinkt goed op papier. Maar in de praktijk praat Apple actief met andere content-producenten zoals CBS en zélfs HBO (bron: iCreate).

Ze lijkt daarmee maar matig vertrouwen te hebben in haar eigen contentcreatie. Interessanter is daarom de lancering van Apple Arcade: een maandabonnement voor spelletjes. Dat is een beetje een gok (in een volgend artikel meer!). Maar als blijkt dat een Netflix-model voor gaming werkt, dan flikt Apple het toch gewoon weer.  

Dit abonnementen-principe passen ze nu met Apple News al toe. Voor een tientje per maand heb je driehonderd titels, zoals de Wall Street Journal, Vogue en National Geographic. En vergeet niet, Apple zit al in de e-books. Kortom, ze voeren de strijd op meerdere fronten en op de lange termijn. Dat zou wel eens een slimme strategie kunnen zijn.

House Netflix

Daartegenover staat buitenbeentje Netflix, die juist focust op enkel tv-content. Het is zó lucratief dat een grootscheepse aanval niet kon uitblijven. Iedereen omsingelt Netflix nu, wat een exodus kan triggeren. Disney trok Marvel Defenders al weg. Friends en The Office zijn straks pleite. De eigen filmcontent van Netflix laat daarnaast te wensen over.

Maar ja, die series. Ze staan altijd stijf bovenaan de lijstjes. De nieuwe GoT-opvolger wordt gewoon keihard The Witcher. Op Netflix. Niet alleen is dat al drie jaar lang de hoogst gewaardeerde game ter wereld (bron: PCGamer), het heeft ook een schare van tientallen miljoenen boekenlezers. En nog veel meer blote tieten dan in Westeros. Tel uit je winst.

Aan de meer vrouwvriendelijke kant schiet de ‘woke’ serie Sabrina terecht door het dak. Plus de move naar lokale content, zoals de werkelijk geweldige Nederlandstalige serie Undercover (bedankt @Anna Drijver!). Met de komende overname van de beroemde Britse Pinewood Studio’s verankert ze bovendien haar positie als industrie-werkgever.

Dat alles maakt Netflix gewild bij de consument én bij filmmakers. Onze inschatting is dat het bedrijf voorlopig te sterk blijkt om een frontale aanval op te wagen.  

House HBO

Dat brengt ons natuurlijk op huize HBO. Bij hen is de content pijplijn lang niet zo sterk. Zeker nu zij GoT eventjes niet meer kunnen uitmelken. Want hoe fantastisch komiek John Oliver of de serie Westworld ook is, het is onvoldoende om het netwerk te dragen. Zij lijkt dus het eerste slachtoffer te worden in dit koningsdrama.  

De voorspelde exodus is echter geen vaststaand feit. Toen de Soprano’s – het startpunt van de seriehype – eindigde voor HBO, bleven mensen onverwacht trouw. En GoT komt gewoon terug. Toch… HBO is in gesprek met alles en iedereen. Alliantie? Te veel boze fans? Overnamekandidaat? Zelfs de GoT-franchise op Netflix is nu niet meer ondenkbaar…

House Disney

Nu we het toch over overnames hebben: voor wie 'House Hulu' mist in ons rijtje, die zijn zojuist overgenomen door Disney. Dat terwijl Disney eigenlijk geen content-deals nodig heeft. Want zij is in de televisiemarkt een beetje wat Nintendo is voor de gamingmarkt: een eigen stijl met altijd genoeg aanhangers.

Ze hebben straks het best lopende IP met Star Wars, het Marvel Universum én Pirates of the Caribbean. Bovendien heeft Disney… Disney. De enorme hoeveelheid films, animaties, cartoons en series onder dat label maken haar extra gewild, vooral als je kinderen of kleinkinderen hebt. En er komt echt nog veel meer content bij.

Ze hoeft eigenlijk alleen maar uit te kijken voor die oude ‘Disneyfication’-val, waarbij alles te braaf wordt gemaakt. Dat mierzoete Mary Poppins-moment van prinses Leia in The Last Jedi hielp daarbij niet. Fans liepen weg. De cijfers van de – toch best wel goede – spin-offs van Star Wars vielen daardoor tegen en de laatste trailer werd maar lauwtjes ontvangen.

Maar Disney lijkt zelfbewust. Zo heeft men de ballen gehad om de zeer geliefde Guardians of the Galaxy-regisseur James Gunn opnieuw aan te nemen na een controversieel ontslag. Een goed teken. Want elke keer als ze de braafheid loslaten, schiet de box office omhoog. Kijk maar naar het best wel brute Avengers Infinity Wars. En ook die animatie-heldinnen zijn godzijdank allang geen brave prinsesjes meer. Kortom, Disney+ ziet eruit als een winnaar.

House Amazon

Over winnaars gesproken, ondertussen is Amazon gewoon hard aan het doorstreamen. Amazon Prime heeft als merk een hoog Hema-gehalte, iedereen kent het en waardeert het: goede kwaliteit voor een zeer redelijke prijs. Prime heeft behalve de Lord of the Rings-franchise geen écht grote namen verbonden. Maar hoeft dat ook niet.

Ze heeft gewoon enorm veel films, series en documentaires. Dat maakt haar aantrekkelijker dan Netflix, die toch nét iets te vaak meldt dat ze een film niet hebben... Amazon Prime is dus de streamingdienst die je altijd náást die andere streamingdiensten neemt. En die concurrenten blijven toch aan hen leveren. Dat is een extreem sterke positie.  

House YouTube

Grote afwezige in dit spel lijkt YouTube te zijn. Maar veel mensen weten niet dat ze al bijna 82 miljoen filmstreaming volgers heeft. Allemaal onder de radar gelanceerd. En winter is coming. Want in november heeft YouTube gratis te bekijken films uitgerold die worden voorzien van reclame-onderbrekingen. Het lijkt verdorie wel echte televisie!

Ze hebben ook ingezet op livestreaming met Twitch.tv en op YouTube zelf, wat in toenemende mate concurreert met alle niet-live content. Daarmee wint zij nu al deels de strijd om onze aandacht. En dan negeren we nog even de normale contentcreatie.  

House NPO

Betekent dit ook nog iets voor onze eigen kroonprinsen? Moeten we de breedte in zoals bij Apple? De diepte, zoals bij Netflix? Iets geheel eigens zoals bij Disney? Voor ieder wat wils zoals bij Amazon? Of live content zoals bij YouTube?

In ons land kijken we vaak naar Talpa en RTL voor antwoorden op die vragen, omdat zij heldhaftig de concurrentie aangaan met al die Goliaths. In één woord: cool. Maar qua model hebben wij toch een speciaal plekje in ons hart voor hoe NPO+ het aanpakt.

Deze dienst levert alles wat binnen de culturele ontwikkeling past van ons Nederlanders. De beste en niet per se meest populaire films zijn er gewoon te vinden. Net als fantastische documentaires en Nederlandse topseries. Kortom, NPO+ heeft haar niche glashelder gekozen: onze eigen cultuur en alle andere cultuur die dit aanvult.

Ze verdient daarom een forse investering, zoals wij samen al schreven. Want wie in de culturele leefwereld van haar publiek zit, wint uiteindelijk het gevecht om aandacht. Onze conclusie? Zelfs als het spel der tronen even stilvalt, is content meer ‘King’ dan ooit.  

Rogier van Kralingen is spreker, schrijver en muzikant, naast oprichter van media productiehuis The Whole Story.

Thijs Muller is directeur van Havas Media Nederland, internetondernemer en voorzitter van Platform Media Adviesbureas.

Rogier van Kralingen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken