[column] Inventing Anna: 3 marketinglessen van neperfgename

 [column] Inventing Anna: 3 marketinglessen van neperfgename
  • Media
  • 8 apr 2022 @ 09:54
  • 21196 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Nu de bingewatch waardige Netflix serie Inventing Anna onze schermen beheerst, kent iedereen Anna Delvey, een eersteklas oplichter en rijke Duitse (nep)erfgename. In de serie stal Anna de harten van de New Yorkse upperclass, maar ook hun geld...

Miet Capelle, Client & Partner Success Manager Benelux bij Selligent Marketing Cloud, haalt naast veel kijkplezier ook bijzondere marketinglessen uit de serie. Want hoe sluw ook, Anna had een duidelijk uitgestippeld plan hoe ze haar ambities zou realiseren. Hierbij drie tips uit Inventing Anna voor marketeers om klantrelaties te versterken.

  1. Weet wat consumenten willen (voordat ze het zelf beseffen)

Anna visualiseerde een privéclub en stichting in Soho House-stijl voor beeldende kunst gehuisvest in een historisch gebouw aan Park Avenue South 281, een hotspot voor de meest invloedrijke mensen. Ondanks haar misleidende methodes, slaagde ze erin om een gat in een volle markt te vinden en een unieke ervaring te creëren. Anna heeft het vermogen om te anticiperen op de behoeften van elke persoon met wie ze te maken krijgt. 

Het (her-)kennen van de behoeften van consumenten is ook een marketingkunst. De voorkeuren en het gedrag van consumenten veranderen - en daarmee ook de bereidheid om bepaalde producten te kopen.

De kunst is om tijdig te weten wanneer deze veranderingen plaatsvinden. In marketing zijn er verschillende tools om het perfecte moment te bepalen om de juiste boodschap te sturen. Door middel van artificiële intelligentie (AI) en voorspellende marketing worden gegevens geïntegreerd om meer te weten te komen over klantvoorkeuren en koopgedrag. 

  1. Wees een betrouwbare partner

Als puntje bij paaltje komt willen mensen zakendoen met partners die ze kennen, leuk vinden én vertrouwen. Hoewel Anna de bank bijna wist te overtuigen om 40 miljoen dollar te investeren in haar privéclub en stichting, had ze connecties opgebouwd op basis van wantrouwen en bedrog - die uiteindelijk werden ontrafeld. 

Sinds de pandemie zijn hypes en loze beloften ingeruild voor vertrouwen en klantrelaties. Voor 53 procent van de consumenten is vertrouwen de belangrijkste factor bij het kopen van een nieuw merk of product.

In 2022 staat centraal: consumentenvertrouwen, transparantie en het veilig verzamelen van data.

Nu het privacy bewustzijn van consumenten groeit, is het van cruciaal belang om de toegevoegde waarde van het delen van persoonlijke gegevens voor een bijzondere klantervaring aan te tonen. Zowel first-party data (gegevens verzameld door merken op hun eigen websites, waaronder klantgedrag, e-mail-ID en aankoopgeschiedenis) als zero-party data (gegevens verstrekt met toestemming en door gebruikers zelf), bieden mogelijkheden om gepersonaliseerde klantenreizen te ontwikkelen. Geïnteresseerde consumenten zullen informatie delen in ruil voor bijzondere klantervaringen, waardoor een vicieuze cirkel ontstaat van accurate aanbiedingen en up-to-date data, waardoor langdurige klantrelaties ontstaan.

  1. Met vallen en opstaan

In een recent interview legt Anna Delvey uit: ‘Ik heb niet het gevoel dat de wereld een betere plek is wanneer mensen proberen om op mij te lijken … Ik bouw voort op mijn ervaringen en leer ervan.’ Het is belangrijk dat we allemaal leren van onze fouten.

Soms neemt de betrokkenheid van de consument af. Misschien zijn de meldingen van vergeten en volle winkelwagens net iets te veel: 91% van de e-mailgebruikers meldt zich namelijk af voor berichten. Voer een diepgaande e-mailmarketinganalyse uit en ontdek patronen van wat wel en niet werkt. Met als doel het verbeteren van de verbinding tussen consumenten en merk. Over het algemeen vraagt ​​dit om meer personalisatie, meer authenticiteit... en op zijn beurt een betere klantervaring.

Anna's advocaat zei in zijn openingsargument van het proces: ‘Er zit een beetje Anna in ons allemaal’, een (overijverige) drang naar dromen uit laten komen en daaropvolgend succes.

Om dit te bereiken moeten merken meegaan met de veranderende behoeften van consumenten. En dat vereist het vermogen om te anticiperen door actief te luisteren en slim gebruik te maken van first- en zero-party data door middel van een personalisatiestrategie. En vergeet niet ... maak hier geen misbruik van.

Dit blog is van de hand van Miet Cappelle, Client & Partner Success Manager Benelux bij Selligent Marketing Cloud

Foto: Netflix

 

 

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken