McKinsey: ‘Veel potentieel voor cross border e-commerce’

McKinsey: ‘Veel potentieel voor cross border e-commerce’
  • Online
  • 26 sep 2013 @ 11:00
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • E-commerce

Tijdens Shopping Today dat vandaag in Almere plaatvindt, presenteert Miranda Berkhof, engagement manager bij McKinsey, de voorlopige resultaten van de expertgroep Cross Border (e)Commerce van het onderzoeksprogramma Shopping2020.

Met de juiste ambitie kan Nederland in 2020 een cross border e-commerce omzet bereiken van meer dan 5 miljard euro. Een factor acht ten opzichte van de magere 0,6 miljard die nu door buitenlandse consumenten bij Nederlandse online retailers wordt gekocht. Een VOC 2.0 komt er echter niet vanzelf volgens de Cross Border (e)Commerce expertgroep van Shopping2020, geleid door McKinsey & Company. Concrete acties worden onderzocht in de periode tot aan de kerst. De presentatie kunt u hier opvragen.


Veel te winnen binnen Nederland, maar ook over de grens
De Nederlandse consument koopt in vergelijking met consumenten uit andere Europese landen op dit moment het meest online. Maar liefst 74% van alle Nederlandse consumenten heeft in 2012 een online aankoop gedaan tegenover een Europees gemiddelde van 53%. De Nederlandse retailer loopt ook voorop, ruim 71% verkoopt producten en diensten online, tegenover een gemiddelde van 51% in Europa. Nederlandse retailers verkopen zelfs relatief meer online dan de grote landen om ons heen, waaronder Frankrijk (52%) en Duitsland (46%). Echter, er valt nog veel te winnen binnen de landsgrenzen: de online bestedingen per persoon per jaar blijven nog achter bij landen als het Verenigd Koninkrijk (EUR 1750 versus EUR 950 in Nederland).

De Europese online consument wordt steeds internationaler. 15% van de Europese consumenten heeft afgelopen jaar buiten het eigen land producten en/of diensten online gekocht. Een groei van 50% ten opzichte van het jaar ervoor. 8% van de Europese consumenten koopt zelfs buiten Europa, een groei van 25% ten opzichte van het voorgaande jaar.

Internationaal valt er voor Nederland veel te winnen. Zo koopt slechts 6% van de Europese online consumenten wel eens een product of dienst in Nederland. Dit zijn met name Belgen en Duitsers. De leiders op cross border e-commerce gebied zijn Duitsland (27%) en het VK (24%). Ook Frankrijk verkoopt meer aan andere Europese landen dan Nederland (14%).

Cross border e-commerce naar 5 miljard+
Momenteel verkopen Nederlandse online retailers circa € 0,6 miljard over de grens, nagenoeg geheel binnen Europa. Indien er geen stimuleringsmaatregelen worden genomen zal dit bedrag groeien naar meer dan 1 miljard in 2020 (+80%). Echter, met de juiste ambitie kan Nederland in 2020 volgens de expertgroep een cross border omzet bereiken van meer dan 5 miljard euro, binnen en buiten Europa. Een factor acht ten opzichte van de huidige omzet maar nog altijd slechts 15% van de totale e-commerce markt in Nederland.

De totale omvang van de markt is uiteindelijk afhankelijk van twee onzekerheden: de mate van convergentie van online en offline ("het everywhere, any time principe") en de mate waarin landsgrenzen blijven bestaan. Volgens de Cross Border (e)Commerce expertgroep van Shopping2020 is een VOC 2.0 mogelijk ongeacht de uitkomst van beide onzekerheden. Daarvoor zijn dan wel een aantal veranderingen essentieel. Zo moet online shopping binnen Nederland niet alleen qua penetratie maar ook qua bestedingen per persoon de benchmark halen. Daarnaast kan het ecosysteem worden verbeterd. Nederland haalt momenteel niet de top 10 van de Ease of Internet Entrepreneurship Indexwaar landen als Denemarken, Canada en Nieuw-Zeeland de lijst aanvoeren.

De Cross Border (e)Commerce expertgroep van Shopping2020 heeft tot doel de komende maanden met concrete acties te komen om de ambitie voor binnenlandse en cross border e-commerce te ondersteunen en uiteindelijk te verwezenlijken.

Over Shopping2020
Shopping2020 is een onderzoeksprogramma waarin de volgende brancheverenigingen samenwerken: ANVR, BOVAG, Federatie Goud en Zilver, Inretail, De Koninklijke Boekverkopersbond, MODINT, Nederlandse Vereniging van Banken, Nederlands Verpakkingscentrum, NRW, NUVO, NVPI,, Thuiswinkel.org, UNETO-VNI, Verbond van Verzekeraars, Vereniging Golfkarton. Aan Shopping2020 werken 460 experts mee. Doel van Shopping2020 is het creëren van een toekomstvisie over hoe de consument in 2020 shopt naar producten en diensten. Uit deze visie volgen praktische handvatten voor (online) retailers om zich voor te bereiden op de toekomst. Voor meer informatie over Shopping2020 kunt u terecht op www.shopping2020.nl. Branches en bedrijven die willen deelnemen aan Shopping2020 zijn nog altijd welkom om zich bij het onderzoeksproject aan te sluiten. Shopping2020 is een initiatief van Thuiswinkel.org.
 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken