[column] Appranding: branding anno 2022

[column] Appranding: branding anno 2022
  • Media
  • 28 feb 2022 @ 11:04
  • 16131 x gelezen
  • Link
  • Leo van Sister
    Leo van Sister

    Merkcommissaris
    De Merkcommissarissen
  • Geen tag

Sinds in 2008 de app doorbrak is de ontwikkeling ervan met turbokracht ingezet. Vele tienduizenden bedrijfjes vullen de dag met het ontwikkelen van al die apps. Maar er wordt pas echt verdiend door aanbieders die de apps exploiteren zoals Apple Play en Google Play, Amazon, Windows en de Chinezen.

De app is intussen een zeer krachtig medium en een gemiddelde burger heeft er zomaar 50 tot 200 apps op de smartphone staan en die worden dan ook gretig gebruikt. Toegegeven: apps zijn erg handig. En als je geen ongewilde reclame wilt, betaal je er toch gewoon voor. We hebben het dan niet zozeer over het grootste social medium van Nederland, WhatsApp met 12.4 miljoen gebruikers, maar de andere apps op je smartphone. Volgens onderzoek spenderen we maar liefst 3 uur per dag aan apps. (bron: MobilLoud).

Verreweg de meeste apps zijn functioneel of zijn een game. Apps zijn in te delen naar informatieve en enterprise apps. Ze vertellen je wat voor weer het wordt, wat streamingdiensten als Netflix je te bieden hebben, hoe een nieuw model EV of EB eruit ziet, wat je favoriete supermarkt in de weekaanbieding heeft of  - zoals in veel gevallen - wat het aanbod of de service is van een bepaald bedrijf of organisatie. Ook zijn apps handig om een aantal gezondheidszaken van jezelf te meten. Elk zichzelf respecterend merk of organisatie heeft inmiddels een eigen app.

Booming business

In de Google Playstore staan maar liefst 3,5 miljoen verschillende apps en nog eens 2,2 miljoen apps in de Apple App store. Samen goed voor 133 miljard euro omzet en nog altijd sterk stijgend.

In de Apple Appstore betaal je voor het plaatsen van je app $99,- per jaar en daarnaast betaal je in de Play Store eenmalig $25. Bij Google Play Store betaal je eenmalig $25,- om een app te publiceren. Veel geld wordt er verdiend als je je diensten of producten tegen betaling aanbiedt, in dat geval dien je bij Apple 30% van de kosten af te staan. 

De app moet nog wel gevonden worden

Om de vindbaarheid van je app te verbeteren kun je verschillende vormen van promotie inzetten. Bijvoorbeeld mond-tot-mondreclame, smart app banners, advertorials, bloggers en influencers.

Het maken van een goede en slimme app vraagt veel tijd en inzet en is al met al een kostbare grap. Net als bij SEO voor websites is ook bij app store-optimalisatie de juiste selectie van keywords het startpunt. Keywords kunnen de relevantie van wat je aanbiedt kort weergeven. Het is handig als geselecteerde keywords terugkomen in de naam van je app.

Appranding om je eigen waarheid te vertellen of bekendheid te vergroten

We zijn in de fase beland dat je met veel geld ook je eigen app-community kan bouwen en jouw volgers kan overspoelen met jouw eigen waarheid of jouw producten en daar veel geld mee kan verdienen. Bekende apps zijn Kim Kardashian Hollywood, Taylor Swift, 50 Cent en vele anderen. Nederlandse BN’ers zijn nog wat aarzelend en gebruiken liever hun eigen podcast.

The truth according to Trump

Donald Trump voegt een nieuwe dimensie toe aan de app-wereld en lanceerde onlangs het sociale netwerk Truth Social als app. Deze app werd vrijwel meteen driftig gedownload. Overigens alleen bij de Apple App store in de USA. Een geval van Trump people first.

Trump werd in januari vorig jaar verbannen van Twitter, Facebook en YouTube, nadat hij na de bestorming van het Capitool in Washington werd beschuldigd van aanzetten tot geweld.  Trump was bij Twitter gewend geraakt aan het kunnen verkondigen van zijn eigen waarheid aan maar liefst 88 miljoen volgers. Daarom is zijn zoektocht en dan nu zijn app-community te begrijpen.

Dit toont aan dat apps een machtig medium zijn en appranding zal m.i. dan ook veel navolging krijgen.

 

Leo van Sister

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken