[column] YouTube-marketing: 14 experts delen hun gouden tip!

[column] YouTube-marketing: 14 experts delen hun gouden tip!
  • Media
  • 4 jun 2020 @ 08:30
  • 22132 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • YouTube

Nu we met z’n allen verplicht thuis zijn, hebben we meer tijd te besteden en gaan we op zoek naar manieren om onszelf bezig te houden. Deze vrijgekomen tijd spenderen we deels ook aan meer video’s kijken; het YouTube-gebruik is met maar liefst 15% toegenomen.

Maar hoe speel je in op deze veranderingen qua mediaconsumptie en waarom is het juist nú belangrijk om met YouTube te starten? 5PM helpt je alvast op weg met 14 gouden tips van de beste specialisten in de markt.

Max van den Broek (Redacteur YouTube @ Telegraaf)
Mijn tip? Weet voor wie je je video's maakt. Op YouTube bereik je hoogstwaarschijnlijk een heel ander publiek dan dat je zou doen op je eigen website. Video's die erg populair zijn op je eigen site zijn dus lang niet altijd van succes verzekerd op YouTube, en vice versa. Neem bijvoorbeeld de website en het YouTube-kanaal van De Telegraaf. Een video over pensioenen scoort op de website waarschijnlijk beter dan op YouTube, vanwege de oudere doelgroep op de website. Op YouTube zou een video over middelbare scholen of influencers veel meer gepast zijn.
In de huidige tijd waarin elke nieuwsvideo over corona gaat, valt het mij op dat - ondanks dat het er op lijkt dat YouTube video's met het woord 'corona' in de titel wegduwt - er vanuit alle doelgroepen behoefte is aan nieuws over het virus. De boodschap die verspreid moet worden is duidelijk: hou afstand van elkaar. Deze boodschap moet bij alle doelgroepen aankomen als call to action. Waar een oudere doelgroep misschien sneller onder de indruk is van een toespraak van onze koning of de premier, is een jongere doelgroep veel gevoeliger voor boodschappen van rappers of influencers. Neem Ali B die met zijn lied Anderhalf al meer dan 2,5 miljoen views heeft gehaald en dagen bovenaan in de trendinglijst van YouTube heeft gestaan.
Ook voor een nieuwsbedrijf is het een flinke uitdaging om verschillende doelgroepen te bedienen. Het ene team maakt serieuzere nieuwsitems vanuit de studio met virologen en andere deskundigen, terwijl het andere team met een paranormaal begaafde in gesprek gaat, om te zien of zij de toekomst van het virus kan voorspellen. Om jongeren te bereiken met jouw nieuws, moet je hun taal spreken en begrijpen, en video's maken die zij interessant vinden. Kijkers zullen jou niet missen als je geen content hebt die hen aanspreekt, jij hen wel. Als zij zich niet aangesproken voelen tot je video's, dan klikken ze wel op een video van StukTV of Nienke Plas. Of nog erger, een nieuwsconcurrent.
Weet voor wie je video's maakt. Wil je succes op YouTube? Maak dan video's die passen bij de doelgroep die YouTube kijkt. Doelgroep is key!

Kijkers zullen jou niet missen als je geen content hebt die hen aanspreekt, jij hen wel

Matthijs Tielman (Head of Strategy @ Wayne Parker Kent)
Heel simpel, maar niet makkelijk: Maak content die mensen willen zien. Hoe doe je dit? Begin altijd met een onderzoek naar de vragen die mensen online stellen over je merk/product. Hierdoor verzeker je jezelf van relevantie voor je klant en gegarandeerde views op je content. Pas als je op deze manier bereik hebt opgebouwd zou ik gaan experimenteren met andersoortige formats.

Begin altijd met een onderzoek naar de vragen die mensen online stellen over je merk en product

Julie-Reneé Sonneveld (Social Media Creative @ The best Social)
Maak persoonlijke, authentieke content. Blijft dichtbij jezelf en je passie wanneer je ervoor kiest om een video te maken, want er is altijd publiek voor een video waarin een expert praat over zijn/haar passie. Afhankelijk van wat jouw vakgebied is, kan dit een klein of groot publiek zijn, maar hoe niche ook, de engagement zal komen.

Er is altijd publiek voor een video waarin een expert praat over zijn passie

Stef van der Burg (YouTube-expert @ YouTube Strategy & Services Agency 5PM)
Juist in tijden als deze zit men thuis meer en meer op de bank met smartphone, tablet of laptop, zoekend naar een video die een antwoord geeft op zijn of haar vraag. Hoe vul ik een gat in een holle deur? Hoe begin ik met thuisfitness? Maar ook hoe creëer ik een thuiswerkplek? Simpele vragen die je met een simpele video goed kunt beantwoorden. Maar hoe ben jij aanwezig bij de zoekvraag van jouw consument? Door niet langer video’s te maken die op onderbuikgevoel worden gebaseerd, maar door video’s te maken op basis van data. Zo speel je slim in op kijkers met een hoge kijkintentie en begin je met het ontwikkelen van autoriteit op YouTube met de hulpvideo’s die je hebt te bieden op je kanaal. Dat is een van de stappen naar succes op YouTube!

Creëer niet langer video’s op onderbuikgevoel, maar maak video’s op basis van data

Bas Tietema (Content Creator)
Blijf je doelgroep continue verrassen! De content & creativiteit zijn (in de meeste gevallen) écht de key op YouTube om structureel goed gewaardeerde content te maken. Probeer dus echt tijd te steken in de video’s die je online zet, want dit gaat lonen.

Content & creativiteit zijn echt key op YouTube

Geert Doek (Managing Director @ Towel)
Als je op YouTube start, zet je een contentmonster aan en dat monster moet je blijven voeden en als je dat niet doet, gaat het dood. Als je geen content lanceert op jouw kanaal, genereer je ook geen cijfers. Dus maak niet te veel, blijf kritisch en vooral: blijf maken. Niets is zo zonde als wanneer je iets hebt opgebouwd en het daarna laat gaan. Veel marketeers doen dit, dat, zus en zo, maar het is beter om je op een aantal sterke pijlers te richten. Als iets niet werkt, blijf niet hangen en kill your darlings. Dat laatste is heel belangrijk, ook al dacht je misschien dat je een supertoffe serie had bedacht.’

Als iets niet werkt, blijf niet hangen en kill your darlings

Mischa Coster (Chief Psychology Officer @ Grey Matters)
Maak je bijvoorbeeld een serie, zorg dan voor een open einde dat vraagt naar meer informatie en een volgende video. Er is het zogeheten Zeigarnik-effect in de psychologie dat beschrijft dat mensen de neiging hebben om zaken die niet af zijn minder snel te vergeten. Deze blijven als het ware hangen in het hoofd, waardoor een nog niet vertelde clou aan het einde van een video vaker wel dan niet interesse opwekt. Wil je dat je video onthouden wordt, let dan op de zogeheten peak end rule. Deze regel beschrijft de menselijke neiging om van een evenement of dus video voornamelijk twee momenten te onthouden. Men beoordeelt de video of het evenement op basis van deze twee herinneringen, ofwel de climax en het einde. Zorg altijd dat een video een hoogtepunt en einde heeft met impact. Dit kun je doen door bijvoorbeeld het einde open te laten (zie hierboven).

Zorg altijd dat een video een hoogtepunt en einde heeft met impact

Lucas Bugter (Managing Operations @ 433)
Maak gebruik van de analytics. Daar valt zoveel te halen. Welke video's scoren het beste? Op welke momenten haken mensen af? Welke video's zorgen voor de meeste nieuwe subscribers. Hier valt heel veel uit te leren om het vervolgens aan te passen en elke keer weer een stapje beter te doen.

Maak gebruik van YouTube-analytics; er valt zoveel uit te halen

Frank de Koning (Online coördinator @ Veronica Inside & Champions League)
Een goede thumbnail springt in het oog en overtuigt kijkers om jouw video te bekijken. Neem dus zorgvuldig de tijd voor het maken van een thumbnail om zo de kans te vergroten op (veel) meer views. Een close-up afbeelding met een korte, pakkende tekst en een subtiele branding werkt over het algemeen het beste. Zeker als je daarbij ook de emotie en tekst in je thumbnail goed laat aansluiten bij de titel, omschrijving, tags en inhoud van je video. Op deze manier maak je jouw video namelijk nog aantrekkelijker voor zowel de kijker als het YouTube-algoritme.

Een close-up afbeelding met een korte, pakkende tekst en een subtiele branding werkt over het algemeen het beste

Rens de Waard (Senior Content Creator @ Feyenoord Rotterdam)
Als je het YouTube-kanaal van Feyenoord bekijkt, valt op dat er eenheid is in het uiterlijk van de video’s. Thumbnails bevatten dezelfde kleuren en het is duidelijk dat je je als gebruiker op het kanaal van Feyenoord begeeft. Als we nu iets publiceren, willen we dat het er netjes en herkenbaar uitziet. Je maakt afspeellijsten en probeert een geheel te vormen. Een kanaal is toch een visitekaartje van de club, dus het moet er professioneel uitzien.

Een kanaal is toch een visitekaartje van de club,  dus het moet er professioneel uitzien

Frank de Wit (Co-founder van Studio Catwise)
Ondertitel je Nederlandse video's in het Nederlands. Het klinkt raar en kost even tijd, maar het is het drie dubbel dwars waard. Ten eerste weet Google op die manier precies waar je video over gaat en wordt deze daardoor beter aanbevolen. Ten tweede kijkt een groot gedeelte nog steeds video's zonder geluid en blijven mensen langer hangen als ze mee kunnen lezen. Dit zorgt voor meer kijktijd, en dat is de belangrijkste factor voor een hogere ranking in het YouTube-algoritme. Ten derde is het tegenwoordig zo dat YouTube je video's in de app automatisch afspeelt als je even bij de thumbnail blijft hangen en er dan automatisch gegenereerde ondertiteling bij zet die in het Nederlands absoluut nog niet goed is. Als je zelf, in ieder geval de eerste minuut, ondertitelt heb je meer kans dat mensen doorklikken op je video.

Ondertitel je Nederlandse video's in het Nederlands

Jorn Agterberg (Marketing Manager @ Qmusic)
Mensen houden van routine. Die houvast moet je ze zoveel mogelijk geven, ook met online video. Met vaste uploaddagen en -tijdstippen plezier je niet alleen het algoritme van YouTube, maar help je ook de kijker jouw video's op te nemen in hun dagelijkse of wekelijkse routine. Probeer daarin een vast moment te claimen, zoals we bij Qmusic bijvoorbeeld doen met de hoogtepunten uit de ochtendshow Mattie & Marieke: vrijdagmiddag 16:00 uur is iedere week hét moment.

Mensen houden van routine; die houvast moet je ze zoveel mogelijk geven

Daniel Buchner (Founder @ Tubelift)
Wees consistent. En daar bedoel ik mee, upload met vaste regelmaat. Bind jezelf aan een dag en tijdstip en publiceer altijd op dat moment. Je mag uiteraard experimenteren met verschillende dagen/tijden (graag zelfs!), maar zorg ervoor dat je die contactmomenten met je kijker niet mist. Niets is zo killing voor je kanaal als een tijd niks van je laten horen. Mag je dan niet een keertje op vakantie? Natuurlijk wel, maar communiceer dat altijd met je kijker. Neem ze mee in je besluitvorming, betrek ze bij je verhaal. Hoeveel uploads zou je dan idealiter moeten doen om je kanaal optimaal te laten groeien? 1 tot 3 per week.

Bind jezelf aan een dag en tijdstip en publiceer altijd op dat moment

Jos van den Bergh (Automotive Videomarketing Consultant)
Voor automerken is video het ideale mediatype waarmee extra service verleend kan worden. Tekst en visuele uitleg van een vaak complex product, maar ook toelichting op interessante services en onderhoudsdiensten. Een onmisbare schakel in de steeds meer digitale business. Video levert zo niet alleen extra klanttevredenheid, een goede video verkoopt gewoon ook auto’s en services. Video is daarnaast als geen ander medium in staat een emotioneel product als een auto met gevoel, enthousiasme en dynamiek te presenteren en die emotie brengt potentiële klanten in beweging. Een goede videostrategie zorgt daarbij niet alleen voor emotie en verkoopresultaat, maar ook voor een optimale zichtbaarheid op YouTube. De autobranche kan zo met een solide YouTube-strategie op elk niveau relevante commerciële stappen zetten.

Video levert zo niet alleen extra klanttevredenheid, een goede video verkoopt gewoon ook auto’s en services

De afgelopen periode heeft duidelijk gemaakt dat mensen continue op zoek zijn naar informatie en entertainment, met name ook op YouTube. Voor merken is het dus essentieel te zijn waar je klant is en deze behoeftes en vragen te beantwoorden middels een always on videostrategie.

 

Conclusie
Of het nu gaat over contentcreators, producers, grote voetbalmerken of uitgevers, het merendeel van de experts is het duidelijk eens wat betreft de volgende punten voor succes op YouTube:
● Ken je doelgroep. Weet voor wie jij je content maakt.
● Doe onderzoek naar welke content je gaat maken, waar op wordt gezocht en wat jouw doelgroep wil zien.
● Maak content op basis van inzichten en data.
● Maak sterke content, hou de aandacht vast en zorg ervoor dat de kijkers je video herinneren.
● Optimaliseer je content en kanaal voor een duidelijk samenhangend verhaal en een terugkerende look & feel.
● Zorg voor een duidelijk en consistent uploadschema. Zo weet de doelgroep wat ze kunnen verwachten en creëer je een hogere brand recognition.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken