![[column] Beste beginnende marketeer](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Beste beginnende marketeer
Hoe bevalt je werk in de marketing? Voelt het als één grote chaos, of ben je helemaal in control? Waar loop je tegenaan tijdens je werkdag? Zijn je ambities groot? Gastblogger Nasser al Kamouchi van whello.nl heeft tips voor de jonkies in marketing.
![[column] Fake news in marketingpresentaties](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Fake news in marketingpresentaties
Nu de pandemie - voorlopig - voorbij lijkt, mogen we vanaf dit voorjaar weer samenkomen met vakgenoten tijdens events en congressen. Plekken waar de sprekers ons meenemen in de mooiste cases en de laatste marketingtrends. Geweldig om weer fysiek samen te zijn, maar helaas gaan veel van deze presentaties onwaarheden bevatten. Drie van de meest hardnekkige voorbeelden op een rij.
![[column] USP? OSP! (2)](/templates/img/lazyload.gif)
[column] USP? OSP! (2)
Als marketeer en als merk moet je volgens merkstrateeg Julian Stevense ophouden met de zinloze zoektocht naar jouw USP. Je moet op zoek gaan naar jouw Ownable Selling Point OSP). Welke positie kun jij overtuigend innemen en vervolgens bezitten in het brein van de doelgroep? Vandaag deel 2.
![[column] Festival of Marketing Londen: 'Ik miste een beetje de marketing'](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Festival of Marketing Londen: 'Ik miste een beetje de marketing'
Misschien moeten we nog verwerken wat corona heeft gedaan, maar ik miste wel een beetje de marketing tijdens het ‘Festival of Marketing’ in Londen.
![[column] Televisie](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Televisie
Verguisd, afgeschreven, doodverklaard, uitgelachen. Televisie is in deze moderne tijden de pispaal van de media. De buis hebben we massaal de rug toegekeerd.
![[column] USP? OSP! (1)](/templates/img/lazyload.gif)
[column] USP? OSP! (1)
Als marketeer en als merk moet je volgens merkstrateeg Julian Stevense ophouden met de zinloze zoektocht naar jouw USP. Je moet op zoek gaan naar jouw Ownable Selling Point OSP). Welke positie kun jij overtuigend innemen en vervolgens bezitten in het brein van de doelgroep?
![[column] Consistentie in merkbeleid (3)](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Consistentie in merkbeleid (3)
Bekende mensen inzetten voor je merk? Werkt dat? En hoe dan? In de 3e aflevering van de blogreeks Consistentie in merkbeleid bekijken Jelmer Wit en Sabien van der Sluis van Validators naar de voors en tegens.
![[column] Iedereen is onzeker](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Iedereen is onzeker
In de deftige Van Eeghenstraat in Amsterdam-Zuid staat een schutting. Voor Amsterdamse begrippen opmerkelijk maagdelijk: niet ondergeklad met graffiti. Toch heeft iemand op die schutting een boodschap achtergelaten. Geschreven in een strak handschrift: IEDEREEN IS ONZEKER. In drie woorden een treffende omschrijving van het huidige tijdsgewricht.
![[column] Reclame: lefmeiden en lefgozers gezocht](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Reclame: lefmeiden en lefgozers gezocht
Er gaat iets heel erg mis in het reclamevak, kopt het Financieel Dagblad op 5 maart. Reclame is steeds meer een liefdeloze invuloefening geworden, zo stelt een ervaren reclameman. Maar is dat niet een tikje overdreven?
![[column] Commercialreview maart: Oranje, Lies en shampoo](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Commercialreview maart: Oranje, Lies en shampoo
Februari stond natuurlijk grotendeels in het teken van de Olympische Spelen waaraan ook in een aantal commercials aandacht werd geschonken. In deze column bespreken we de meest opvallende commercials van de maand februari.
![[column] Consistentie in merkbeleid (2)](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Consistentie in merkbeleid (2)
‘Hoe haal ik het maximale uit mijn marketingbudget?’ Dit is de vraag die menig marketeer zichzelf vaak stelt. In deze blogreeks helpt Validators je een stukje op weg. In deze editie gaan we dieper in op de Distinctive Brand Asset-kleur.
![[column] Een Wereldwijd Internetvolk](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Een Wereldwijd Internetvolk
De oorlog in Oekraïne speelt zich af op vier fronten: militair, economisch, politiek en informatie. Op alle vier die fronten zijn experts bezig. Maar op het informatiefront is een opmerkelijk nieuwe speler die een enorme bijdrage levert: een wereldwijd internetvolk.
![[column] Appranding: branding anno 2022](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Appranding: branding anno 2022
Sinds in 2008 de app doorbrak is de ontwikkeling ervan met turbokracht ingezet. Vele tienduizenden bedrijfjes vullen de dag met het ontwikkelen van al die apps. Maar er wordt pas echt verdiend door aanbieders die de apps exploiteren zoals Apple Play en Google Play, Amazon, Windows en de Chinezen.
![[column] Consistentie in merkbeleid (1)](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Consistentie in merkbeleid (1)
‘Hoe verover ik dat felbegeerde plekje in het brein van de consument?’ Dit is de vraag die menig marketeer zichzelf vaak stelt. Terecht, want de praktijk leert dat deze uitdaging enkel is weggelegd voor bedrijven met een sterk en consistent merkbeleid. Een blogreeks over consistentie in merkbeleid van Validators.
![[column] Het bouwen van een merk deel 4](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Het bouwen van een merk deel 4
Tale Meester, communication director bij OMD Nederland, wil een webshop starten en schrijft een serie artikelen over het bouwen van een webwinkel en merk – Speelhou-t - waarbij hij kijkt naar alle keuzes binnen branding en marketing. Vandaag episode 4 van Into the Woods: Duurzaam en bewust adverteren. ‘Reclame; voor sommigen een vies woord, maar wel belangrijk. Hoe kun je dit bewuster doen?’
![[column] Het kijkglas van Alice](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Het kijkglas van Alice
Waar halen wij als marketeers eigenlijk onze toekomstvisie vandaan? Want ons umfeld vraagt: ‘Marketeer, vertel ons waar het naartoe gaat. Wat worden de nieuwe trends?’ Waar moet je als marketeer dan zoeken? Peter de Boer kijkt mee met Alice in Wonderland.
![[column] Blijven lachen in een Panda](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Blijven lachen in een Panda
Ineens was-ie er weer: de reclamespot waarin de berijder van een Fiat Panda iedereen uitlacht. Bijna 35 jaar na dato haalde Fiat dit reclame icoon weer van stal om het meest toegankelijke model uit de Fiat-range onder de aandacht te brengen.
![[column] Waarom 2022 hét jaar van het vrouwenvoetbal wordt](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Waarom 2022 hét jaar van het vrouwenvoetbal wordt
Op 30 maart spelen Barcelona en Real Madrid de returnwedstrijd van de Uefa Champions League kwartfinale in een uitverkocht Nou Camp stadion. Maar liefst 85.000 tickets zijn verkocht voor deze Spaanse voetbalkraker. Let wel, het betreft de vrouwenteams van Barcelona en Real Madrid.
![[column] Gouden Loeki: pas op voor grote emo-eenheidsworst](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Gouden Loeki: pas op voor grote emo-eenheidsworst
Het publiek gaat weer de beste reclame kiezen en zoals we allemaal weten: het volk heeft altijd gelijk. Wat opvalt is dat de 10 finalisten van de Ster Gouden Loeki 2021 allemaal een aantal elementen gemeen hebben. Maar pas op: blijf wel origineel.
![[column] Adel verplicht](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Adel verplicht
Als het aankomt op targets halen, is alles geoorloofd. Het doel heiligt de middelen. Deze amorele leer van Machiavelli inspireert nog altijd veel leiders in het internationale bedrijfsleven. En ook marketeers. Peter de Boer pleit voor vorstelijker gedrag.
![[column] M/V/X](/templates/img/lazyload.gif)
[column] M/V/X
Personeel is het onderwerp van ons eerste dossier, in een serie van vele. Hyperactueel. Mensen werven is namelijk bepaald geen sinecure anno 2022.
![[column] Thuiseconomie](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Thuiseconomie
Na bijna twee jaar jojo-lockdowns en geen zicht op een eind van de pandemie is het duidelijk dat we het sociaaleconomisch model waaraan we gewend waren voorgoed achter ons hebben gelaten.
![[column] 2022: wat wil de klant?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] 2022: wat wil de klant?
Na twee jaar geterroriseerd te zijn door Covid-19 en bijbehorende meerdere lockdowns zijn sectoren zoals retail, horeca, cultuur, evenementen en leisure zwaar geraakt. Ons shoppinggedrag is daardoor enorm veranderd. Blijven we liever online shoppen of gaan we nog terug naar de fysieke winkel? En welke andere veranderingen wachten ons?
![[column] Commercialreview: Hamsters blijven harten veroveren](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Commercialreview: Hamsters blijven harten veroveren
Allereerst: een heel gelukkig en gezond 2022. Afgelopen jaar hebben we prachtige commercials langs zien komen en deze voor mogen leggen aan onze reviewers. De klap op de vuurpijl was de decembermaand waarin we voor het derde jaar op rij Nederland lieten stemmen op wat volgens hen de beste decembercommercials zijn.
![[column] Welke opties heb je als manager bij krapte op de arbeidsmarkt?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Welke opties heb je als manager bij krapte op de arbeidsmarkt?
De krapte in beschikbare arbeidskrachten is overal in het nieuws en houdt volgens het CBS voorlopig nog wel even aan. Zo geeft in het MKB een derde van de bedrijven in marketing/communicatie aan moeite te hebben nieuw gekwalificeerd personeel te vinden.
![[column] Fake Guru's overspoelen het internet en niemand doet iets](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Fake Guru's overspoelen het internet en niemand doet iets
Terwijl wij ons druk maakten over lockdowns of het bedenken van onze nieuwe purpose, heeft een andere beroepsgroep stilletjes zijn definitieve doorbraak beleefd in ons land: de Fake Guru. Was het eerst alleen nog maar irritant, steeds diezelfde joker die je aan het dropshippen wilde krijgen, nu is het een ware plaag.
![[column] Commercialreview november en tikje kerst](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Commercialreview november en tikje kerst
In deze column bespreken we de meest opvallende commercials van de maand november plus een sneak preview van de eerste decembercommercials.
![[column] Data cleanrooms als alternatief voor cookies](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Data cleanrooms als alternatief voor cookies
Consumenten worden steeds kritischer als het gaat om de bescherming van persoonlijke gegevens. Helaas heeft de AVG die sinds 2018 van kracht is niet geleid tot een groter vertrouwen van de consument. Coen Bos, VP Benelux & Nordics bij Snowflake, analyseert en komt met een alternatief voor cookies.
![[column] Social media trends for 2022](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Social media trends for 2022
The world has definitely changed after 2 years of pandemic. Social media and digital marketing have become key to both big and small companies. That is why Brazilian content and digital marketing specialist Tiago Ribeiro – also known as Tito – has come up with this extensive study on social media trends.
![[column] De Metaverse maakt meer kapot dan je lief is](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De Metaverse maakt meer kapot dan je lief is
Houdt het dan nooit op? Dat kritiekloze verheerlijken van alles wat ‘shiny and new’ is. De ene technologische belofte is nog niet ontmaskerd als een hol begrip en de nieuwe rammelt al weer aan de poort van ons vakgebied.
![[column] Logo's plakken is dood, lang leve logo's plakken](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Logo's plakken is dood, lang leve logo's plakken
Toen Heineken in 2016 een wereldwijd F1 partnership aankondigde, deed dat de nodige stof opwaaien. Niet alleen door de opmerkelijke combinatie van motorsport en alcohol, maar ook door de vraag waarom een merk met de bekendheid en statuur van Heineken investeerde in ‘platte’ merkzichtbaarheid.
![[column] Purpose marketing is geen goed doel](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Purpose marketing is geen goed doel
Ik ga geen vrienden maken als ik dit zeg, maar ik denk dat professor Byron Sharp zijn beste tijd heeft gehad. Zijn bijdrage aan ons vak is onmiskenbaar, maar hij maakt een fundamentele fout bij de beoordeling van purpose marketing.
![[column] Wat betekent overname voor de branding van beide merken?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Wat betekent overname voor de branding van beide merken?
De economie trekt weer aan en dat lokt overnames uit. Vaak zijn organisaties door de Covid-19 crisis verzwakt en vormen een gemakkelijke overnameprooi. Dit jaar gaat de boeken in als hét jaar van de fusies en overnames. Wat betekenen al die overnames voor de branding van de betrokken bedrijven?
![[column] Afwasbrainstorm](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Afwasbrainstorm
Kantoren worden omgebouwd tot bonte speeltuinen in de hoop creatieve ideeën uit werknemers te halen. Volgens Peter de Boer kun je beter samen gaan afwassen of de heg snoeien, want daar rollen veel meer Aha-momenten uit.
![[column] Big Tech: adverteerders kunnen niet langer wegkijken](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Big Tech: adverteerders kunnen niet langer wegkijken
Het Amerikaanse kledingmerk Patagonia ging vijftien jaar geleden als één van de eerste global brands voorop in de strijd tegen de opwarming van de aarde. Nu gaan ze voorop in de strijd tegen Big Tech. Paul Alberts van bureau BrandBase vindt dat adverteerders dat voorbeeld moeten volgen.

Commercialreview: Toto, PlusDental, Johma, Dirk, Bolsius en El Dorado
We bespreken weer de meest opvallende commercials op ons platform van de afgelopen maand oktober 2021. Het was wederom een maandje met veel creativiteit en hier en daar een pareltje.
![[column] 'Educatie kost geen tijd, het levert rendement'](/templates/img/lazyload.gif)
[column] 'Educatie kost geen tijd, het levert rendement'
In deze blogpost trekt directeur Kirsten Andres van Nima heftig aan de bel. Haar betoog: ‘We kunnen er omheen draaien, maar 'marketing' heeft geen best imago. En dat heeft álles te maken met onze kennis en competenties, met opleiding en de erkenning dat ons vak permanente educatie vereist.’ Hieronder haar vlammende betoog dat eerder verscheen op Marketingfacts.
![[column] Auto's verkopen is steeds meer kwestie van beeldvorming](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Auto's verkopen is steeds meer kwestie van beeldvorming
Het wemelt de laatste tijd weer van persintroducties van nieuwe automodellen. Journalisten gaan met de importeur op reis en de digitale onthullingen die in Corona-tijd de norm behoren weer tot het verleden. Video speelt bij modellanceringen steeds meer een opvallende hoofdrol.
![[column] Hoe overbruggen we de winter?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Hoe overbruggen we de winter?
Dat de afgelopen anderhalf jaar zwaar was voor de meeste bedrijven hoef ik niet te benadrukken. De financiële druk en het onbekende terrein waarop we ons allemaal moesten bewegen is iets dat we zo snel mogelijk achter de rug willen hebben. Het wordt een lange, koude winter die van ons nóg meer flexibiliteit en snelheid vergt.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Soap rond veiling FM-frequenties... 12-08-2022
- Juryvoorzitter Arno Kantelberg... 12-08-2022
- In juli iets langer voor de buis11-08-2022
- Taxi-app Dextr live11-08-2022
- Commerciële radiofrequenties... 10-08-2022
- [De zomer van] Samantha Catsburg:... 10-08-2022
MarketingTribune Events
- 28sep 2022
CustomerFirst Congres
- 4okt 2022
Grand Prix Content Marketing
- 13okt 2022
Shopping Today
- 1nov 2022
Dutch Podcast Conference