[column] Televisie

[column] Televisie
  • Media
  • 29 mrt 2022 @ 08:00
  • 11283 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Televisie

Verguisd, afgeschreven, doodverklaard, uitgelachen. Televisie is in deze moderne tijden de pispaal van de media. De buis hebben we massaal de rug toegekeerd.

We zitten allemaal op onze smartphone met Instagram, Facebook, TikTok en verbazingwekkend ook nog best veel op Twitter. Via onze duim hebben we via tig apps toegang tot al het actuele nieuws van de wereld.

Om klokslag 20.00 uur het NOS Journaal op je tv kijken, dat was echt in de tijd van de dino’s. Wat is daar nog ‘nieuws’ als je de hele dag op alle beschikbare media en apparaten overal de actuele gang van zaken in de wereld krijgt voorgeschoteld?

De televisie is verworden tot een vehikel voor het gigantische streamingaanbod. Een privébioscoop op afroep toch? Nou, dat wil zeggen, ik keek recent nog even live - zeg maar lineair - televisie om de verrichtingen van Ajax tegen Benfica in de Champions League te aanschouwen. Afgezien van het voor mij uiterst teleurstellende resultaat, is de live ervaring toch prikkelend en sensationeel. De Slimste Mens, Boer zoekt Vrouw, Heel Holland Bakt, Wie is de Mol trekken nog een miljoenenpubliek op het moment van uitzenden. Tuurlijk, je kunt altijd nog terugkijken, maar veel mensen zien het toch liever ‘live’.

Ik begrijp de adverteerders wel die nog steeds de stille kracht van televisie omarmen. Hier krijg je nog waar voor je geld namelijk. Miljoenen mensen van buiten de Amsterdamse grachtengordel die de reclames zien van Becel, Kruidvat, Albert Heijn, Kia, Nespresso en Robijn. Op de platforms van de techreuzen worden adverteerders stelselmatig bedonderd. Lees maar eens wat onze columnist Fou pagina 42 hierover te zeggen heeft.

Nu alleen Ajax nog live zien winnen op televisie.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken