47% extra omzet webwinkels door online Sintverkoop

47% extra omzet webwinkels door online Sintverkoop
  • Online
  • 4 dec 2013 @ 08:48
  • 17888 x gelezen
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • E-commerce

Sinterklaas doet steeds vaker inkopen via het internet. Online retailers verwachten tussen 1 november en 5 december een extra omzet van € 225 miljoen door de verkoop van Sinterklaasartikelen en cadeaus. Dat is € 45 miljoen (47%) bovenop de gemiddelde weekomzet van de weken voor de feestdagen. Dit blijkt uit gezamenlijk onderzoek van Thuiswinkel.org, PostNL en Blauw Research over Sinterklaasaankopen.

Elk jaar stijgt de verwachte extra omzet voor de online winkeliers. Was dit vorig jaar nog 42% extra omzet per week, nu verwachten online retailers gemiddeld 47% meer weekomzet in de vijf weken tot aan het Sinterklaasfeest. De gemiddelde online weekomzet tijdens de periode voor Sinterklaas komt hiermee uit op € 140 miljoen. PostNL ziet dat terug in 45% meer bezorgde pakketten ten opzichte van een gemiddelde bezorgweek.
Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: “Webwinkels doen het weer erg goed tijdens de Sinterklaasperiode. Het online kanaal heeft voor de Sint een vaste plek verworven als aankoopkanaal. De Sint bestelt de cadeaus graag vanuit zijn stoomboot. Met zijn smartphone en tablet is hij 24/7 online en kan hij gemakkelijk en snel zijn aankopen doen.”

Gemak en controle
Consumenten kiezen massaal voor gemak, snelheid en 24/7 bestellen. Ook het afleveren van de pakjes is aanzienlijk sneller en flexibeler geworden dan een aantal jaar geleden, toen consumenten nog verontrust waren of de pakjes wel op tijd werden geleverd voordat de Sint kon aankloppen. Deze voordelen dragen onder andere bij aan de extra online bestedingen tijdens de Sinterklaasperiode.
Daarnaast kiest de online consument vaker voor een zelf geplande bezorgdag. Gemiddeld is die zelf geplande bezorgdag drie dagen later. Hierbij zijn vrijdag en zaterdag bij uitstek favoriet. Dit blijkt uit het gebruik van PostNL MijnPakket waarbij online kopers zelf in het bestelproces bepalen wanneer en waar hun aankoop wordt bezorgd.

Sint koopt vooral speelgoed en tablets
Sinterklaas hoeft niet lang na te denken over de cadeaus die hij moet kopen. Ook dit jaar staan de verlanglijstjes vol traditionele cadeaus als speelgoed, boeken, games en muziek. Ook tablets (Apple en Android) en smartphones zijn gewilde hebbedingen. Top 10 van verwachte online Sinterklaastoppers:


1. LEGO trein, Star Wars, Playmobil Winkelcentrum
2. PlayStation 4 en games: PlayStation: Call of Duty Ghosts, FIFA13
3. Speelgoed: Furby
4. Tablets en smartphones
5. Space Scooters
6. Boeken: Saskia Noort (Debet) en Fernando Ricksen (Vechtlust)
7. Monopoly Millionaire
8. Gereedschapssets
9. Marco Borsato (cd), Despicable Me 2 (dvd), Kinderen voor Kinderen 34 (cd), televisieseries (zoals Borgen, Penoza).
10. Skylanders game en losse figuren

Bijna een derde van de online retailers verwacht wel dat de consument in de toekomst meer geld uit zal geven aan de Kerst kado’s in plaats van Sinterklaas kado’s. Vlak voor Kerst wordt de prognose voor de Kerstverkopen bekend gemaakt.

Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Blauw Research in opdracht van Thuiswinkel.org onder zo’n 2.000 leden van de belangenvereniging. Bij het onderzoek zijn leveranciers van diensten, zoals aanbieders van verzekeringen, reizen en tickets buiten beschouwing gelaten.

Size: 725.4K bytes Modified: 4 December 2013, 13:07
Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken