[column] TikTok in mei: álle trends, tools & insights die je niet wil missen

[column] TikTok in mei: álle trends, tools & insights die je niet wil missen
  • Media
  • 12 mei 2025 @ 09:45
  • Link
  • Justine Wouterson
    Justine Wouterson

    Copywriter / Social Media-Expert
    C2B
  • Social media

TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praat TikTok-expert Justine van creatief contentbureau C2B je iedere maand bij over de nieuwste virals, trends om in de gaten te houden en slimme insights die je verder kunnen helpen op dit fascinerende platform.

De grootste virals van afgelopen maand

Trends: Almost forgot that this is the whole point

Tussen het Koningsdaggeweld was er in april ook tijd voor reflectie, bezinning en het vieren van de kleine momenten. De Almost Forgot This is the Whole Point-trend werd massaal opgepikt in binnen- en buitenland. Deze trend draait om het stilstaan bij wat echt belangrijk is in het leven, van kleine vreugdemomenten tot grootse, impactvolle gebeurtenissen. Op de dromerige pianomelodie van Matt Berry’s Take My Hand vulden creators TikTok met visueel mooie en emotioneel geladen video’s. Denk aan beelden van zonsondergangen, rustige ochtenden met koffie, of mooie momenten met dierbaren. Vele bedrijven haakten ook in op de trend, waarbij er soms ook een humoristische draai aan gegeven werd.


@hemanederland Flashback naar je kindertijd… Herken jij waarop ze lopen? 👀 #HEMA #takkie ♬ origineel geluid - ❥

Trend: AI-action figure starter kit

ChatGPT bestaat amper 2,5 jaar, maar is eigenlijk niet meer weg te denken uit ons bestaan. Dankzij de slimme AI-dienst is bijvoorbeeld het schrijven van teksten of het creëren van uniek beeldmateriaal voor iedereen een mogelijkheid. Dat zagen we ook in april weer, toen de wereld zich met behulp van de tool plots massaal omtoverde tot lollige actiefiguurtjes waarvoor je voorheen een professionele designer had moeten inschakelen. Gebruikers creëerden zichzelf, hun huisdier of zelfs publieke figuren tot miniatuur actiefiguurtjes, compleet met gepersonaliseerde accessoires en verpakking. Er was haast geen bedrijf dat níét inhaakte op de trend, die zich perfect leende voor personal branding of het promoten van producten. Ook lifestylemagazine LINDA. deed een duit in het zakje met Linda de Mol en haar mede-covermodellen van het maartnummer.

Trend: Probably needed a hug

Ook trending afgelopen maand was de Probably Needed a Hug-trend, waarbij het draaide om reflecteren op momenten waarop je copingmechanismen misschien niet de gezondste waren. Op Adele’s prachtige Hometown Glory delen TikTokkers video's of foto's van chaotische of dramatische situaties. In beeld staat een tekst die onthult wat ze eigenlijk deden in plaats van hulp te vragen, of datgene waar ze daadwerkelijk behoefte aan hadden op dat moment. Naast veel serieuze TikToks verschenen er ook veel luchtige inhakers met een knipoog, waarbij bedrijven en creators – onder wie Pieter Valley en tv-chef Gordon Ramsey – op humoristische wijze lieten weten wat bij hen uiteindelijk tóch prio kreeg boven die eigenlijk hoognodige knuffel.


@gordonramsayofficial Should’ve gone for a hug over making this grilled cheese 🤦‍♂️ Oh the memories this #NationalGrilledCheeseDay ♬ original sound - music.rly

  • Media
  • 12 mei 2025 @ 09:45
  • Link
  • Justine Wouterson
    Justine Wouterson

    Copywriter / Social Media-Expert
    C2B
  • Social media

Tool-tip van de maand

Voor TikTok-creators die hun video's naar een hoger niveau willen tillen, is er een nieuwe editing-app om in de gaten te houden: Edits. Stiekem is deze app ontwikkeld door Instagram om te concurreren met TikTok’s CapCut, maar voor content creators biedt dat enkel meer mogelijkheden en maakt dat dus helemaal kein flaus aus. De app biedt een breed scala aan functies om je content professioneel en creatief vorm te geven. Denk aan AI-animaties, greenscreens, het vinden van trending audio’s en zelfs het opslaan van notities. Wat Edits extra aantrekkelijk maakt, is dat het (nu nog) gratis te gebruiken is en je video’s zonder watermerk kunt exporteren. Een must-have voor iedereen die snel en moeiteloos opvallende META én TikTokcontent wil creëren, dus.

Meten is weten: ‘mand’ is what we want

Less is more. Mand-vibes, daar gaat TikTok goed op. Uit data blijkt dat korte video's – tussen de 7 en 15 seconden – momenteel namelijk de hoogste engagement-rates behalen. Hoewel langere video's ook populair zijn, blijkt dat de aandachtsspanne van gebruikers vaak kort is, waardoor compacte, snappy en krachtige content beter presteert. Dit betekent niet dat het maken van langere video's een no go is, maar het benadrukt wel het belang van het snel vastgrijpen van de aandacht van je doelgroep.

Gebruik TikTok Analytics om te analyseren welke videolengtes het beste werken voor jouw content. Test verschillende varianten en kijk welke het beste aansluiten bij jouw volgers. Door slim in te spelen op dit inzicht, kun je jouw bereik en interactie met de doelgroep aanzienlijk vergroten.

Trends to watch in mei

Festival met je neus in de boter

Nu het zonnige zomerfeestseizoen écht van start is, is TikTok dé plek waar festivalcontent tot leven komt. Van kleurrijke outfits en make-up tutorials tot festivalhacks en must-have accessoires; voor creators is dit onderwerp de komende periode een hele slimme om op in te haken. Deel bijvoorbeeld de ultieme festival packlist, laat zien hoe je een budgetproof festivaloutfit samenstelt, maak herkenbare POV-content of deel de festival-proof producten uit jouw assortiment.


@stretchshop.nl FESTIVAL OUTFIT INSPO 🪩💃🏽 Festival season is coming, which outfit is your favorite? ✨ #festivalseason #outfitinspo #fashion #festivaloutfit #festivaloutfitinspo #fyp #fashion #2025 ♬ origineel geluid - stretchshop.nl

(‘Lilo &) Stitch’ incoming

Later deze maand (op 23 mei) verschijnt de langverwachte live action-film van Lilo & Stitch en TikTok maakt zich al op voor een golf aan Disneycontent. De mix van nostalgie en een frisse, moderne kijk op deze tekenfilmklassieker biedt volop kansen voor creators en merken om in te haken. Denk aan throwbacks naar de originele film, recreaties van iconische scènes, of content geïnspireerd door de thema’s van familie, vriendschap en avontuur. Merken met Lilo & Stitch-producten in hun assortiment kunnen slim inspelen op deze trend door hun aanbod in de schijnwerpers te zetten.


@chelseyemily Wat is JOUW FAVE DISNEY FIGUUR??????? 😍❤️🥹✨ #primark #disney #nederlands ♬ original sound - chelseyemily__

Vakantie-vibes

Met de zomer in zicht zijn veel mensen bezig met het plannen van hun vakanties. Dit biedt kansen voor content over reisbestemmingen, inpaklijsten, budgettips en zomerse activiteiten. Of het nu gaat om exotische verre reizen, roadtrips dichter bij huis of een ontspannen staycation, de vraag naar inspiratie en praktische tips is groot. Merken kunnen hierop inspelen door producten of diensten te promoten die reizen en vakantiegevoel versterken, zoals lichtgewicht bagage, reisgadgets, zomerse looks, budget reistips, of échte zomer musthaves, zoals deze warm-weer-tip van Action. Daarnaast kunnen creators persoonlijke ervaringen delen, zoals favoriete bestemmingen, must-visit plekken of hacks om reizen stressvrij te maken. Ook de voorbereiding op vakanties is populair, bijvoorbeeld content die inhaakt op het creëren (of behouden) van je ‘summer body’.


@careplus.eu Luidruchtig yappen en kruidig tjappen doe je maar weer ná de landing. Niemand channelt z’n inner sardientje voor de lol, dus maak het niet te dol. 😉🛫 #CarePlus #TravelSmart #SafeTravels #reistips #TravelTips #Wanderlust #reizen #vakantievibes #vliegtuigtips #vliegtips #AdventureReady #FYP #ForYou #ForYouPage ♬ Life Lift Corporate - Corporate Motivation Uplifting Ambient Tech Cinematic Music

Justine Wouterson

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken