[column] Beethoven is meer dan een hond

[column] Beethoven is meer dan een hond
  • Media
  • 9 apr 2020 @ 08:00
  • 20109 x gelezen
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune

    Redactie
    MarketingTribune
  • Podcast

Podcasts, we kunnen er niet meer omheen. Niet als luisteraar én niet als marketeer.

Al ruim vijf miljoen Nederlanders luisteren ernaar. Dat blijkt uit het tweejaarlijks onderzoek AudioMonitor van de Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO, september 2019). De populariteit groeit dus, net als het aanbod. De podcast is tegenwoordig ook niet langer het domein van de radioamateur, zoals in de begindagen in 2004 toen Koelkast van DJ Domien Verschuuren een van de populairste podcasts in Nederland was. En podcast gaat ook verder dan het beschikbaar stellen van programma’s die al uitgezonden zijn.

Top-5 podcasts

Als ik Podtail mag geloven, wil een groot deel van alle podcast-luisteraars tegenwoordig graag meer weten van klassieke muziek. In de top-5 bij Podtail staat de podcast Beethoven is meer dan een hond van NPO4 namelijk bovenaan. In deze vijfdelige spoedcursus krijg je van Jet en Lieke alle ins & outs te horen over klassieke muziek. Hierna volgen De bourgondiërs met Bart van Loo over het ontstaan van de Nederlanden, de verhalen van Echt gebeurd en de nieuwspodcasts van NRC vandaag en Met het oog op morgen sluiten de top-5 af.

Podcast als vervanging voor webinar

Podcasts vanuit bedrijven staan helaas nog niet in de top-25 bij Podtail. Verrassend, want podcasts bieden ook voor markteers een platform om in contact te komen met verschillende doelgroepen met als groot voordeel dat luisteraars er zelf voor kiezen om er naar te luisteren. Je mag dus aannemen dat het kwalitatieve bereik hoog is, zeker in markten waarin kennis een belangrijke rol speelt, kunnen podcasts een uitkomst zijn: podcasts kunnen lange artikelen of webinars vervangen of aanvullen en marketeers kunnen ermee inhaken op de actualiteit waarbij er ruimte is om dieper op de materie in te gaan met specialisten.

Tijd en geld

Ook ik heb het afgelopen jaar met mijn team overwogen om podcast als instrument toe te voegen aan de marketingmix. Ondanks het geloof dat het een mooi medium is, we een goed concept voor een serie afleveringen hadden en er ruim voldoende content beschikbaar is, zijn we niet tot productie overgegaan. De voornaamste redenen? Een afweging tussen de investering en de mogelijke baten. Het kost namelijk echt tijd en geld om wat goeds te maken. En er zomaar eentje maken en testen, dat gaat nog niet zo makkelijk.

Ga niet zelf fröbelen

Voor elke marketeer die nadenkt over een podcast: ik juich het zeker toe en wil je vooral niet ontmoedigen. Zorg alleen wel dat je het goed doet. Je maakt zelf waarschijnlijk ook geen tv-commercial, dus ga zelf ook niet fröbelen met een podcast. In elk geval niet als je er een wil maken waar mensen op zitten te wachten en wat aan hebben.

Hierbij wat tips:

  • huur een professionele partij in met ervaring;
  • zorg voor een thema dat past bij je merk en besteed vooral veel aandacht aan de voorbereiding;
  • overweeg om een professionele host in te huren en nee, dat is vaak niet de directeur of die goede persvoorlichter;
  • nodig interessante gasten uit en zorg vooraf voor een goed script.

Heb je dat allemaal voor elkaar, dan ben je er bijna, want een podcast wordt niet uit zichzelf beluisterd. Dus denk ook na over hoe, waar en wanneer je de podcast onder de aandacht brengt en investeer daarin. Ik ben benieuwd naar welke goede commerciëlere podcasts er volgend jaar in de top-5 of 25 staan.

Deze column is geschreven door Esther Oostrom, SMP SCP, Divisiemanager Commercie Klaverblad Verzekeringen, en stond in MarketingTribune 05, 2020.

 

Redactie MarketingTribune

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken