[column] Mijn liefde voor print

[column] Mijn liefde voor print
  • Media
  • 5 jan 2021 @ 00:01
  • 10919 x gelezen
  • Link
  • Jean-Paul Schaddé van Dooren
    Jean-Paul Schaddé van Dooren

    Marketingkoning
    Cityguys
  • Print

Hoe vaak hebben we al gehoord dat print en tv dood zijn en dat online de toekomst heeft omdat het zo lekker meetbaar is? Te vaak. Dus ik neem jullie graag mee in waarom ik zoveel liefde heb voor print en waarom jouw merk dat ook zou moeten hebben.

Is er een magazine wat je altijd leest? Een katern in je favoriete krant, of dat nu het FD is of de Volkskrant? Of zelfs favoriete journalisten, die precies die stukkies schrijven waar je blij van wordt. Niet? Ik heb dat wel.

Playboy
Ooit was ik de trotse bezitter van een abonnement op Playboy. Die werd volgeschreven door Marcel Langedijk, Danny Koks en hoofdredacteur Jan Heemskerk. Stuk voor stuk parels van teksten, her en der natuurlijk begeleid met de nodige fotografie. Wellicht was ik de enige die het blad ook daadwerkelijk lás. Toen de laatstgenoemde vertrok bij Playboy en de beelden wat belangrijker leken te worden dan de teksten, vond ik ‘t magazine niet meer de moeite waard en heb ik het abonnement opgezegd.

Esquire
Op Esquire heb ik een levenslang abonnement. Niet dat ze er daar van op de hoogte zijn, want ik betaal natuurlijk gewoon per jaar. Elk jaar weer verschijnen er minder edities, volgens mij nu zes waar het er vroeger - ik word oud - tien of twaalf waren. Hoe weinig het er ook worden, ik zal abonnee blijven. Esquire zat in-house toen ik mijn eerste stage liep bij Bureau Pindakaas op de Herengracht en dat schept toch een band. Het is ook een prachtig blad, met mooie verhalen en lekker gebral over stijl, waar ik over het algemeen dan net weer iets te weinig van aanneem. Ik verbaas me altijd over de hoeveelheid advertenties in het blad. Elke editie is er wel weer een 1/1 van Cartier, Rolex of Breitling in te vinden.

Vergeet print niet
Hoe succesvol is zo’n advertentie in print nu eigenlijk? Voor de online mensen: bij Allerhande koop je een CPM in voor tussen de 12 en 15 euro. Het resultaat was voor mij - als marketeer bij T-Mobile - duidelijk zichtbaar in de resultaten. Je CPM bij een Linda is hoger en bij Esquire al helemaal, maar dan heb je natuurlijk wel een duidelijke afbakening van je doelgroep. Als je naar prijs kijkt, is online vaak de go to-optie, maar probeer het eens met ondersteuning in print en je zult zien dat het de moeite waard is. Zeker op de lange termijn.
Koop je bereik in? Vergeet print dan niet. Niet alleen de grote bladen, ook magazines met kleinere oplages zijn de moeite waard. Je helpt jezelf, maar ook de fans van print. Ik zou het namelijk zonde vinden als de Esquire volgend jaar nog maar vier keer op de mat valt.

Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 20, 2020; de headerfoto is van de hand van Les Anderson via Unsplash.

Jean-Paul Schaddé van Dooren

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken