47% extra omzet webwinkels door online Sintverkoop
- Online
- 4 dec 2013 @ 08:48
- Link
-
Redactie Online
Redactie
MarketingTribune - E-commerce
- 4 dec 2013 @ 08:48
- Redactie Online
Sinterklaas doet steeds vaker inkopen via het internet. Online retailers verwachten tussen 1 november en 5 december een extra omzet van € 225 miljoen door de verkoop van Sinterklaasartikelen en cadeaus. Dat is € 45 miljoen (47%) bovenop de gemiddelde weekomzet van de weken voor de feestdagen. Dit blijkt uit gezamenlijk onderzoek van Thuiswinkel.org, PostNL en Blauw Research over Sinterklaasaankopen.
Elk jaar stijgt de verwachte extra omzet voor de online winkeliers. Was dit vorig jaar nog 42% extra omzet per week, nu verwachten online retailers gemiddeld 47% meer weekomzet in de vijf weken tot aan het Sinterklaasfeest. De gemiddelde online weekomzet tijdens de periode voor Sinterklaas komt hiermee uit op € 140 miljoen. PostNL ziet dat terug in 45% meer bezorgde pakketten ten opzichte van een gemiddelde bezorgweek.
Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: “Webwinkels doen het weer erg goed tijdens de Sinterklaasperiode. Het online kanaal heeft voor de Sint een vaste plek verworven als aankoopkanaal. De Sint bestelt de cadeaus graag vanuit zijn stoomboot. Met zijn smartphone en tablet is hij 24/7 online en kan hij gemakkelijk en snel zijn aankopen doen.”
Gemak en controle
Consumenten kiezen massaal voor gemak, snelheid en 24/7 bestellen. Ook het afleveren van de pakjes is aanzienlijk sneller en flexibeler geworden dan een aantal jaar geleden, toen consumenten nog verontrust waren of de pakjes wel op tijd werden geleverd voordat de Sint kon aankloppen. Deze voordelen dragen onder andere bij aan de extra online bestedingen tijdens de Sinterklaasperiode.
Daarnaast kiest de online consument vaker voor een zelf geplande bezorgdag. Gemiddeld is die zelf geplande bezorgdag drie dagen later. Hierbij zijn vrijdag en zaterdag bij uitstek favoriet. Dit blijkt uit het gebruik van PostNL MijnPakket waarbij online kopers zelf in het bestelproces bepalen wanneer en waar hun aankoop wordt bezorgd.
Sint koopt vooral speelgoed en tablets
Sinterklaas hoeft niet lang na te denken over de cadeaus die hij moet kopen. Ook dit jaar staan de verlanglijstjes vol traditionele cadeaus als speelgoed, boeken, games en muziek. Ook tablets (Apple en Android) en smartphones zijn gewilde hebbedingen. Top 10 van verwachte online Sinterklaastoppers:
1. LEGO trein, Star Wars, Playmobil Winkelcentrum
2. PlayStation 4 en games: PlayStation: Call of Duty Ghosts, FIFA13
3. Speelgoed: Furby
4. Tablets en smartphones
5. Space Scooters
6. Boeken: Saskia Noort (Debet) en Fernando Ricksen (Vechtlust)
7. Monopoly Millionaire
8. Gereedschapssets
9. Marco Borsato (cd), Despicable Me 2 (dvd), Kinderen voor Kinderen 34 (cd), televisieseries (zoals Borgen, Penoza).
10. Skylanders game en losse figuren
Bijna een derde van de online retailers verwacht wel dat de consument in de toekomst meer geld uit zal geven aan de Kerst kado’s in plaats van Sinterklaas kado’s. Vlak voor Kerst wordt de prognose voor de Kerstverkopen bekend gemaakt.
Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Blauw Research in opdracht van Thuiswinkel.org onder zo’n 2.000 leden van de belangenvereniging. Bij het onderzoek zijn leveranciers van diensten, zoals aanbieders van verzekeringen, reizen en tickets buiten beschouwing gelaten.
-
Redactie Online
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/online/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
- [branded content] HEMA optimaliseert... 25-03-2024
- BoekTok-creators schragen verkoop... 18-03-2024
- Gedwongen verkoop TikTok VS,... 14-03-2024
- Pop-upsysteem van IAB in strijd met... 07-03-2024
- Een op drie marketingbureaus heeft... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing