[rondvraag] 10 marketingexperts over inspirerende merken op YouTube

[rondvraag] 10 marketingexperts over inspirerende merken op YouTube
  • Media
  • 6 okt 2020 @ 08:00
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • YouTube

YouTube is, ook in ons land, enorm populair, maar er zijn gek genoeg nog maar weinig Nederlandse merken die excelleren op dit platform. De inzet beperkt zich nog te vaak tot inkopen van advertenties of samenwerkingen met influencers.

Welke merken steken boven het maaiveld uit en kunnen als inspiratie dienen voor ons als marketeers? Om daar antwoord op te geven vroeg YouTube Marketing Agency 5PM tien marketingexperts naar hun favoriete merk op YouTube en waarom dat zo is, om zo als marketeers hiervan te leren.

VOETBAL INTERNATIONAL
Het aanbod van YouTube voor iets oudere jongeren vond ik altijd tegenvallen. Het succes van vlogs maakte dat merken vooral dat kunstje probeerde te kopiëren. Sinds een jaar merk ik dat dat echt veranderd is. Op eigen wijze gemaakte, goede content vindt namelijk zijn weg naar YouTube. Voetbal International vind ik een mooi voorbeeld. Het verstofte voetbalblad is onder leiding van Pieter Zwart enorm aan een opmars bezig. Dat gebeurt naast podcasts door middel van een mooi YouTube-kanaal waarin VI juist de diepte in duikt. Niet laagdrempelig, maar wel voor de echte voetbalfan. Door te durven kiezen voor een niche ontstaat er mooie verdiepende content in de vorm van interviews, updates en achtergrondverhalen.
Danny Oosterveer | datagedreven marketeer bij BurgersZoo

AJAX

Mijn favoriete merk op YouTube? Dat moet ons aller AFC Ajax zijn. Toegegeven, ik ben groot fan, maar als je kijkt naar de productiewaarde, variatie in formats en de groei die het merk überhaupt op social media breed doormaakt, kun je alleen maar waardering opbrengen voor de mediateams van de Godenzonen. Wat ik met name tof vind, is dat ze ondanks hun grote aantal volgers niet bang zijn om te experimenteren. De lol springt echt van de video’s af en ze raken vrijwel altijd de snaar die de fan verwacht. Zelfs als ze uitstapjes maken richting niches als food, zoals in dit nieuwe format. Les om te leren van het kanaal? Wees consistent, creëer gevarieerde formats en wees niet bang om af en toe te experimenteren. Verbeterpunt? De thumbnails schieten qua stijl nogal van hot naar her; dat kan net wat strakker. Klinkt als een klein ding, maar bij Ajax zijn we natuurlijk nooit tevreden.
Mark Schoones | creative director Wayne Parker Kent

NIKE
Mijn keuze is op Nike gevallen. Met hun 1,5 miljoen subscribers heeft Nike een erg invloedrijk YouTube-kanaal. Door samen te werken met vooraanstaande grote influencers zoals bijvoorbeeld Dan and Lincoln Markham van What’s Inside? werken ze aan gestage groei. De content die gemaakt en gedeeld wordt, is een slimme mix van commerciële en meer redactionele video's zoals oefeningen voor thuis, how to's en verhalen van atleten. Dit resulteert in veel views en zeer goede engagement.
Joost van der Veer, CEO en oprichter Winkelstraat.nl

RAPHA
Mijn favoriete merk op YouTube is het kanaal Rapha Films. Een kanaal vol wonderschone beelden van jongens die het allerliefst op een racefiets zitten. Net als ik. Na elke video wil ik eigenlijk met ze mee op avontuur, zo weet de content mij te pakken. Zo mooi en tijdloos gemaakt dat ook de content van zes jaar geleden nog blijft boeien! Doet dat maar eens na. Ondertussen bouwen ze slim aan hun fietskledingmerk Rapha.
Mark van der Werff | creative director LifeHunters

BMW
Mijn favoriet: BMW. Vanwege een sterke mix van inspirerende video’s die je als auto-fanaat wil kijken en daarmee hun positionering versterkt. Gecombineerd met how to’s en informatieve video’s voor potentiële klanten die zich oriënteren alsmede de klant die in afwachting is van zijn nieuwe BMW.
Jeroen Hubert | voorheen CMO van onder meer Accell Group, Ikea en Wehkamp

COOLBLUE

Praktische tips, entertainment en achtergrondinformatie. Wat mij betreft een ideale mix in de content op het YouTube-kanaal van Coolblue. Coolblue wordt natuurlijk veel geprezen voor de frisse en creatieve communicatie en ook met het YouTube-kanaal weet het merk mij als contentmaker te inspireren. Door persoonlijk te communiceren in de vorm van (tech)experts krijg je eerder het gevoel dat het een kanaal is van een enthousiaste vriendengroep die kennis wil delen dan van een commercieel merk.
Hugo Nijentap | contentcreator Rode Kruis Nederland

VOX
Mijn favoriete merk op YouTube is zeker Vox van Vox Media. De manier waarop zij complexe onderwerpen op een boeiende manier kunnen ontkleden en versimpelen is echt een kunst. Hun video's gaan over van alles en nog wat - de explosie in Beirut tot wie technisch gezien de beste rappers zijn - en naast de production value vind ik het heel tof dat ze niet bang zijn om video’s van twaalf minuten te maken als het onderwerp dat nodig heeft. In het TikTok-tijdperk is het makkelijk om je mee te laten slepen door 15 seconden dansjes en memes, maar ik ben van mening dat de leukste dingen inhoudelijk en entertaining zijn. Vox heeft wat mij betreft de ideale ratio gevonden. Het feit dat ze voor Netflix het format Explained mochten maken, is daar een goed voorbeeld van. De grootste les die we kunnen leren van dit kanaal is dat trends (kort, korter, kortst, mand!) niet gevolgd hoeven worden om relevante dingen te maken.
Ashwin Murli | creative director Limelights

 

De grootste les die we kunnen leren van dit kanaal is dat trends - kort, korter, kortst, mand! - niet gevolgd hoeven worden om relevante dingen te maken

NOS
De NOS zou ik kiezen als mijn favoriete merk op YouTube. Ik vind hen in Nederland nog steeds een voorloper wat betreft socials. NOS heeft redactie en nieuws natuurlijk in het bloed en qua publishers weten ze verdomd goed de lastigere doelgroepen te bedienen. Hun video's voor NOSOP3 en NOSSTORIES zijn mijn persoonlijke favoriet. Ontzettend goed gemaakt, omdat ze echt goed kijken welke onderwerpen er leven in hun doelgroep en dat gebruiken ze vervolgens als research, in plaats van dat een oude eindredacteur alle onderwerpen bepaalt vanuit zijn eigen bubbel. Je merkt dat de redactie echt zijn voelsprieten uit heeft staan onder de 15-35 jarigen.
Diederik Broekhuizen | founder The Best Social

DUDE PERFECT
Als ik aan een favoriet merk op YouTube denk, schiet Dude Perfect mij meteen te binnen. Het begon elf jaar geleden met een video in hun achtertuin. Daar gooiden ze vanaf iedere denkbare positie een basketbal in het netje. Het concept groeide uit tot een kanaal met de meesters van de trickshots. Uit luchtballonnen, vanaf een honderden meters hoge dam, pingpongballen, airsoft, robothonden, niets is te gek. Een kanaal met ruimte voor innovatie, technologie, perfecte branded video's en ononderbroken creativiteit. Je kunt het zo gek niet bedenken of de 53,5 miljoen abonnees van Dude Perfect hebben de trickshots voorbij zien komen.
Jorik Tilstra | sportmarketeer bij Triple Double

SIMPLECLUB
Wanneer ik het heb over het bouwen van een merk op YouTube, dan begin ik altijd over Simpleclub. Ooit begonnen als een vorm van huiswerkhulp, maar nu uitgegroeid tot een van de grootste online leerplatformen van Duitsland. Het mooie aan dit merk is, dat ze het consistent uit hebben weten te bouwen. Zo startte het met een YouTube-kanaal over wiskunde en scheikunde en nu heeft Simpleclub negen kanalen over verschillende vakken, waaronder zelfs Machinebouw. Alle kanalen hebben dezelfde look & feel binnen de huisstijl, waardoor het altijd duidelijk is dat het om een kanaal van Smpleclub gaat. Daarbij is dit merk opgebouwd op YouTube en daarna buiten het platform verder gegaan in de vorm van een app, een mooi voorbeeld van het gebruik van YouTube als groeimiddel.
Sander Beukhof | YouTube-consultant 5PM

 

Simpleclub startte met een YouTube-kanaal over wiskunde en scheikunde en heeft ze nu negen kanalen over verschillende vakken waaronder zelfs machinebouw

 

CONCLUSIE
Alhoewel de door de experts gekozen merken uiteenlopen van Coolblue tot Ajax, zijn er een aantal overeenkomstige aspecten verantwoordelijk voor hun succes op YouTube. Een succesvol merk op YouTube:
is niet bang om te experimenteren
creëert gevarieerde (organische) content
weet in te spelen op de veranderende behoeftes van de doelgroep
combineert inhoud en entertainment
heeft een lange adem, want succes op YouTube kost vaak meer dan een paar maanden tijd.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken