[column] Go right, go China!

[column] Go right, go China!
  • Media
  • 19 okt 2019 @ 18:55
  • 13219 x gelezen
  • Link
  • Leo van Sister
    Leo van Sister

    Merkcommissaris
    De Merkcommissarissen
  • TrendsZakelijkOnlineInnovatie

‘Wij zijn intussen slimmer en sneller dan jullie.’ Wie China volgt, weet dat dit citaat waar is. Traditioneel hebben wij ons als marketeers en in de zakenwereld aangeleerd om vooral naar links te kijken. Naar het grote Amerika waar de bakermat van marketing ligt en waar Silicon Valley de techwereld domineert. We kijken echter te weinig naar rechts, naar China.

De adoratie voor de big five is erg groot en dat weten we dan ook in financiële waarde uit te drukken. Sure, bedrijven als Microsoft, Apple, Alphabet, Facebook en Amazon zijn zeer innovatief en disruptief en hebben de wereld veel nieuwe methodes en producten gebracht. Maar we zien ook dat deze giganten de eerste jaren in hun bestaan veel en snel innoveren, maar na verloop van tijd er duidelijk langer over doen om met baanbrekende innovaties te komen. Overigens verdienen grote Amerikaanse bedrijven erg veel geld in China.

China innoveert sneller

Slimme innovaties komen steeds vaker van rechts, uit China. De Chinezen hebben de kopieerkunst niet uitgevonden, dat waren de Japanners. Maar ze hebben wel goed opgelet hoe anderen, met name de Amerikanen, innoveerden en zijn bovendien snelle leerlingen. Ze zijn behoorlijk nieuwsgierig en leergierig. Combineer dat met een in het laatste decennium enorm toegenomen ambitie om ook leidend te worden in de wereld.

Ook is dankzij gewijzigd overheidsbeleid de economie flink gaan groeien en nam de bestedingskracht van de gigantische thuismarkt explosief toe. Allemaal redenen om sterk te versnellen en alles uit de kast te halen. Voeg daarbij het feit dat de gemiddelde Chinees veel langer werkt dan wij. Werkweken van zes dagen van negen tot negen is vrij normaal.

China is intussen een technologische mastodont. Vooral op het gebied van Artificial Intelligence gebeurt er heel veel. Was China eerst vooral gericht op het veroveren van de eigen grote thuismarkt, nu zijn de vele grote techbedrijven daar gericht op het westen, Europa en Amerika. Ook de talloze overnames in het westen door Chinese bedrijven passen goed in die groeistrategie.

De Chinezen voelen zich daarbij ook gesteund door het overheidsproject ’Made in China 2025’ dat als doel heeft het land te laten uitgroeien tot frontrunner in de hightech-industrie.

Greep uit Chinese innovatiebox

De wereldmarkt van apps beliep in het derde kwartaal van 2019 al zo’n 23 miljard dollar omzet. Daar wil China een groot deel van innemen. Met WeChat, een meer geavanceerde variant van Whatsapp, heeft China een leidende app op de wereld gezet met intussen ruim 1,1 miljard gebruikers, maar zit nog wel ver van Facebook met inmiddels 2,4 miljard gebruikers. Hoe lang nog?

  • TikTok bestaat pas drie jaar en is een muziek- en video-app die zich vooral richt op de internationale markten en gaat het gevecht aan met de gevestigde social media als Snapchat en Twitter. TikTok heeft in die korte tijd al 500 miljoen actieve gebruikers. (bron: Dataportal).
  • ID-checks, deze technologie is vooruitstrevend. Chinezen gebruiken dit via gezichtsherkenning voor de gekste dingen. Bijvoorbeeld voor het kopen van een kaartje in het OV, voor het betalen in een winkelcentrum. Slimme spiegels in fashionwinkels herkennen klanten en geven mode-adviezen. Zelfs in openbare toiletten is gezichtsherkenning aanwezig. Ook in het verkeer word je stevig in de gaten gehouden door de Chinese Big Brother. Of de rest van de wereld hierop zit te wachten is de vraag.                    
  • Een app als VIPKid is een succesvolle online learning company voor kinderen.
  • China wil ook leidend worden in de markt van gezondheidszorg. Daar is Silicon Valley nu nog dominant. Maar China heeft intussen wel een operationele ‘robotdokter’ ontwikkeld. De robot, genaamd Xiaoyi heeft zelfs met succes een medisch examen afgelegd.

Alipay: pay with your face

Ook zo’n geweldige uitvinding die in vele branches en gelegenheden toepasbaar is. Je bestelt een product of maaltijd en rondt de bestelling af met de betaling door je gezicht te laten herkennen.

Je kent ze wel, die fantastisch vormgegeven hogesnelheidstreinen in China. Natuurlijk aanvankelijk gekopieerde techniek van Duitse treinenbouwers, maar intussen door de Chinezen nog sneller en luxer gemaakt en daarmee marktleider geworden. De snelste is de Shanghai Maglev die een topsnelheid haalt van maar liefst 430 kilometer per uur en behoorlijk luxe is uitgerust.

En wat te denken van de Nio, de ontzettend fraai vormgegeven elektrische auto uit China. Volledig elektrisch en gedigitaliseerd. Nu nog een concept, maar straks op de weg.

Ook kopiëren blijft state of the art

Luckin Coffee is een copycat van Starbucks en nu de grote Chinese middenklasse de koffiecultuur heeft omarmd, wil het heel snel China veroveren. Gestart in 2018 heeft de keten al 3.000 vestigingen en wil er 2.500 per jaar bij bouwen.

China in 2030 economisch wereldleider

Zo’n twintig à dertig jaar geleden werd je voor gek verklaard als je voorspelde dat China de nummer één economische grootmacht zou gaan worden in de wereld. Nu is Amerika dat nog, maar met de aanhoudende sterke groei van de Chinese economie kan het in 2030 zo maar gebeurd zijn. Het jaarlijkse groeipercentage in China ligt nog altijd boven de 6 procent, iets waar andere landen alleen maar van kunnen dromen. Veel grote bedrijven in de westerse wereld beseffen dat en gooien een extra turbo op hun innovatie-machine. Maar die van China staat al jaren op volle toeren te draaien.

Hou China in de gaten en kijk naar rechts om te zien en te leren van wat China allemaal ontwikkelt.

Leo van Sister

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken