[column] Buiten
- Media
- 7 apr 2020 @ 08:00
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Outdoor
- 7 apr 2020 @ 08:00
- Sjaak Hoogkamer
Het zijn bizarre tijden. ‘Blijf thuis!’, klinkt het overal. De coronacrisis heeft ons in een ijzeren greep. De wereld is stilgevallen en achter gesloten gordijnen vragen we ons angstig af wanneer we weer terug kunnen naar het alledaagse leven.
Boodschappen doen is intussen een avontuur geworden met onze lotgenoten op minimaal 1,5 meter afstand, gewapend met een winkelwagen om al te opdringerige types van je af te houden. Winkelwagentje is namelijk verplicht, ook al heb je maar één paprika nodig.
Buiten is het even stil en kil. Maar het goede nieuws is - ondanks de enorme tragiek die dit virus met zich mee brengt - dat wij in Nederland nog naar buiten kunnen en mogen! Wat een weelde in vergelijking met de mensen in landen om ons heen. In Frankrijk en België zit je weken achtereen opgesloten in je eigen kot en mag je blij zijn als je een tuin hebt. Buiten staat even synoniem voor gevaar en de onzichtbare vijand.
Buitenreclame maakt - net als iedereen in onze branche momenteel - niet de leukste tijd mee. Corona pakt in alle communicatie de hoofdrol. Weinigen zullen nog oog hebben voor reclame, of het moet zijn voor de broodnodige afleiding. Ik heb dus best enig begrip voor marketeers die nu even de pauzeknop indrukken en campagnes opschorten. Maar we zijn niet voor niets de creatieve branche bij uitstek. Juist in een crisis is er heel veel te communiceren. Ook in buitenreclame! Zoals afstand houden tot elkaar of dat we deze ellende alleen samen te boven komen.
Er komt inmiddels een enorme stroom aan initiatieven op gang om vooral samen de schouders eronder te zetten en samen deze ‘oorlog’ te winnen. De saamhorigheid en de roep erom is soms zo luid dat het bijna overdreven EO-trekjes begint te krijgen. Maar goed, laten we positief blijven. In tijden van corona vinden we elkaar, zullen we maar zeggen. Overigens is outdoor in die communicatie een belangrijke speler; zie bijvoorbeeld de cover van deze editie.
Dat is voorlopig de mooiste les uit deze belabberde tijd: blijf reclame en marketing inzetten, juist in deze periode van triestheid en ellende. Natuurlijk demp je even de loftrompet en stop je even met halleluja-verhalen over jouw merk. Dat heeft nu een andere boodschap: een van hoe we hier samen sterker uit komen. Als dat geen empathische EO-boodschap is! Vergeet overigens daarbij ook de salesmensen van uw MarketingTribune niet. Ook wij hebben een platform in de lucht te houden. Dat doen we graag, maar wel graag met jullie hulp. Alleen samen gaan we winnen.
Dit is het editorial uit MarketingTribune 06, 2020.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Nieuwe campagne Primark25-04-2024
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing